Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta 70-tals bilder, hur??

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du ute efter att fotografierna åldrats så använd tex PS, det är nog det rakaste sättet för att simulera åldrande.

Nej, för att få riktigt rätt känsla ska du nog se till att du tar bilderna i miljöer som är tidstypiska. Gärna där modellerna har frisyrer och kläder som passar. En bild blir inte "gammal" bara för att materialet åldrats, på samma sätt behöver inte en bild tagen för länge sedan se gammal ut, motivet spelar i allra högsta grad in. Välj det med omsorg.

Ett klassiskt recept på sjuttiotalskänsla är att använda de filmer som användes då och fortfarande finns:

Kodak TRI-X och Plus-X (svartvitt) ger ett betydligt grövre korn än moderna filmer. Det var det som gav mycket av estetiken till 70talets dokumentära och socialrealistiska stilar.

Sedan Kodachrome som ger sunkiga murriga färger.

Sedan spelar som Max säger miljön större roll än det tekniska. Använd den kamera du har, jag använder Nikon F2 & FM (två sjuttiotalskamror) men det betyder inte att mina bilder ser ut som dom kommer från 70talet.

Japp, kodachrome är ett bra val, och även Efkes svartvita filmer (i 25 o 50 iso) som ger en gammaldags teckning (är ej rödkänsliga).

Jag brukar skapa en liknande effekt i PS genom att kopiera bilden till ett nytt lager, ställa in blandning till Mjukt Ljus, sen ändra färgbalansen på det nya lagret, så att mellantoner och skuggor blir blåare, och högdagrar gulare.

Experimentera! :)

Kodachrome 64 är ingen film som ger gulnade och grovkorniga bilder, snarare tvärtom. Dess syster Kodachrone 25 (som tyvärr inte tillverkas längre) användes som referensfilm när andra filmer testades. Personligen anser jag att det var en film som ännu inte överträffats vare sig vad gäller ren färgåtergivning, skärpa och finkornighet. Därom tror jag att många kan vittna. Tri-X och Plus-X är visserligen inte de finkornigaste filmer men så in i h-e grovt som man kan tro av denna diskussion är inte kornet.

Graal skrev:
Kodachrome 64 är ingen film som ger gulnade och grovkorniga bilder, snarare tvärtom.

Aha, så K64 är känd för att dra åt det blåa hållet?

Blev i början av 90-talet besviken när jag fick hem tre rulla K64 som jag tagit i Val d'Isere på skidresa. Kanske inte var ngn bra kombination med hög höjd, K64, snö och sen eftermiddag? Det var ordentligt blåstick i de bilderna även om Minoxen (GT-E) har ett inbyggt svagt rosa filter...

Fredrik Calabrese skrev:
Ett klassiskt recept på sjuttiotalskänsla är att använda de filmer som användes då och fortfarande finns:

Kodak TRI-X och Plus-X (svartvitt) ger ett betydligt grövre korn än moderna filmer. Det var det som gav mycket av estetiken till 70talets dokumentära och socialrealistiska stilar.

Sedan Kodachrome som ger sunkiga murriga färger.

När det gäller kodachrome ger den mycket fina färger, den är dessutom åldersbeständig på ett föredömligt sätt.
Och säga vad man vill om trix, men speciellt grovt korn har den inte ;o)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=553963&target=_blank

Sidde skrev:
Aha, så K64 är känd för att dra åt det blåa hållet?

Blev i början av 90-talet besviken när jag fick hem tre rulla K64 som jag tagit i Val d'Isere på skidresa. Kanske inte var ngn bra kombination med hög höjd, K64, snö och sen eftermiddag? Det var ordentligt blåstick i de bilderna även om Minoxen (GT-E) har ett inbyggt svagt rosa filter...

Nej Kodachrome är kända för sina rena och neutrala färger. Blåstick från UV-strålning hjälps bäst med UV-filter men personligen använder jag då hellre en film som drar åt det varma hållet. På den tiden det begav sig använde jag helst Fujichrome 100 och Velvia som gick bra att fotografera med i norska fjällen helt utan filter utan att de gav några blåa stick.

Skrapade ihop några detaljer från 60 - 70 talet, använde mej själv som modell. Vitbalansen ställde jag helt åt helv*te och hade ganska lång slutar tid + lite noise från PS. Är det för gult? Kanske? Ser det tillgjord ut?

H: Henkka

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar