Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tömma minneskort.
- Trådstartare MrGiant
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Ja, det mår bättre av det och risken för korrupta filer minskar. Dessutom är det (iaf på min kamera) lika enkelt som att radera filerna.Finns det någon vinst med att formatera kortet?
ztenlund
Aktiv medlem
Får man mer plats på det då oxå eller?
Såg att mitt 4 gig kort "bara" har 3,69 gig kapacitet eller liknande.
Testar nog att formatera om kortet mår bättre.
Minneskort använder väl samma beräkningsmodell som hårddiskar där 1 kB är 1000 B istället för 1024 B som operativsystem brukar räkna med.
Dvs (4*1000^3)/1024^3 ~ 3,73 GiB och sedan lite krafs för filsystemet mm.
Däremot rekommenderar jag likväl att formatera kortet för att undvika onödigt strul.
apersson850
Aktiv medlem
Kortet "mår" varken bättre eller sämre av att du formaterar det.
Vanligtvis är det så att man inte kan utnyttja kamerans möjlighet att spärra bilder mot radering om man formatterar. Gör man då regelmässigt en formattering, men faktisk använt låsfunktionen, har man ingen nytta av den. Om man däremot regelmässigt raderar bilderna istället är låsta bilder skyddade mot oavsiktlig borttagning.
Ett 4 GB kort rymmer aldrig 4 GB bilder. Det går åt en del bokföringsutrymme för att hålla reda på filerna på kortet.
Vanligtvis är det så att man inte kan utnyttja kamerans möjlighet att spärra bilder mot radering om man formatterar. Gör man då regelmässigt en formattering, men faktisk använt låsfunktionen, har man ingen nytta av den. Om man däremot regelmässigt raderar bilderna istället är låsta bilder skyddade mot oavsiktlig borttagning.
Ett 4 GB kort rymmer aldrig 4 GB bilder. Det går åt en del bokföringsutrymme för att hålla reda på filerna på kortet.
Anders Östberg
Guest
Jag formaterar alltid, det går lite fortare och man får ett fräscht filsystem med dagens datum på mapparna.
apersson850
Aktiv medlem
Vad ska man med det till? Mappar med datum (fotograferingsdatum) fixar jag automatiskt när bilderna åker in i datorn. I kameran håller kameran själv reda på vilka datum bilderna är tagna på.
Jag har ett system med mappar för olika sorters bilder i kameran. Kommer jag ihåg det byter jag till passande mapp för vad jag fotograferar, så är det enklare att hålla isär olika sorters bilder. Glömmer jag det är det inte sämre än annars.
Men om jag formaterar kortet försvinner strukturen, så det gör jag förstås inte.
Jag har ett system med mappar för olika sorters bilder i kameran. Kommer jag ihåg det byter jag till passande mapp för vad jag fotograferar, så är det enklare att hålla isär olika sorters bilder. Glömmer jag det är det inte sämre än annars.
Men om jag formaterar kortet försvinner strukturen, så det gör jag förstås inte.
ErlandH
Aktiv medlem
Jo, det gör det. Även om du raderar alla bilderna på kortet så kan det ligga kvar andra filer och annat "skräp" i filsystemet. Formaterar du så är filsystemet tomt. Du riskerar inga problem med fragmentering och annat.Kortet "mår" varken bättre eller sämre av att du formaterar det.
Sen kan man iofs diskutera hur stort risken för problem är -- i praktiken finns det nog inget skäl att formatera varje gång man använder kortet. Å andra sidan är det varken besvärligt eller skadligt att göra det, om man ändå ska tömma kortet.
Anders Östberg
Guest
Vad ska man med det till? Mappar med datum (fotograferingsdatum) fixar jag automatiskt när bilderna åker in i datorn. I kameran håller kameran själv reda på vilka datum bilderna är tagna på.
Grattis till dig att du har en fungerande metod - men det finns kanske mer än ditt sätt att jobba? ;-)
Bortsett från starta om med fräscht filsystem så ligger formatteravalet bättre till i menyn på min kamera, sist i listan istället för att man ska leta i mitten, och det kräver en knapptryckning mindre att formattera än att radera alla bilder på kortet.
Datum och filstrukturer är en aning överspelat efter att jag gått över till Lightroom, man har andra sätt att organisera filerna och sökandet på, men jag ser inget skäl att ändra en inarbetad metod bara för ändrandets skull. När något sitter i ryggraden så går det fort och det blir rätt.