Annons

Ta bort bilder ur iPhoto

Produkter
(logga in för att koppla)

cecber

Aktiv medlem
Hej, har använt iPhoto sedan 2004 och inte varit så bra på att gallra så nu är det himla segt.

Jag har bränt allt av intresse på skivor och dessutom lagt över det på extern hårdisk, så nu vill jag ta bort alla bilder från iPhoto. Jag flyttade över alla mappar från iPhoto-mappen till den externa hårdisken, men alla bilder finns fortfarande kvar i iPhoto. Där går de inte heller att radera på vanligt sätt.

Vad har jag gjort för fel? Och hur får jag bort bilderna? Behöver plats på datorn...
 
Hej.Har du kopierat eller flyttat mappen "iphoto library"? Om du bara dragit iphoto-mappen från mappen bilder till en extern hd så finns iphoto-mappen forfarande kvar på sitt ställe, du har bara kopierat över den. När du raderar iphoto-mappen ur mappen bilder så borde allt försvinna men se då till att du har allt du vill spara på ett säkert ställe.

När jag för något år sedan brände över bilder på dvd från iphoto så visade det sig att bilderna jag brände på skiva inte fungerade.

Du kan pröva öppna bilderna du har på skivan innan du raderar allt för säkerhets skull.

Hoppas detta hjälper dig lite
Christoffer
 
Tack för ditt svar. Jag har kopierat allt eftersom under åren, så jag vet att de fungerar. Tack ändå för att du påminde om det.

Jag har dessutom flyttat dem till den externa hårdisken, alltså ej bara kopierat över dem. (Genom att trycka ner shift+äpple). De finns i alla fall inte kvar i iPhoto-katalogen på normala hårdisken, men sitter som berget i iPhoto.

Jag har dessutom kopplat ur hårdisken och testat. Ifall att iPhoto helt enkelt hämtade dem därifrån i stället. Men det kvittar. De är kvar .. och de tar plats : )
 
Du kan pröva att öppna iphoto inställningarna och se där var du har valt att iphoto skall hämta bilderna ifrån. Där borde det finnas information som berättar var mappen med bilderna i ligger. Om du har raderat mappen och tagit ur skivan så borde det ju inte finnas några bilder att visa så nått skumt är det. Så pröva titta var iphoto hämtar bilderna ifrån

Christoffer
 
Skall kolla det också, tack för din hjälp! Känns ju onekligen som att iPhoto sparar på flera ställen.
 
Löst problemet

Jag har lyckats slänga ut mina bilder nu. Jag kopierade helt enkelt tillbaka mapparna från den externa hårdisken och sedan raderade jag bilderna manuellt från iPhoto och sen slängde jag mappen. Nu verkar de vara borta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.