ANNONS
Annons

Ta bort för gula ögon på kattbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bongman

Aktiv medlem
Finns det något bra sätt att få bort det problemet efteråt? Tycker att varje gång jag fotar så lyser ögonen på katten efteråt. Det är inomhus jag fotar och då är jag tvungen att köra med blixt. Vill gärna inte fota honom så mycket med blixt för jag är rädd att sabba ögonen på honom, men de bilder jag har tagit hittills skulle bli så mycket bättre om jag lyckades få bort problemet med de starkt lysande ögonen. Jag använder mig av Adobe Photoshop CS 3 när jag efterbehandlar.

Jag skulle hellre se till att jag får en bild utan lysande ögon från början.

Ser inte vad du har för kamera, men tricket är ju att som du vet inte slå blixt direkt på katten. För litet avstånd mellan blixt o kamera ger ju blixtljuset reflekterat tillbaka från ögonen.

Extern blixt slagen i tak eller vägg är en bra taktik.
Det går ju även och köra lite ghettomoddning av den inbyggda blixten. Sätta en bit papper framför o reflektera ljuset uppåt, eller trä på en gammal filmburk av halvgenomskinlig plast (ger diffusare ljus), se upp med värmeutveckling bara.

Som Patrik skrev så ska man förstås undvika problemet genom att fixa blixten. Men på bilder som man ändå har så kanske man kan dra ihop pupillen lite med photoshops liquify och sedan dra ner ljusnivån på det som blir kvar?

Som Patrik skrev så ska man förstås undvika problemet genom att fixa blixten. Men på bilder som man ändå har så kanske man kan dra ihop pupillen lite med photoshops liquify och sedan dra ner ljusnivån på det som blir kvar?

ummm det verkar väldigt omständigt? Funkar inte röda-ögonverktyget?

Annars om ögat inte är helt utfrätt kan man markera ögat/pipillen i den gröna kanalen (t.ex.) och klistra in i den blå. Borde funka, annars kommer man långt med penseln.

/Filip

Gör ett lämpligt justeringslager (kurva, färgjustering eller vad som passar bäst). Justera så att ögonen blir bra. Invertera masken och måla fram ändringen på ögonen.

hmm

Gör ett lämpligt justeringslager (kurva, färgjustering eller vad som passar bäst). Justera så att ögonen blir bra. Invertera masken och måla fram ändringen på ögonen.

Det vore kanske bättre att du förklarade steg för steg vad du menar. Skulle tro att frågeställaren inte riktigt hänger med, speciellt eftersom du inte specificererar vad man kan göra så att ögonen inte blir missfärgade. Kan inte fatta hur man kan ge ett sådant här svar utan att specificera steg för steg hur man gör. Själv använder jag hellre historiepenseln och målar fram effekten med hjälp av opaciteten i den samma (gäller alla partiella ändringar av bilden). Funkar mycket bättre och många gånger snabbare för min del. Men detta är en helt annan fråga så det behöver vi inte gå in på här.

Jag har läst och sett några bra knep på hur man gör bäst med ögonen i någon fototidning men eftersom jag inte praktiserat det själv så tror jag nog att någon annan bättre kan förklara vad som fungerar bäst.

Historiepenseln har jag aldrig använt så där är jag lika frågande ;)

Eftersom jag inte sett bilden och inte vet om färgen skall ändras eller bara dämpas eller ögonen skall göras göras mörkare.. Så är det svårt att säga vilken justering som är bäst.

Den runda svart och vita "knappen" i fältet layer får fram de olika justeringslagren. Beroende på hur bilden ser ut och vad du vill göra så kan de med en rött dutt framför vara lämpliga.

Justera bilden så att ÖGONEN ser bra ut och klicka ok. Nu ser hela bilden konstig ut. Markera den vita rutan som du fick fram med justeringelagret (masken)och tryck ctrl + i så vänder du den så att ingenting är påverkat. Se till att rutan (som nu är svart) är markerad, tryck "B" för att få fram penselverktyget. Kolla så att du har vit färg framme (du kan ändra genom att trycka "X") och måla fram din justering just på ögonen. Inget annat än det du målar med vitt i masken kommer att påverkas. Målar du fel kan du måla tillbaka det med svart färg i masken (byt med "X")

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    30 KB · Visningar: 828
http://www.moderskeppet.se/photoshop/ansiktet/

Klicka på punkt 7 i menyn till höger, då får du en steg-för-steg-förklaring. Använder dessa "Mattias-knep" ganska ofta på porträtt, tycker de funkar kanonbra.
Finns säkert andra knep som också är bra, gäller bara att hitta dem. Tony hade ju ett här som man kan testa.

Finns det mycket funktioner i PS eller... :)

/Arne

Googlade lite till och snodde en bit av en grönögd katt.

Fixade lite snabbt med markera det gröna i ögonen.
Tryck CTRL-J för nytt lager med det som är i markeringen.
Ändra till blandläge multiply för nya lagret.
Ctrl-J för fler kopior på ögonen tills det blir lagom mörkt.
ctrl klicka på ett ögonlager för att få tillbaka markeringen.
platta ihop bilden (flatten)
Ctrl-U och ändra mättnad i ögonen så det gröna higlightsen blir grå/vita.

klart.

Jobbar man lite med markeringen i början eller använder masker så går det göra snyggare. Det här var ju typ ett 3 minuters jobb Och det ser fortfarande ut som skit med en blixt i ansiktet på kattskrället. ;-)

Bilagor

• katt1.jpg
    katt1.jpg
    60.2 KB · Visningar: 868
  • katt2.jpg
    katt2.jpg
    70.6 KB · Visningar: 946
Missar man lite med penseln så är det lätt det blir så här.

Bilagor

• katt3.jpg
    katt3.jpg
    48.6 KB · Visningar: 1,595
Haha! Tackar för alla svar. Bilderna på katten i tråden var ju skitskön. :) Har inte haft tid att sätta mig ned nu och testa, men jag ska göra det ikväll och se om jag får till det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar