Som jag förstått det så krävs blekning för att överhuvudtaget få någon sepiaton att tala om. Har dock inte testat utan att köra blekbadet.
Såsom jag förstått det så fungerar det något åt det här hållet:
En framkallad kopia där de exponerade silerhalliderna övergått till kristallint silver och överblivna silverhalliderna sköljts bort i fixet är tämligen innert, selentonare och enbads bruntonare kan dock på egen hand gå in och lägga sig runt silverkornen eller reagera med silvret på annat sätt.
Många tonare kräver dock ett blekbad först som tar bort det kristallina silvret eller delar därav men efterlämnar något där silvret funnits som ämnen i andrabadet kan reagera med.
Blek bleker som bekant fortast bort högdagrar men så småning om hela bilden. Genom att variera hur mycket man låter bleka bort kan man således välja hur lågt ner i lågdagrar man vill ha ton. Pappersvita förblir vit i och med att där finns inget silver från början men har man ingen ren pappersvita blir även de jusaste delarna av bilden sepiatonad om man låter andra badet gå fullt ut vilket kan se lite trist ut.
Väljer man att bleka bort lågt ner i gråtonerna och kanske bleka bort bilden helt klarar i regel inte andra badet att återge samma mörkhet och djupsvärta i bilden som fanns i ursprungsbilden. Därför ser man här och där att man skall överexponera kopiorna ifall man vill sepiatona. Jag brukar dock inte jobba så utan låta lågdagrarna vara kvar efter bleket och använda toner med någorlunda kapacitet kvar så är det inga problem.
Den
här vitlöksbilden har jag bara blekt lite försiktigt i högdagrarna och låtit andra badet gå tills inget mer hände. Medan
den här dopbilden har jag låtit gå lite längre så att bara de mörkaste delarna var kvar innan jag avslutade blekbadet och körde andrabadet tills inget mer hände. Edit
notera att jag tror jag misslyckats lite med skanningen på dessa bilder så de drar aningen för mycket åt rött)
För säkerhets skull brukar jag följa kodaks instruktioner och se till att papperet inte utsätts för annat än mörkrumsbelysning under toningen, medan andra hävdar att det inte är något problem att göra det med lyset tänt. Med enbadstoner kan du göra toningen ute i solen om du så vill.