Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta betalt för matbilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

pld

Medlem
Hej!

Jag har fått i uppdrag av ett företag att ta kort på deras mat produkter. Bilderna ska användas till deras nya hemsida och i kataloger/broschyrer.

Min fråga är nu hur mycket jag ska ta betalt.
Vad ligger genomsnittet på?

/Jesper
 
Du är 18 år och

har inte lagt ut några bilder på din sida. Därför kan jag, eller någon annan, inte bedöma om du är bra på att fotografera. Det är möjligt att du är en duktig fotograf, det finns 18-åringar som är det. Men de är ovanliga.
Jag tror inte att någon i normala fall är villig att betala 1000 kr per timme till en så ung amatör, om han inte är exeptionellt duktig. Förmodligen har du inte heller utrustning för att ta riktigt läckra matbilder.
Troligen är det så att de som bett dig räknar med att komma billigt undan. Kanske de inte tycker att bildkvaliteten är så noga, eller också vet de inte så mycket om att köpa bilder
Om jag har rätt i mina antaganden, som är byggda på mycket lös grund (men det beror på att du inte visat något av vad du kan), så bör du nog tänka över om du är kapabel att leverera tillräcklig kvalitet och anpassa priset efter det.
Jag har också varit ung och i samma sistuation som du. Det gick bra nån gång och så gjorde jag bort mig lite ett par gånger och det kan jag leva med. Fast det ska tilläggas att jag aldrig varit särskilt skicklig.
I mitt jobb köper jag bilder och fototjänster och om jag skulle fotografering av en okänd amatör så skulle jag göra upp om priset då jag sett bilderna och jag skulle inte lova något om ersättning i förväg.
Då jag köper bilder av okända proffs får jag bita i det sura äpplet och betala även om bilderna är dåliga. Men då blir det bara en affär.
Hoppas du inte tar illa upp av mitt rättframma och gubbsura svar. Men det är vad jag tror och 1000 spänn i timmen kan du glömma.
Att billiga amatörer förstör marknaden för de som ska leva på sitt fotograferande är också en aspekt, men den får man nog ta i en annan diskussion. Ingen kan i alla fall hindra dig från att ta betalt för att fotografera och om du dessutom får bra betalt är jag den förste att gratulera.
Vänliga hälsningar
Klas B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.