** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ta bort bild fysiskt från en collection (Lightrrom 2.3)

Produkter
(logga in för att koppla)

VegaNass

Aktiv medlem
Argh!

Jag har lagt in 200+ bilder i 'Quick Collection' från olika foldrar och vill se vilka av dessa jag vill ta bort helt (ta bort fysiskt från hårddisken). Jag trodde det skulle gå, men icke. Någon som vet någon bakdörr till det? I en folder (i GridView) kan jag ju högerklicka och välja Delete Photo, men i en collection verkar inte detta gå. Gör jag fel, eller är det så?

Tack på förhand,
Fredrik

Det här har diskuterats ingående i en tidigare tråd. Många tror det är en bugg, så vi får hoppas det ändras.

En workaround är att filtrera på X-flaggade bilder i collectionen, ge dem en färgkod eller en stjärna, visa alla bilder, filtrera på färgkoden eller stjärnan, x:a de funna och radera dem. Det går ganska snabbt när man gjort det några gånger ;-)

Själv har jag börjat använda en stjärna för att markera vilka jag ska radera. Det fungerar ju överallt.

Bilder i de olika collections är i normalfallet virituella kopior. När du skapar collections, inte quick, så kan du ange om LR skall skapa en fysisk kopia av origianlbilden. Så att det skulle vara en bugg eller inte med quick collections är jag inte riktigt säker på.

Scott Kellby har skrivit en mängd böcker - även till LR 2.0 Gillar man hans stil, så har han ett ganska intressant arbetsflöde när det gäller att gallra stora mängder bilder.

Varför vi är många som tror att det är en bugg är för att dialogrutan som kommer upp när man kastar bilder när man inte är i collektions, frågar om man vill kasta originalfilerna i papperskorgen eller bara ta bort dem från katalogen.

Det finns ingen anledning varför man inte skulle kunna få upp en sådan dialogrutan när man är i collections.

Jo, jag har läst Kellbys bok från pärm till pärm, men har valt att arbeta annorlunda än han.

Tackat för infon. Att markera dom med 'Rejected'-flaggan verkar absolut smidigast. Snabbt bläddrar man igenom och rycker X på tangentobordet när man ha en bild som skall bort. Passar mig perfekt.

Jag tycker ock fortfarande att man skall kunna ta bort en bild fysiskt från en collection. LR vet ju faktiskt var just den bilden befinner sig...

/Fredrik

PS Jag ångrar inte att jag bytt från ACDSee till LR:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar