Annons

ta bilder med den inbyggda blixten D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Alf

Avslutat medlemskap
Hej

Någon som vet var jag hittar hjälp för att kunna ta bilder med D700 inbyggda blixten? .Manualen har inte mycket och jag lyckas inte med det.
 
Jag förstår inte riktigt frågan?

Tryck på knappen för att fälla upp blixten, och tryck på avtryckaren. Klart.

D700 har ett avancerat blixtsystem, så vill du ha fler detaljer så bör du nog precisera din fråga lite.
 
Nu har jag inte manualen tillgänglig, men har för mig att det står en del (även) om den inbyggda blixten i denna. T ex vilka brännvidder den täcker, hur man kan styra den och under vilka villkor (med vilka inställningar) den kan användas o s v. Själv har bara hunnit prova den "som hastigast" genom att helt enkelt "ploppa upp den och köra". Och det har fungerat jättebra då det väl är för såna "snap shot"-omständigheter den är tänkt att användas.
 
Manualen har inte mycket

Precis som Janne skriver så är det inte så mycket. Jag kollade manualen och på sidan 185 står följande:

1. Välj mätmetod spot/matrix/centerweighted (OBS vilket du väljer speler ingen roll för funktionen utan påverkar endast hur bilden blir)
2. Fäll upp blixten (måste göras manuellt genom att trycka på knappen!)
3. Välj blixtläge
4. Välj P/A/S/M för kameran
5. Ta fotot

Är inte svårare egentligen.

MEN, om du fibblar runt i inställningarna så kan du få lite konstiga resultat.

e1 Välj 1/250 FP eller 1/320 FP!
e3 Välj TTL till att börja med. Råkar denna stå i Commander och samtidigt ha valet att låta den inbyggda vara avstängd (visas med -- i commander mode/built-in flash menyn) så är den blixt som syns från blixten en förblixt som styr externa blixtar, MEN den ger inget ljus under själva fotot!

Lite videoklipp med info.
Bracketing and Flash
Setting Options with Flash and Bracketing

Länk till D700 manualen på engelska
 
hej

Hej

Tack för svaret. Jag är inte van att använda blixten. Brukar använda befyntli ljus på de flesta bilder jag tar. Det är väldig enkel att använda den på min D80men jag får inga bra bilder på D700. Det jag vill är hitta instrutioner om hur man ställer styrkan på blixten o.s.v.
 
Det jag vill är hitta instrutioner om hur man ställer styrkan på blixten o.s.v.

Sidan 188-189/D700: Här beskrivs olika blixtlägen, vilka är desamma på D700 och D80, dvs håll in blixtknappen och rotera bakre tumhjulet.

Sidan 190/D700: Här beskrivs hur du ökar eller minskar blixtstyrkan, vilka är desamma på D700 och D80, dvs håll in blixtknappen och rotera främre pekfingerhjulet.

Det bör alltså inte vara några konstigheter mellan D80 och D700. Enda skillnaden jag hittar i manualen är att på D80 så poppar blixten upp automatiskt när den tycker du behöver extra ljus, vilket den inte gör på D700.

Vad är det för problem du tycker du har?
 
A -1 och Blixt.exp +1

Ett litet tips då D700 saknar autoläget är att prova följande:

1. Välj A-läge, dvs bländarprioritet, välj önskad bländare.
2. Justera kamerans exp.kompensation till -1,0 (knapp 11 på D700, knapp 25 på D80) så du får omgivning något mörkare.
3. Slå till blixten och välj TTL (ev. även rear sync)
4. Justera blixtens kompensation (knapp 3 på D700, knapp 2 på D80) till +1,0 så att ditt objekt blir ljusare igen.

I en ideel värld så skall minuskompensationen på kameran och pluskompensationen på blixten ta ut varandra. -1+1=0.

Och snart så inser du att du vill ha en extra blixt istället för den inbyggda och strax därefter börjar du inse hur mycket bättre det blir med externa blixtar som du kan placera till höger om kameran och styra med dina popup-blixtar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.