Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta betalt eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Det jag egentlligen är nyfiken på när jag "tjatar" här i tråden är hur man tänker när man anser att pengarna är den enda verkliga bekräftelsen.
...

Vem är det som säger det?

Det är klart det finns annat med fotografering som ger en "belöning", annars skulle man väl inte hålla på med det. Personligen är det inte alls "bekräftelse" som driver mig, om någon gillar mina bilder är det bara en liten bonus ovanpå mitt personliga nöje med att fota, och ett kvitto på att jag kanske inte är helt fel ute med bilderna. Skulle ingen titta på mina bilder (dom flesta av mina bilder visas inte för någon alls) eller skulle ingen köpa något skulle jag ändå fotografera. Att sälja bilder är snarare en utmaning och ett sätt att motivera mig att försöka förbättra kvaliteten på det jag gör.
 
Senast redigerad av en moderator:
Vem är det som säger det?
...

hmm, jag kanske misstolkade det du skrev förut:
"Det kostar inget för någon att säga att bilderna är bra och ta emot dom gratis, däremot är det ju ett verkligt bevis på att det du gör har ett värde och att bilderna är bra om någon är beredd att betala för dom"​

och jag kanske har läst för mycket mellan raderna på en del andra inlägg.

Men fortfarande tycker jag att motiveringar är intressantare än bara åsikter i en sådan här diskussion.

Och motiveringar har ju du Anders varit duktig på i dina inlägg. Dessutom så skulle jag i många sammanhang välja att motivera precis lika som du.

Petter ...




Petter ...
 
Pengar är som sagt inte enda bekräftelsen, men det spetsar till det och det blir "på riktigt" till skillnad från gratisbilder.

Därmed inte sagt att det inte kan kännas rätt att bidra med bilder i olika sammanhang, jag har t.ex. gett bilder till skolarbeten, idrottsföreningar och hobbytävlande som jag vet inte har mycket pengar och till en organisation som hjälper alkoholmissbrukare. Inte för att det ger mig en "bekräftelse", men kanske det är en god gärning som känns bra.
 
Pris är det främsta konkurrensmedlet. Väljer man att göra något gratis så får man lätt "kunder" även om man inte gör ett bra "jobb". När man däremot tar betalt på marknadsmässig nivå får man en bekräftelse på att ens kompetens duger i full konkurrens med andra.

Sedan är min egen dom över mina bilder den mest kritiska måttsocken på min förmåga. Jag har fått beröm för bilder som jag tycker varit dålig och sådan beröm är inte värd ett smack för mig, snarare tvärt om. Om jag färemot får beröm av en person som jag själv sätter väldigt högt som fotograf så skulle det kännas bra. Min egen karriärs topp var redan innan den startade. :) När jag var 20 år och gick på fotoskola och fick två bilder - en på Ulf Lundell och en på Howard Jones - publicerad i musiktidningen Schlager. Och jag fick betalt. Den lilla krets fotografer som regelbundet medverkade i Schlager var mina största idoler. Därför var och är det så jävla häftigt, och en verklig bekräftelse, att ha varit publicerad i Schlager. Sedan dess har det bara gått uför...

Jag ställer alltså kvalitetskrav på de som ska bedöma mina bilder. Att någon utan bildkunnande gillar en naturbild, som i det stora hela mest är fin på grund av motivets skönhet, är inte mycket till bekräftelse. Men visst tusan spelar fotografen roll när det gäller bra bildutsnitt och bra bildbehandling. Men i tävlingar som Pressfotografernas Klubbs 'årets bild' är det oftast inte fotografen som vinner utan den mest spektakulära händelsen. Så att vinna det skulle jag inte heller ta som en bekräftelse. Då tar jag hellre pengarna.
 
Senast ändrad:
Har inte tittat till trådan på ett tag märkte jag.

Vilken intressant diskussion det har blivit här! Jag gjorde valet att så länge dom skrev mitt namn så fick dom ta bilden gratis.

Har redan börjat få lite respons från andra Team som har sett mina bilder på hemsidorna.
Hade jag tagit betalt från början är jag osäker på om dom ens velat ha mina bilder. Det är såpass smått än så länge tycker jag. Det är bara juniorer och många av dom som kör har inte ens sponsorer.

Ska fortsätta att fara på tävlingar och göra mig synlig. På så vis kanske man får ett uppdrag framöver. Då kan man börja fundera på att ta betalt. Men det roligaste för mig än så länge är bekräftelsen av att okända människor tycker mina bilder är såpass fina att dom vill ha dom på hemsidor och i detta fall, affischer.
 
...
Det är bara juniorer och många av dom som kör har inte ens sponsorer.
...

Samtidigt så är det är just då som det är möjligt att ta betalt, från föräldrar som gärna vill ha bra bilder på sina barn. När dom som tävlar blir lite äldre är dom själva inte lika intresserade att köpa bilder, det finns inga pengar eftersom allt läggs på tävlandet. Möjligen kan man sälja till sponsorsmaterial och göra tackkort efter säsongen. Kommer dom upp i eliten så är det svårare att få fota tävlingarna överhuvudtaget, och det är också mindre intressant med bilder.

Så tänker du försöka sälja bilder på den här nivån så är det föräldrarna du ska rikta dig till, inte till tävlande enligt min erfarenhet.
 
Jag har inte orkat läsa allt, men vi låtsas det.

Vill du ha en framtid inom frilansfotografering så ska du markera att det inte är gratis. Ju förr du gör det desto bättre. Det behöver inte vara stora summor utan en symbolisk summa för "rättigheterna att nyttja bilden". Om ryktet går att du ger ut bilder gratis för att vara snäll så kommer du bli utnyttjad med stor sannolikhet.

Sen måste jag påvisa vikten av att inneha F-skattebevis om du ska göra business på det här sättet fortsättningsvis.

Låga symboliska priser till en början, höj priset efter efterfrågan så du inte tar 100 uppdrag för en blåbärsmuffins.
 
...

Vill du ha en framtid inom frilansfotografering så ska du markera att det inte är gratis. Ju förr du gör det desto bättre. Det behöver inte vara stora summor utan en symbolisk summa för "rättigheterna att nyttja bilden". Om ryktet går att du ger ut bilder gratis för att vara snäll så kommer du bli utnyttjad med stor sannolikhet.
...

.

Riktigt bra där!

Vill bara understryka vikten att ta betalt.
Även för den som till att börja med inte har några större planer på en framtid som frilansfotograf gör bäst i att ta åtminstonne symboliskt betalt.

Att jag stryker under vikten av detta beror på att jag själv gjorde misstaget att jobba både gratis och i andra fall alldeles för billigt i början.

Även om jag har lyckats ta mig ur det så är det allt annat än enkelt att börja ta betalt/höja priser i efterhand.

Dessutom, även om det bara är en "rolig hobby" riskerar den som inte tar betalt att stämplas som "amatör" och inte helt seriös/proffesionell för en lång tid framöver.

Vad det gäller ideela organisationer händer det fortfarande att jag tar betalt på en rent symbolisk nivå. Men då låter jag inte utomstående få kännedom om prislappen.
Det hela är i dessa fall ett medvetet val att stötta verskamheter som jag på något sätt uppskattar och vill hjälpa på vägen.

För att lyckas som frilansfotograf bör man ha en genomtänkt affärsplan och prissättning.
På tok för många "frilansare" tar så dåligt betalt att de inte ens drar in driftskostnaden för en vettig utrustning.

Det blir enormt slitigt i längden, och näst intill omöjligt att lyckas på längre sikt med typen av "prissättning".
 
Alla verkar säga samma sak här. Har tänkt på allt detta förut. Tog mig nämligen en rejäl funderare innan jag sa att dom fick ta bilden gratis. Vill inte bli stämplad som fotografen som är gratis. Har förstått att det är viktigt att inte få den stämpeln. Vill gärna kunna frilansa i framtiden, skulle vara skitkul!

Om nu ett annat Team skulle höra av sig och fråga ifall dom också kunde få bilder till deras hemsida. Vad snackar vi för pengar då? Den symboliska summan, hur mycket är det?

Tycker sånt här är skitsvårt att bestämma.
 
Om nu ett annat Team skulle höra av sig och fråga ifall dom också kunde få bilder till deras hemsida. Vad snackar vi för pengar då? Den symboliska summan, hur mycket är det?

En början i att sätta priser tycker jag är att kolla på de prislistor/förslag som yrkesorganisationer som ex. Svenska Fotografers Förbund (SFF) ger ut.

http://www.sfoto.se/vad-kostar-en-bild

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2011_web_k5.pdf

SFF:s prisguide grundar sig på snittet hos medlemmarna.
Och är i praktiken där du behöver ligga om du vill kunna hålla dig med en vettig utrustning och ta ut en normal lön.
(Priserna ex. moms).

Även om dessa priser är klart för höga för de flesta ideella föreningar.
Så kan vara bra att ha med sig priserna ovan i "bakhuvudet", att göra en affärsplan som är långsiktigt hållbar.
Sedan får pris naturligtvis anpassas från situation till situation.

Ibland kan det ju räcka med en summa som är riktigt låg.
Om det sker med eftertanke, och handlar om något man verkligen vill stötta.

Det man skall akta sig noga för är att ge bort bilder, eller sälja sig för lågt under SFF:s prisguide till verksamheter som bedrivs i vinstdrivande syfte.

För det är at skjuta sig själv i foten rejält.
Den som bedriver vinstdrivande verksamhet använder dina bilder för att öka sin egen omsättning och vinst.
Därför är den typen av bilder med automatik av stort ekonomiskt värde.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.