Annons

Ta bort damm som kommit in i objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_s

Ny medlem
Tjena

Har ett sigma 17-70 2,8-4 som fått ett av min hunds hårstrån, hela vägen till baksidan av front linsen.
Vet någon vad man kan göra för att få ut det /lossa på frontlinsen.
Samt vad det kan kosta och lämna in det ?

Mvh Christian

Vet inte varför jag kom att tänka på 40°, långsam centrifugering...

Ibland är frontlinsen rätt enkel att ta bort på ett objetkiv. Sitter ju per definition ytterst. Brukar vara någon list att lägga den mot, så det är lätt att få tillbaks den på rätt ställe sen.

lossade på 4 små skruv bakom front"ringen" men det enda som lossa var gängorna till filtret sen gick jag bett !
var även på scandinavien photo i göteborg och slängde ut en fråga men dom tyckte det inte var värt pengarna att ficksa. men kunde skicka iväg det på kostnadsförslag. hade ju varit kul och få det rengjort , känns inte bra och se det lilla hårstråt 5-7mm långt ligga i kanten på linsen .
känns så J.....la meningslöst och putsa av linsen när det kommer skit på den när man ser det J....la hårstråt

Tag ett djupt andetag... Oavsett hur störande skiten ser ut att vara, så är sannolikheten att det skulle påverka bildkvaliteten mycket låg. Jag har haft en del gamla objektiv som har varit helt sjukt dammiga inuti, men det har inte verkat spela nån som helst roll. Det är ju trots allt så att dammet i regel ligger mycket långt från något av fokusplanen (motivets eller sensorns), så hårstrået kommer att vara helt ur fokus och därmed "försvinna". Sen utgör det dessutom på sin höjd kanske en tiotusendel av frontlinsens yta.

Det du kan göra är att hålla objektivet (ej monterat på kameran) i ena handen och helt sonika dunsa det "mjukt men bestämt" mot din andra handflata (absolut inte mot något hårt!!!), i hopp om att hårstrået lossnar från ytan och försvinner ut i periferin. Jag tar INTE ansvar för eventuella skador som detta skulle kunna orsaka, men är det inte ett bildstabiliserat objektiv så tror jag inte att det ska vara några problem. Ta inte i för mycket bara, och låt smällen vara tvärs den optiska axeln.

Återigen: Gör INTE detta om du är det minsta osäker på vad du tror att objektivet tål. Jag har ingen aning om hur bra ett Sigma 17-70 är byggt nämligen. Det bästa receptet är fortfarande att strunta i hårstrået, hur störande det än är.

Tjena

Har ett sigma 17-70 2,8-4 som fått ett av min hunds hårstrån, hela vägen till baksidan av front linsen.
Vet någon vad man kan göra för att få ut det /lossa på frontlinsen.
Samt vad det kan kosta och lämna in det ?

Mvh Christian

Ta bort effekten av det i photoshop. Sitter det på samma ställe så kan du ta bort alla effekter av hårstråt i alla bilder med en åtgärd, tråkigt med skit bakom linsen, men det är oftast dyrt att fixa

Jag sitter lite i samma sits med min lins. :/ Har en nikon 70-200 som är 4 månader gammal. Upptäckte till min fasa för någon dag sedan att när jag fotar i motljus så uppkommer damfläckar på bilderna. Detta visade sig vara från dam under den främre linsen. (censorn på kameran är helt ren och ger inte samma resultat med någon annan lins.

Funderar på att gå till handlaren och kräva att få det fixat på garanti då jag tycker det tyder på dålig kvalitet/fabrikationsfel om den ska vara dammfylld efter 4 månader. Vad skulle ni gjort i mitt fall?
Det känns hur som haver väldigt olustigt att bara haft en lins för runt 20k i ett par månader innan den dammar igen. Det är vad jag anser som dålig kvalitet!

Inuti alla objektiv finns det damm. Kommer det in luft så kommer det också in damm och andra små partiklar. När du köper ett nytt objektiv så är ju inte det damm-fritt inuti då heller. Det är heller inget som har med dålig kvalitet eller priset på objektivet att göra.
Men som tur är så påverkar det ju inte bilderna du tar med objektivet.

Har det objektivet jag med, tyvärr har jag fått lära mig att det inte är helt ovanligt att man får damm bakom frontlisen....
Själv fick jag på något magiskt vis in en stor vit flaga, som gav rätt bra störningar i motljussituationer. Då mitt objektiv ändå har några år på nacken så fanns inga garantier eller några andra sådana lösningar.

Kollade lite vad en rengöring skulle kosta - och det visade sig ligga i paritet med en begagnad glugg.. Så valet stod i att försöka fixa problemet eller betala en rengöring. Tyckte att kostanden just då var ungefär den samma.

Hittade följande guide: http://www.pentaxforums.com/forums/...on/69464-how-clean-insides-sigma-17-70-a.html

Samt beställde hem rätt verktyg från: http://www.micro-tools.de

Slutade med att jag gjorde rent objektivet för ett par hundringar i verktygskostnad.. Fungerar lika bra nu som innan.

Som sagt, hade situationen att kostanden skulle bli det samma ungefär (om jag misslyckades) så jag täntke, varför inte försöka och ev lära sig lite på vägen. Beroende på hur man känner, vad en ev kostnad är och vad objektivet är värt så får man väga för eller emot - hade kanske inte gjort det med ett dyrare.

Löste sig bra och nu vet jag hur jag skall göra på detta och objektiv byggda på liknande sätt. Om man ger sig in på detta, se till att du vet vad konsekvensen av att göra fel - dvs har koll på dina risker, och läs på. Givet att jag skriver detta så tar jag heller inget ansvar för någon annans misslyckande.

Har det objektivet jag med, tyvärr har jag fått lära mig att det inte är helt ovanligt att man får damm bakom frontlisen....
Själv fick jag på något magiskt vis in en stor vit flaga, som gav rätt bra störningar i motljussituationer. Då mitt objektiv ändå har några år på nacken så fanns inga garantier eller några andra sådana lösningar.

Kollade lite vad en rengöring skulle kosta - och det visade sig ligga i paritet med en begagnad glugg.. Så valet stod i att försöka fixa problemet eller betala en rengöring. Tyckte att kostanden just då var ungefär den samma.

Hittade följande guide: http://www.pentaxforums.com/forums/...on/69464-how-clean-insides-sigma-17-70-a.html

Samt beställde hem rätt verktyg från: http://www.micro-tools.de

Slutade med att jag gjorde rent objektivet för ett par hundringar i verktygskostnad.. Fungerar lika bra nu som innan.

Som sagt, hade situationen att kostanden skulle bli det samma ungefär (om jag misslyckades) så jag täntke, varför inte försöka och ev lära sig lite på vägen. Beroende på hur man känner, vad en ev kostnad är och vad objektivet är värt så får man väga för eller emot - hade kanske inte gjort det med ett dyrare.

Löste sig bra och nu vet jag hur jag skall göra på detta och objektiv byggda på liknande sätt. Om man ger sig in på detta, se till att du vet vad konsekvensen av att göra fel - dvs har koll på dina risker, och läs på. Givet att jag skriver detta så tar jag heller inget ansvar för någon annans misslyckande.

Intressant.. hur läste du problem med ev. decentrering osv?

Mvh, Anton

Intressant.. hur läste du problem med ev. decentrering osv?

Mvh, Anton

Frontlisen sitter i en fixtur som i sin tur sitter med ett antal skruv och några stift i objektivets chassi. Melan fixturen och schassi ligger det en fjäderring och en packning. Vågar inte säga ifall det finns någon risk för decentrering, men det finns inte så många sätt att montera fixturen på... Dvs det finns ett fåtal diskreta lägen där det går att montera det. Kommer inte ihåg ifall ett av stiften var tjockare - vilket hade reducerat antalet möjliga kombinationer ännu mer - det skall vara osagt just nu...

Själv hade jag inte tanken på ett sådant problem då jag ändå bektraktade det som en stor utgift jag inte tagit denna vägen. Har inte märkt något av något sådant problem i mitt fall.. I värsta fall får man vara noga att märka upp hur grejerna satt ihop.

Om du någon gång får för dig att skruva - se till att ha på dig hanskar utan puder för att minimera risken att sätta flottfläckar inuti optiken. Vill inte tänka på hur jobbigt det kan bli att tvätta bort...

Det ska ganska mycket skräp till för att det ska synas på bilderna. http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html

Argumenterar inte emot artickeln, men hävdar att det beror ju lite på vilken typ av bilder man tar.

Jag gillar att lite då och då jobba med motljus. Resultatet blev att min glugg var helt oanvändbar för den typen av bilder så länge jag hade skräpet kvar. Det blev en kraftig röd punkt i bilden, samt mängder med lins-strålar över hela bilden då skräpet i fråga reflekterade runt ljuset i objektivet.

Men som sagt, för många bildtyper blir det sällan ett problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar