Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta betalt mot företag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Undrar hur man gör när man tar betalt gentemot ett företag.
Säg att en tandläkarklinik frågar efter porträttbilder på all personal hur fakturerar jag det sen?

Tar jag betalt per timme eller per fil/foto eller gör jag ett paketpris med fotografering och ett visst antal bilder som ingår?

Och sen...priset...jag är superdålig att ta ut gentemot kund och nästan ursäktar att jag finns, att de överhuvudtaget frågar efter ja ni vet... vet ju priserna som BLF har men sådana priser fungerar inte att ta ut i en liten småstad som min då riskerar jag att inte få uppdraget. :((

Hur gör ni?

Tacksam för svar...

/C.
 
Använd frilansfinans.
Annars så får man bara debitera företag max 1000 kr per uppdrag.
 
Prissättningen skiljer mycket mellan olika fotografer.

Jag själv tar betalt på tim oavsett om det är fotografering, bildredigering osv.
Bilderna som redigerats ingår i timpriset hos mig.

Finns fotografer som också tar extra betalt per beställd bild utöver tiden.

//Julle.
 
Nejdå, man kan be att få ta ut som vanlig lön, de lägger på arbetgivaravgifterna i sin ände och man får kontrollbesked som vanligt och pengarna insatta på sitt personliga bankkonto.

Mja, tekniskt sett så anställs man väl. Jag tänkte bara som en vanlig privatperson utan anställning.
 
Mja, tekniskt sett så anställs man väl. Jag tänkte bara som en vanlig privatperson utan anställning.

Nej man behöver inget anställningsavtal för att kunna få pengar som privatperson.

Pengarna är förstås skattepliktiga så bolaget lägger på arbetsgivaravgift och drar preliminärskatt. Lagom till deklarationen får man en vanlig kontrolluppgift.

Precis som när man säljer en bild till tex DN.
 
Det stämmer säkert allt ni sagts. Men jag utgår ifrån att ingen inget ska behöva betala sociala avgifter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.