Advertisement

Annons

Ta bilder på ugglor i skymmning/gryning

Produkter
(logga in för att koppla)

mr fab

Medlem
Behöver hjälp med två saker !!!

Har lite svårt att få till dom rätta inställningarna och får långa slutartider ?

Kanske behöver jag något komplement till min utrustning??

Det jag försöker att fotografera med mindre lyckat resultat är kattugglor i trädgård/skogsmiljö

utrustnig:
Canon EOS 1000D
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Senast ändrad:
Svårt å gissa sig till problemet utan bild och exif men dels är objektivet rätt ljussvagt, så vid skymning är nog stativ ett måste, och eventuellt att du fotar med får låg iso

Har ingen datakabel just nu men skall lägga upp bild här senare .

Kör på iso 1600 har inget stativ några bra ideer/förslag där ,något objektiv som är bättre för kvällsfoto ?

Kan en extender eller någon annan förstärkning hjälpa mig ?

Ugglorna är extremt svåra att se även om du står precis under dom men dom hörs rejält när dom tigger efter mat från träden.Ser ugglorna när dom seglar från träd till träd och det är här den långa slutartiden blir ett problem i och med att jag följer fåglarna.

Det är klart att du kan skaffa bättre (och dyrare) objektiv för din uppgift. Använder du 300mm på det du har så är din största bländare 5.6. F/2.8 ger dig två halveringar av tiden i jämförelse. Problemet är priset, Canons 300/2.8 kostar väl 50.000. I sammanhanget är deras 70-200/2.8 ett fynd, dryga 20.000 och urskarpt. Sigma har några billigare alternativ, men de kommer fortfarande kosta mer än hela din nuv. utrustning.

Extenders gör bländare ännu mindre, så det kan du nog glömma.

Högt ISO och följande fokus (AI Servo) är det behövs för att få en chans till att få en skarp fågel om den flyger. Om du vet precis hur fågeln flyger kanske stativ hjälper, det beror på hur du vill ha din bild. Ska du fota sittande fågel är det en annan sak. Tänk också (i båda situationer) på att alla fåglar blir mörka mot en himmel (som alltid är ljusare). Därför behöver du sannolikt överexponera något. Provfota dig fram på något som är lika belyst mot himmeln och ställ om exponeringen kanske uppåt ett steg. Det blir tvärtom om bakgrunden är en mörk trädstam.

Edit: förtydligande

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar