Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
'Ta bort färgskiftning' i PS?
- Trådstartare Per
- Start datum
Lasse C
Aktiv medlem
egaeci skrev:
Ja, du gör det med curves. I samma ruta finns tre pipetter nere till höger. En svart, en vit och en grå. Klicka med dem i bilden.
Hej!
Jag har Elements 3 och har inte jobbat med CS2 så jag är osäker på det här. Men i Elements kan man göra samma sak som "Ta bort färgskiftning" med Nivåer, och då använder man bara den grå pipetten för att klicka på det man vill ska vara neutralt.
Den svarta och den vita pipetten används för att bestämma svart- respektive vitpunkten i histogrammet i Nivåer, vilket är en helt annan sak. Kanske fungerar det också på liknande sätt med de tre pipetterna i Curves. Bara en tanke. Rätta mig gärna om jag har fel, jag är nyfiken.
Vänliga hälsningar.
Lasse C
egaeci
Aktiv medlem
Lasse: Ja precis, så är det. Jag brukar ofta ha någonting som är vitt och någonting som är svart i mina bilder, så när jag sätter svart- och vitpunkt försvinner de eventuella färgskiftningar som finns. Men har man ingen ren vit eller ren svart yta så blir det svårt såklart. Om man gör kurvor med ett justeringslager så kan man sätta blandningsläge till colour, då påverkas bara färgerna och inte ljushet eller kontrast.
Det kanske finns smidigare sätt, men det är så jag gör i alla fall
Det kanske finns smidigare sätt, men det är så jag gör i alla fall
BugEyes
Aktiv medlem
Lasse C skrev:
Hej!
Jag har Elements 3 och har inte jobbat med CS2 så jag är osäker på det här. Men i Elements kan man göra samma sak som "Ta bort färgskiftning" med Nivåer, och då använder man bara den grå pipetten för att klicka på det man vill ska vara neutralt.
Den svarta och den vita pipetten används för att bestämma svart- respektive vitpunkten i histogrammet i Nivåer, vilket är en helt annan sak. Kanske fungerar det också på liknande sätt med de tre pipetterna i Curves. Bara en tanke. Rätta mig gärna om jag har fel, jag är nyfiken.
Vänliga hälsningar.
Lasse C
Du kan göra precis likadant med den grå pipetten som du gör i Elements. Den finns i nivåer och i kurvor. Klicka på något färgneutralt så hänger dom andra färgerna med.
Du behöver således inte sätta svart och vit punkt för att ta ut ett färgstick.
Lasse C
Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Den grå pipetten i levels och curves i CS2 gör precis det du beskriver att "ta bort färgskiftning" gör i ditt inledande inlägg.
Vad den grå pipetten gör i elements vet jag inte.
Hej, Björn!
Kurvor finns ju inte i Elements, men i Nivåer gör den grå pipetten samma sak som funktionen "Ta bort färgskiftning". Man klickar på ett ställe i bilden som man vill ska vara neutralt och så ändras de andra färgerna efter det.
Vad som egentligen händer är att gråpunkterna i röd-, grön- och blåhistogrammen i Nivåer ändras så att stället man klickat på blir neutralt. Det blir alltså inte riktigt samma sak som vitbalansering eftersom effekten avtar både nedåt och uppåt i ljushet pga att svart- och vitpunkterna inte ändras.
En korrekt vitbalansering skulle ändra proportionerna mellan de tre kanalerna jämnt över hela skalan, från svart till rött, grönt respektive blått. Detta kan man åstadkomma genom att istället justera histogrammens utgångsnivåer tills dess att det man vill ska vara neutralt blir det, men det är en bökigare metod än att bara klicka med gråpipetten.
Elements har ingen channelmixer, som jag gissar fixar detta enklare, så det är så man får göra om man vill ha en jämn, äkta vitbalansering i Elements.
Mvh.
Lasse C
Lasse C
Aktiv medlem
Sans skrev:
Är färgskiftning detsamma som färgstick?
Hej, Susanne!
Inte riktigt. Det som i Elements kallas färgskiftning är egentligen felaktig vitbalans, alltså att blandningen mellan röd-, grön- och blåkanalerna är felaktig, så att det som borde vara neutralt inte är det. Om t ex den blå färgkanalen är för låg kommer det i bilden som skulle varit vitt bli gulaktigt (komplementfärgen till blått). Vitt är ju en lika blandning av rött, grönt och blått ljus.
Jag tolkar i alla fall deras användning av ordet färgskiftning så eftersom funktionen "Ta bort färgskiftning" fungerar ungefär som en vitbalansering, fast inte en helt riktig sådan som jag beskrev i mitt förra inlägg.
Den exakta definitionen på färgstick vet jag inte, men en bild kan t ex ha ett blåstick, att vissa partier ser onaturligt blå ut (ovetenskaplig definition), utan att vitbalansen i sig är fel. Dvs blandningen mellan färgkanalerna är riktig, vita partier är vita, men vissa andra partier i bilden, t ex ljust grå partier är tydligt för blå. I det fallet kommer man inte tillrätta med blåsticket genom vitbalansering, för då kommer de färger som är korrekt återgivna i bilden också påverkas och bli fel, vitt blir gult etc.
Mvh.
Lasse C
Per
Aktiv medlem
Re: grått
Tack, men det är ju det som är så svårt!?
- Hur bär man sig åt för att visuellt avgöra vad som ska vara 'neutralt grått'? Jag kan spontant tycka att det mesta av det gråa i fågelns fjäderdräkt är neutralt, men om jag försöker ta bort det gröna färgsticket med hjälp av den grå pipetten genom att testa runt så varierar resultatet väldigt, och jag träffar ingen punkt som ger lika bra resultat som Elements 'ta bort färgskiftning' gör med klick i de vita områdena?
/Per
Tonyeagle skrev:
Du måste klicka på något som du vill ska vara neutralt grått!
Tack, men det är ju det som är så svårt!?
- Hur bär man sig åt för att visuellt avgöra vad som ska vara 'neutralt grått'? Jag kan spontant tycka att det mesta av det gråa i fågelns fjäderdräkt är neutralt, men om jag försöker ta bort det gröna färgsticket med hjälp av den grå pipetten genom att testa runt så varierar resultatet väldigt, och jag träffar ingen punkt som ger lika bra resultat som Elements 'ta bort färgskiftning' gör med klick i de vita områdena?
/Per
Lasse C
Aktiv medlem
Per skrev:
Tar jag däremot upp Levels, aktiverar den grå pipetten och klickar på samma område så blir det inget vidare..? Vad är det jag missar?
Hej, Per!
De ska fungera likadant, "Ta bort färgskiftning" och gråpipetten i Nivåer. Jag får en tanke när jag ser den lila bilden av fågeln. Har du provat att klicka runt lite med gråpipetten i ungefär samma område?
Både när man använder "Ta bort färgskiftning" och gråpipetten i Nivåer är det lätt hänt att man råkar klicka på en pixel som har en avvikande färg, men som man inte ser för blotta ögat, och då kan resultatet bli helt fel, ungefär som den bild du visar.
När det blir så brukar det lösa sig genom att klicka runt lite i alldeles i närheten av där man först klickade tills bilden ser bra ut, som ditt första exempel.
Ett sätt att minska risken för detta är att öka området för provstorleken. Det gör man genom att välja pipettverktyget i verktygslådan. Till höger om pipetten finns en rullgardinsmeny som heter Provstorlek. Default står denna på Punktprov, alltså en enda pixel.
I Elements 3 kan man också välja 3x3 medel eller 5x5 medel. Elements tar då ett medelvärde i ett område på 3x3 eller 5x5 pixlar runt den pixel man klickar på, och risken att få helt fel färger för att man råkar träffa på en enstaka pixel med avvikande färg minskar.
Jag provade nyss att klicka med gråpipetten i Nivåer i ett område som ser vitt och ljusgrått ut i en bild, och resultaten kan skilja sig kraftigt åt beroende på var i området man klickar, även fast området för ögat ser ut att ha en jämn färg.
Mvh.
Lasse C
Lasse C
Aktiv medlem
Hej igen, Per!
Förlåt, jag såg inte ditt svar till Tony där du skriver att du redan har provat att klicka runt i området.
Men kanske är det så att ditt Elements har en större provstorlek för pipetten inställd än CS2 (eller vilket du använder), och att du därför får bättre resultat i Elements.
Prova om det fungerar lika bra med gråpipetten i Nivåer i Elements som "Ta bort färgskiftning". Det ska annars inte vara någon skillnad på hur gråpipetten fungerar i CS2 mot i Elements.
Använder du förresten gråpipetten i Levels eller i Curves i CS2? Curves finns ju inte i Elements, men jag skulle tro att Levels och Curves ger något olika resultat.
I vilket fall brukar det gå bra att klicka både på områden som ska vara grå och på områden som ska vara vita. Det som ska se vitt ut i ett vanligt foto är ju sällan totalt vitt, utan har ändå en nyans, och den informationen är tillräcklig för att det ska fungera. Men det kan mycket väl vara så att det fungerar bättre och säkrare att klicka på något som ska vara grått än på något som ska vara vitt.
Det är som jag skrev i mitt förra inlägg ganska känsligt var man klickar. När jag använder "Ta bort färgskiftning" eller gråpipetten i Nivåer kan jag få klicka runt ganska mycket ibland innan jag träffar på en punkt som ger ett bra resultat.
Mvh.
Lasse C
Förlåt, jag såg inte ditt svar till Tony där du skriver att du redan har provat att klicka runt i området.
Men kanske är det så att ditt Elements har en större provstorlek för pipetten inställd än CS2 (eller vilket du använder), och att du därför får bättre resultat i Elements.
Prova om det fungerar lika bra med gråpipetten i Nivåer i Elements som "Ta bort färgskiftning". Det ska annars inte vara någon skillnad på hur gråpipetten fungerar i CS2 mot i Elements.
Använder du förresten gråpipetten i Levels eller i Curves i CS2? Curves finns ju inte i Elements, men jag skulle tro att Levels och Curves ger något olika resultat.
Jag vet inte om Tony menade neutralt grått till skillnad mot vitt, eller om tyngdpunkten låg på neutralt.Tonyeagle skrev:
Du måste klicka på något som du vill ska vara neutralt grått!
I vilket fall brukar det gå bra att klicka både på områden som ska vara grå och på områden som ska vara vita. Det som ska se vitt ut i ett vanligt foto är ju sällan totalt vitt, utan har ändå en nyans, och den informationen är tillräcklig för att det ska fungera. Men det kan mycket väl vara så att det fungerar bättre och säkrare att klicka på något som ska vara grått än på något som ska vara vitt.
Det är som jag skrev i mitt förra inlägg ganska känsligt var man klickar. När jag använder "Ta bort färgskiftning" eller gråpipetten i Nivåer kan jag få klicka runt ganska mycket ibland innan jag träffar på en punkt som ger ett bra resultat.
Mvh.
Lasse C
Lasse C
Aktiv medlem
Hej!Sans skrev:
Funkar det bättre med pipetterna om man förstorar bilden så att pixlarna syns ordentligt?
Det kan nog göra det lättare att undvika att träffa pixlar med avvikande färger, men i så fall behöver man ha bilden öppen i två fönster samtidigt, en inzoomad som man klickar i, och en där man ser hela bilden så att man kan bedöma resultatet. Det skulle vara i stort sett omöjligt att bedöma om man fått ett bra resultat på en kraftigt inzoomad bild.
Mvh.
Lasse C