Annons

ta bilder inomhus på kvällen

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Nikon D70s med 18-70mm objektiv och har en fråga till er, vilka inställningar, exempelvis ISO tal osv. lämpar sig bäst vid inomhus fotografering på kvällen? Jag kommer att använda den inbyggda blixten. Kan jag ha motljusskyddet på utan att det stör den inbyggda blixten?

Svårt att svara på eftersom det beror på många faktorer.

Ett tips är iallafall att börja med att ställa in så stor bländare (lågt värde) som möjligt. Därefter justerar du ISO uppåt så att slutartiden blir rimlig (runt, eller kortare än, 1/60). Om du fotar i helmanuellt läge så kan du använda kamerans exponeringsmätare som hjälp för att hitta rätt ISO-värde (vet inte hur den funkar på Nikon, men i min Canon så ser jag en liten blinkande markör som ligger antingen till höger/vänster eller mitt på EV-skalan (från -2 till +2). Annars kan du använda tids- eller bländarautomatik och se ifall kameran får tillräckligt med ljus och isåfall höja ISO tills den får det.

Motljusskyddet ska inte störa den inbyggda blixten.

pergardebrink skrev:
Svårt att svara på eftersom det beror på många faktorer.

Ett tips är iallafall att börja med att ställa in så stor bländare (lågt värde) som möjligt. Därefter justerar du ISO uppåt så att slutartiden blir rimlig (runt, eller kortare än, 1/60). Om du fotar i helmanuellt läge så kan du använda kamerans exponeringsmätare som hjälp för att hitta rätt ISO-värde (vet inte hur den funkar på Nikon, men i min Canon så ser jag en liten blinkande markör som ligger antingen till höger/vänster eller mitt på EV-skalan (från -2 till +2). Annars kan du använda tids- eller bländarautomatik och se ifall kameran får tillräckligt med ljus och isåfall höja ISO tills den får det.

Motljusskyddet ska inte störa den inbyggda blixten.

Eller så köper man en glugg med VR eller byter man system till Pentax så du får bildstabilisering i huset :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar