Annons

Tågordning för selentoning av papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Efter att ha läst på i Ansel Adams böcker och i Fotos Mörkrumsskolan blir jag lite förvirrad över hur jag ska tona kopiorna (Ilford RC-papper). Framkallare - stop - fix har jag koll på, men vad händer sen? HCA - skölj - tonare + HCA (1+20) - ren HCA - skölj? Vilka koncentrationer gäller för en mild toning? Vilka tider i vilka bad, osv? Vad gäller för mild sepiatoning? Jag är mest ute efter en högre arkivbeständighet och lätt toning.

//Lasse
 
Skippa HCA.

Framkalla - stoppa -fixera.

Skölj (inte för länge, kanske 3 minuter) och bada i selen lämplig tid. För skyddstoning kanske en 1 minut är lagom, för tonförändring ser du med ögat när det är färdigt.

Slutskölj sedan 3 minuter.

Du behöver inte blanda selen med HCA utan använd vatten (gärna batterivatten som är rent) i en spädning av runt 1+9.

För lång våttid är aldrig bra för RC-papper, det försämrar hållbarheten.
 
dobos skrev:
Efter att ha läst på i Ansel Adams böcker och i Fotos Mörkrumsskolan blir jag lite förvirrad över hur jag ska tona kopiorna (Ilford RC-papper). Framkallare - stop - fix har jag koll på, men vad händer sen? HCA - skölj - tonare + HCA (1+20) - ren HCA - skölj? Vilka koncentrationer gäller för en mild toning? Vilka tider i vilka bad, osv? Vad gäller för mild sepiatoning? Jag är mest ute efter en högre arkivbeständighet och lätt toning.

//Lasse
Jag misstänker att Adams åsyfter fiberpapper (har mina böcker utlånade så jag kan inte kolla). För plastpapper brukade jag göra ungefär såsom Mipert beskriver.

Det där med koncentrationer varierar med papper. Varmtonspapper brukar tona lättare än neutraltonspapper. Med Fotokemika fineprint brukade jag köra 1:9 och runt 6 minuter för en riktigt kraftig toning och bara runt 30 sekunder (konstant agitering förståss) för djupsvärta/skyddstoning enbart. Kanske inte helt opitmalt men vad jag hört skall en högre koncentration ge bättre skyddseffekt än mer utspädd selen.

Till fiberpapper kör jag med 1:4 och ungefär samma tider. Allt hittils i rumstemperatur.

Ilfords Multigrade IV Fb (fiber) tar an selentoning väldigt långsamt (först trodde jag inte det tonade alls). Där har jag brukat köra med selenbadet i ett riktigt hett vattenbad för att påskynda men får ändå köra längre än de tiderna ovan för att få en lite kraftigare ton (konc 1:4). Bruntonare går ännu långsammare i rekomenderad koncentration. Notera att detta var fibervarianten av ilford papperet. Plastvarianten har jag inte testat. Detta fiberpapper tonar du mycket snyggt enligt min mening i sepiatonare (tvåbads, först blekning sedan infärgning med sköljning emellan). Jag har brukat göra så att jag bara blekt bort hö och mellandagrar och slutat när lågdagrarna börjat tunnas ut på så sätt kan jag få samma djupsvärta och generel ljushet genom att låta papperet ligga lite längre i infärgningsbadet utan att överexponera papperet från början. En mindre significant sepiaton får man genom att bleka än kortare och färga in för att återställa täckningen i högdagrarna.

ofta bestämmer jag i efterhand när kopian är färdig och torkad vilken toning jag vill ge bilderna och blöter då upp dem i 3-5 minuter i vatten bara innan jag tonar dem.

Ilford Multigrade Warmtone Fb tonar lätt i selen och bruntonare men ger enligt min mening ingen vidare snygg färgton med sepiatonaren.

(kemin jag använt ovan är kodaks, kodak rapid selenium toner, kodak brown toner, och kodak sepia toner)
 
Tack Mikael och Richard - jag ska testa, kopior är ju trots allt bara kopior.
Richard, det där med blekningen - måste man det? Jag antar att det har med tonarnas effekt på lågdagrarna att göra. Hur mycket mörkare blir det? Kan jag inte kompensera med lite mindre exponeringstid på pappret? S:t Adams är emot blekning. ;-)

Bra tips att man kan tona i efterhand - det visste jag inte. Gäller det även RC-papper?

//Lasse
 
För att hitta rätt ton kan det underlätta att ha 2 kopior.

Lägg ena kopian i toningen och jämför med den andra. Detta kan du gör i dagsljus och om svaveltonare används så kan du med fördel vara utomhus.

Adams tonade också hej villt (eller hans assistenter).

Sedan skriver Richard om bruntoning när det gäller blekningen men det kanske redan är begripligt. I samband med sepiatoning så bleker man inte.

Endast 1 minut Mikael, tack för den! Visste inte att en så pass kort tid räcker för att öka skyddet.
 
Som jag förstått det så krävs blekning för att överhuvudtaget få någon sepiaton att tala om. Har dock inte testat utan att köra blekbadet.

Såsom jag förstått det så fungerar det något åt det här hållet:
En framkallad kopia där de exponerade silerhalliderna övergått till kristallint silver och överblivna silverhalliderna sköljts bort i fixet är tämligen innert, selentonare och enbads bruntonare kan dock på egen hand gå in och lägga sig runt silverkornen eller reagera med silvret på annat sätt.

Många tonare kräver dock ett blekbad först som tar bort det kristallina silvret eller delar därav men efterlämnar något där silvret funnits som ämnen i andrabadet kan reagera med.

Blek bleker som bekant fortast bort högdagrar men så småning om hela bilden. Genom att variera hur mycket man låter bleka bort kan man således välja hur lågt ner i lågdagrar man vill ha ton. Pappersvita förblir vit i och med att där finns inget silver från början men har man ingen ren pappersvita blir även de jusaste delarna av bilden sepiatonad om man låter andra badet gå fullt ut vilket kan se lite trist ut.

Väljer man att bleka bort lågt ner i gråtonerna och kanske bleka bort bilden helt klarar i regel inte andra badet att återge samma mörkhet och djupsvärta i bilden som fanns i ursprungsbilden. Därför ser man här och där att man skall överexponera kopiorna ifall man vill sepiatona. Jag brukar dock inte jobba så utan låta lågdagrarna vara kvar efter bleket och använda toner med någorlunda kapacitet kvar så är det inga problem.

Den här vitlöksbilden har jag bara blekt lite försiktigt i högdagrarna och låtit andra badet gå tills inget mer hände. Medan den här dopbilden har jag låtit gå lite längre så att bara de mörkaste delarna var kvar innan jag avslutade blekbadet och körde andrabadet tills inget mer hände. Edit:(notera att jag tror jag misslyckats lite med skanningen på dessa bilder så de drar aningen för mycket åt rött)

För säkerhets skull brukar jag följa kodaks instruktioner och se till att papperet inte utsätts för annat än mörkrumsbelysning under toningen, medan andra hävdar att det inte är något problem att göra det med lyset tänt. Med enbadstoner kan du göra toningen ute i solen om du så vill.
 
Senast ändrad:
Erik Schalin skrev:
...
Adams tonade också hej villt (eller hans assistenter).

Sedan skriver Richard om bruntoning när det gäller blekningen men det kanske redan är begripligt. I samband med sepiatoning så bleker man inte.

...
Med Kodak Brown toner (en svaveltonare som ger en rödbrun ton) och Selen (enbads flytande koncentrat) bleker man inte men med Kodaks Sepia toner (två påsar pulver i en lite större påse, ger gulbrun ton) bleker man (iallafall jag).

Jag har för mig S:t Adams skrev i sin trilogi att han föredrog enbart skyddstoning, men jag kan vara ute och cykla.
 
Erik Schalin skrev:
...Endast 1 minut Mikael, tack för den! Visste inte att en så pass kort tid räcker för att öka skyddet.
Den finska forskaren Istvan Kecskeméti har visat i olika artiklar att redan efter 30 sekunder med Agfas Viradon har du fått ett skydd mot nedbrytning av silvret, med nästan ingen tonförändring alls.
Virado har fördelen att du slipper blekningen.

När jag selentonade gjorde jag det bara för att få djupare svärta, skyddet var en bonus.
 
Ok, så här har jag uppfattat saken: blekningen tar bort texturen i bilden med början i de ljusare tonerna (man ser hur bilden sakta bleknar bort, eller?). Men det finns ett kemiskt "minne" kvar av texturen som tonaren hittar och fyller i med sin egen färg - dock inte så mycket att den klarar att fylla den ljupaste svärtan helt. Med enbads selentonare (Kodak Rapid) behövs ingen blekning.

Är det fortfarande sant att selentoning mörkar ned skuggor? Ska man kompensera för detta vid exponeringen? 1/2 steg om jag inte minns fel?

//Lasse
 
Plastpapper behöver aldrig ha något HCA-bad eftersom kemi/vätska inte tränger in i pappersbasen. Däremot är det mycket viktigt att allt fix är bortsköljt innan man selentonar. Annars finns risk för oönskade färgstick. Plastpapper behöver bara skölja 4 minuter i 20 gr vatten. Jag rekommenderar även filter i vattenkranen. Finns rostpartiklar och annat oönskat i vattnet blir det lätt färgstick i pappersbasen. Har även provat att blanda HCA med selentonare enligt rekommendationer men det resulterade också i fula färgstick i basen på mina fiberpapper. Selenet "häftar an" vid silverkornen och omvandlar det till selensilver vilket är mera motståndskraftigt mot luftföroreningar. Dessutom blir svärtan djupare och som jag upplever det blir även kontrasten i mellan- och högdagrar större eftersom de partier som är minst svärtade inte påverkas lika mycket som de med mera svärtning. Man upplever det som om en slöja avlägsnas från bilden och detaljer framträder tydligare.
 
dobos skrev:
Ok, så här har jag uppfattat saken: blekningen tar bort texturen i bilden med början i de ljusare tonerna (man ser hur bilden sakta bleknar bort, eller?). Men det finns ett kemiskt "minne" kvar av texturen som tonaren hittar och fyller i med sin egen färg - dock inte så mycket att den klarar att fylla den ljupaste svärtan helt. Med enbads selentonare (Kodak Rapid) behövs ingen blekning.

Är det fortfarande sant att selentoning mörkar ned skuggor? Ska man kompensera för detta vid exponeringen? 1/2 steg om jag inte minns fel?

//Lasse

Yep, selen mörkar ner bilden något. Det är rätt olika från papper till papper, så testa dig fram. Gör en kopia du är helt nöjd med. Gör sedan en identisk (så gott som i alla fall) fast med 10% kortare total tid. Gör en till med 20% kortare tid (från den "perfekta" kopian). Sedan tonar du dessa i den selenblandning du vill. Jag kör 1+9. Toningstiden är väldigt olika beroende på papper. Du har den nöjda kopian brevid, och jämför hela tiden mellan de två kopiorna. När du tycker att toningen kan få lite till tar du upp kopian och lägger i ett vattenbad. Toningen fortsätter lite även när kopian ligger i vattenbadet. Sedan sköljer du kopian. Notera tiden för toningen och resultatet.
 
Graal skrev:
Plastpapper behöver aldrig ha något HCA-bad eftersom kemi/vätska inte tränger in i pappersbasen. Däremot är det mycket viktigt att allt fix är bortsköljt innan man selentonar. Annars finns risk för oönskade färgstick.

Just därför känns det ju bra med HCA efter fix - det skadar väl inte. Verkar dock som det är viktigt att skölja bort all HCA innan toning.
 
timeUnit skrev:
Yep, selen mörkar ner bilden något. Det är rätt olika från papper till papper, så testa dig fram. Gör en kopia du är helt nöjd med. Gör sedan en identisk (så gott som i alla fall) fast med 10% kortare total tid. Gör en till med 20% kortare tid (från den "perfekta" kopian). Sedan tonar du dessa i den selenblandning du vill. Jag kör 1+9. Toningstiden är väldigt olika beroende på papper. Du har den nöjda kopian brevid, och jämför hela tiden mellan de två kopiorna. När du tycker att toningen kan få lite till tar du upp kopian och lägger i ett vattenbad. Toningen fortsätter lite även när kopian ligger i vattenbadet. Sedan sköljer du kopian. Notera tiden för toningen och resultatet.

Oki - jag ska testa. Selenet blandas altså med vatten (jag har vattenfilter). Sepia verkar krångligare - jag väntar med det.

Jag har nog aldrig, i medvetet tillstånd, sett en selentonad bild. Sepia har man ju sett. Är det någon som kan lägga upp en sepia- och en selentonad bild i tråden? Vad skiljer dem åt i ton?
 
Senast ändrad:
I mitt albumpapperskopior hittar du exempel:

Selen (Kodak Rapid Selenium):
Don Q's Antagonist,
När isen brister,
Mellan Här och Fjärran,
Skärgårdsförsvar.

Sepia (Kodak Sepia):
Begon, thou evil creature of the night with great canine teeth,
Ett sådant välkomnande.
Åt det här hållet brukar Kodak Sepia dra åt på varmtonspapper såsom fotokemika fineprint:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/230495.htm?set=lp
Nästan lite gröngult.

Lithframkallat (Kodalith D85) + Selen (Kodak RS):
Ledsagaren,
Skördetid,
Ledsagaren II,
Torn av Effekt.

Bruntonare (Kodak Brown toner):
Att sitta barfota på kanten (svårtonat papper).
Den här bilden är mer representativ för tonen man brukar få med en bruntonare:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/226038.htm?set=lp
Lite rödbrunare. Jag tror denna är gjord med en tiokarbamidtonare som ger bra precis samma färg som tiosulphat tonare som Kodak Brown toner men lär lukta bättre.

Fler exempel på photo.net :
Selen Kodak Rapid Selenium:
Lätt:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=3002657
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2972486

Kraftigare:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2900491
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2951070
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=3195754

Otonat för jämförelse:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2972813

Notera att papperet gör att tonen kan variera mellan varmmt röd och kallt blå beroende på papper för selentonare.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.