Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tåligt minolta Af

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Söker ett ganska så tåligt ( hållbart ) Minolta AF hus, som inte har alla dom här programkorten.
Är det bara Dynax 7 som kan vara av intresse, eller vilken hade ni rekkomenderat??

Kör nu med en Dynax 40, men den känns lite ömtålig i vissa lägen...

Av de nyare husen är det väl främst Dynax 7 och kanske Dynax 60. Man kan också hitta begagnade Dynax 9 till vettiga priser (och de har stridsvagnskänsla i chassit).
De lite äldre si- och xi-serierna är också rätt ordentliga (9xi, 7xi respektive 800si, 700si, 600si).

stäck skrev:
Av de nyare husen är det väl främst Dynax 7 och kanske Dynax 60. Man kan också hitta begagnade Dynax 9 till vettiga priser (och de har stridsvagnskänsla i chassit).
De lite äldre si- och xi-serierna är också rätt ordentliga (9xi, 7xi respektive 800si, 700si, 600si).

Har inte si- och xi-serierna programkort??
Passar dagens objektiv till dessa, var väl efter 5000 af som dom bytte fattning??

Du måste ju inte stoppa i programkort bara för att möjligheten finns.
Jag har aldrig saknat något i funktionerna på min 700si.
Det enda korten gör (de flesta) är att dom förenklar lite det du annars får göra med fler inställnigar själv.

Objektivfattningen har varit den samma ända sedan första AF-juset kom, 7000AF någon gång kring -83/84 tror jag.
Det finns ju massor av 700si och 800si bland begagnatannonserna och tyvärr så är det inget vidare värde på dom, men bra för den som vill handla.
Jag kan garantera att du inta kommer att sakna något med ett sådant hus, köp ett vertikalgrepp när du ändå är igång.

Mattias Andersson skrev:
Söker ett ganska så tåligt ( hållbart ) Minolta AF hus, som inte har alla dom här programkorten.
Är det bara Dynax 7 som kan vara av intresse, eller vilken hade ni rekkomenderat??

Kör nu med en Dynax 40, men den känns lite ömtålig i vissa lägen...

Jag, har en Minolta 7000i och det är en tålig, robust kamera som har varit med om det mesta från dammiga festivaler till vinterkalla karga bergstrakter i Kina, utan att klaga. Du kan nog hitta en bättre begagnad 7000i för runt tusenlappen. Trots att modellen har 17 år på nacken så är den fortfarande pigg och rapp. Nackdelen är att den har programkort men det är bara att låta bli att köpa dem!

Är det någon av kamerorna med programkort som _inte_ har P, A, S och M-lägen utan kort?

800si har inte programkort.
700si har.
Jag tror även att i princip alla modeller har P,A,S,M-lägen, med eller utan kort då de är basfunktioner men jag kan ha fel. Har för mig att programkorten är mer i stil med porträtt, landskap, natt, bracketing etc.
800si med vertikalgrepp brukar ligga på knappt 2000kr på begmarknaden vilket får anses mycket prisvärt. Köpte själv en i våras för 1.800kr.
En stor fördel med vertikalgreppet är att du kan köra med 4 billiga AA-batterier som räcker i en evighet och finns att köpa överallt när evigheten är slut. Sedan är ju såklart vertikalgreppet just som sådant en ännu större fördel.
Det enda jag saknar på kameran är manuell spegeluppfällning och fler rattreglage (färre knappar).
Gamla 9xi finns ju också. En tidigare proffsmodell som i och för sig börjar bli till åren men den lär vara gedigen och kostar nog också runt 2000kr nu.
Kolla recensionerna på de olika kamerorna här på sidan.

9000AF är ju ganska tålig och trevlig om man kan stå ut med den långsamma autofokusen och det faktum att Minolta av någon anledning bestämde sig för att byta blixtkontakt när nästa generation AF-kameror designades... Annars är det väl Dynax 9xi och Dynax 9 som är att rekommendera om tålighet är första kriteriet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar