Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tågluffa i Europa med Interrail

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Har länge läst och hört om alla som bara lämnar allt, tar en väska och drar. De kanske tar cykeln genom Europa eller Asien, flyger jorden runt i ett halvår eller ja, ni vet. Eftersom man själv inte är så resevan, har bara flugit två gånger i mitt liv där båda resorna gick till Bulgarien med Fritidsresor båda gångerna. Så nu tänkte jag tillsammans med flickvän samt kusin+dennes flickvän ge mig iväg på en tågluffning genom Europa i 1 månads tid. Självklart är jag oerhört sugen på att ta med kameran på resan, men att dra med en 40D med batterigrepp och ett flertal objektiv är jag inte så sugen på. I dagsläget ser ryggan ut så här:

Canon EOS 40D

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS

Canon EF 50mm f/1,8 II

Canon EF 70-200/4L USM

Samyang 8/3,5 Fisheye

Canon Speedlite 430EX II

Sandisk Extreme CF 4GB 30mb/s

Sandisk Extreme CF 8GB 30mb/s

Jag hade gärna velat få med hela det omfånget i ett objektiv, huset (utan batterigrepp), jävla massa minneskort och en liten liten väska bara. Kanske inte kan få 8-200 mm i ett objektiv men 18-300 kanske?

Kanske finns någon som tågluffat genom Europa med kamera innan?
För att få med många fina platser och även lite sevärdigheter, vart ska man åka? Vill gärna ner till de lite mer varma exotiska länderna, gärna inte tyskland, polen, danmark utan mer turkiet, spanien, italien, makedonien o allt vad de heter, vet inte själv..

Och resan är i huvudsak inte till för att fota på, utan kameran är ett plus i kanten. Ge tips på allt som kan tänkas vara användbart, berätta om era resor och erfarenheter, det behöver inte gälla tågluffning heller utan kan vara om länderna, vart man ska åka och vart man inte ska åka! Pengar, boende, vad som helst!

NÄR vi åker blir nog efter sommarlovet, dvs. i Augusti/September, så man hunnit jobba ihop lite pengar. Går sista året på gymnasiet nu.

Tack på förhand!
 
Ta kameran, 50mm och båda minneskorten. Lämna allt det andra hemma, annars reser du med en fotostudio.

Om du är på resande fot kommer du att upptäcka massor med situationer när du "bara vill plocka upp kameran" och knäppa. Läs om gatufoto. ;)
Liten, enkelt, och snabb utrustning. Bra på många sätt. Den tar inte nån riktig plats och den syns inte alltid när du använder den.

50mm är snabb och hyggligt tålig men framförallt ger den bra bilder, men det vet du redan säkert.
Dessutom kanske du rent av upptäcker tjusningen med att använda fasta objektiv.
 
Trodde faktiskt inte folk tågluffade numera, men det är en kanonbra idé, André! Ett litet tips bara: försök inte hinna med både Turkiet och Spanien. Välj ett hörn av Europa, annars kommer ni att tillbringa en massa tid på tåg. T ex Frankrike-Spanien-Portugal eller Kroatien-Bosnien-Grekland-Turkiet.

När jag tågluffade släpade jag på kamerahus med 35/1,8 och 85/1,8 plus en massa film. Men jag minns vilken underbar känsla det var när jag så småningom skaffade en Minox 35 GL och valde att resa med bara den. Och jag kom hem med en massa bra bilder!

Så mitt råd är alltså att ta med ganska lite utrustning, kanske bara kamerahus och ett objektiv (i så fall givetvis kitzoomen -- eller om du har råd, en "superzoom" typ 18-200) -- och en kompakt som du alltid har i fickan!

Eller kanske bara kompakten...

Förresten -- ska man neråt Medelhavet kan det vara bra att undvika augusti, eftersom det är viktigaste semestertiden för t ex tyskar. September är bättre!

PS Att resa bara med ett kort tele, som föreslagits i några inlägg, tycker jag låter som rent vansinne. När jag hade fast 35 och 85 i kameraväskan använde jag 85an (som alltså ganska exakt motsvarar ditt 50) till möjligen 15 procent av bilderna. Det var i stort sett alltid 35an (motsvarande 22 mm på din 40D) som satt på kameran.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte hur man kan rekommendera ett fast 50 på en 40D som enda glugg på en semesterresa genom Europa.

Kitgluggen är lika lätt och behändig och betydligt mer användbar när man skall fota stadsmiljöer, gamla byggnader, gruppbilder av polarna, polarna på restaurang, polarna på utflykt, polarna på beachen och allt annat det brukar bli på semestern.

Jag tycker det självklara valet är 18-55 om du bara kan ta med en glugg.

Ta med blixten också om det går.
 
Film är luffarens vän!

Om ni tänkt er en riktig klassisk tågluff med allt vad det innebär av umbäranden och risker skulle jag rekommendera ett du fotograferar med film istället för digitalt, och då gärna med grejer som inte ser så moderna ut.
En luffatre som ser ut som en vanlig medelklass turist betraktas som just det och det tenderar att avspegla sig i bilderna men fårmed sig hem så väl som i upplevelserna. Men mer om det längre ner.

Först till lufftipsen.

Tips 1: Prioritera.
Ta hand om era kroppar och sinnen!
Se till att allt annat ni bär med er är sådant ni kan avvara...inte för riskerna för själva prytlarna untan för risken att ni oroar er över dem vilket förstör upplevelsen. Eller ännu värre; att ni låter er begränsas av att ni är rädd om era prytlar.

Tips nr 1: Couchsurf!
http://www.couchsurfing.org/index.html

Det är gulld värt att ha någon att bo hos istället för under nån bro, men viktigare är att ni kommer ha någon som kan tipsa/guida er på just sin bakgård. Bätre än alla guidade turer och reseböcker i världen!
Annmäl er och ta emot så många ni hinner innan, gästfrihet tenderar komma igen. Och av de ni erbjuder logi kan ni ofta lära en hel del om vad eran egen resa kommer innebära och vilka kardinalfel ni kan undvika.

Kolla speciellt dessa grupper:
http://www.couchsurfing.org/group.html?gid=3846
http://www.couchsurfing.org/group.html?gid=162
http://www.couchsurfing.org/group.html?gid=8706

Och när det kommer till kameravalet kan jag bara upprepa vad så många sagt innan mig:
Film är luffarens bästa vän!
Plåta analogt, grejerna som kan ge dig dubbelt så bra bilder som vad du har nu kan du få för en bråkdel av vad du lagt ner på din nuvarande kamerautrustning och du kan använda den utan oro och bekymmer.
Dessutom behäver du inte bekymmra dig om batterier och liknande, så länge du har film kan du plåta vidare!

Lite tips på utrustningar (lägg märke till att länkat till specifika grejer ibland men det ska ses som ett förlag på koncept (som ofta inte finns sammanfattade så bra), du får ju kolla på just vilka grejer som skulle passa dig.):

1: KISS
Minox 35 (ed.) - Mycket kvalitet i ett litet diskret paket!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Minox35ml.jpg
http://www.flickr.com/groups/minox35/

2. Mer kvalitet men färre bilder
Mellanformats bälgkameror - 50-100mp i fickformat!
http://www.pibweb.com/ross/Campix/Zeiss_Ikon_Ikonta_521-16b.jpg
http://www.flickr.com/groups/folding/

3. Mer lättarbetad och pålitlig men också mycket tyngre och större.
Manuell mekanisk småbilds-systemkamera.
http://farm4.static.flickr.com/3612/3600270220_2bf579f03c.jpg
http://www.flickr.com/groups/fmseries/

3. För den som verkligen vill ha nått att minnas genom:
Mellanformatssystemkamera, mycket att bära men även med endast en brännvidd kan man komma långt.
http://gallery.photo.net/photo/7308897-lg.jpg
http://www.flickr.com/groups/886970@N24/

Kolla in detta album på lite inspiration, här är någon som luffar runt (i ordets rätta bemärkelse) på järnvägarna i USA med en PentaconSIX och en Flektogon 50/4, ett paket som väger sin mäktiga del, men bilderna förmedlar en känsla som inte är av denna världen!
http://www.flickr.com/photos/toothpaw/sets/72157618713929661/

Lyck till!!!
 
Plåta analogt, grejerna som kan ge dig dubbelt så bra bilder som vad du har nu kan du få för en bråkdel av vad du lagt ner på din nuvarande kamerautrustning och du kan använda den utan oro och bekymmer.
Dessutom behäver du inte bekymmra dig om batterier och liknande, så länge du har film kan du plåta vidare!

Problemet är ju tyvärr att det kräver en scanner i 100.000 kronors klassen för att digitalisera neggen med godkänd kvalite den dagen man vill skriva ut dom eller sälja dom via tex bildbyrå.. Tråkigt, men tyvärr sant.

Jag skulle ta med det minsta möjliga kamera med Raw-format och minst 12 megapixel (den nya bildbyråstandarden)

Exempelvis: Olympus Ep1/2 + pancake eller Panasonic Gf1 med pancake. Kanske en Canon G10?

Mitt bästa tips över lag: Var nogrann med exponeringen!
 
Problemet är ju tyvärr att det kräver en scanner i 100.000 kronors klassen för att digitalisera neggen med godkänd kvalite den dagen man vill skriva ut dom eller sälja dom via tex bildbyrå.. Tråkigt, men tyvärr sant.

Mitt råd var riktat till någon som villa ha minnesbilder hem från sin resa, inte till någon som hoppas på att få sälja bilder. Om jag missuppfattat trådstartarens intentioner så hoppas jag han kan förlåta mig att jag var ut och cyklade.

Skulle jag råda någon som skulle få med sig högkvalitativa bilder hem från en resa för kommersiellt bruk skulle jag dock fortfarande rekommendera film, men isf istället fujicaGL690 med 65mm och 100mm gluggarna.
Om du sedan scannar dem i en 25 000kr (låta någon annan scanna går att göra) scanner så har du dubbelt så hög upplösning som du kan få ur ett digialt bakstycke för 300 000...och många gånger smidigare i fältbruk.

Är man inte så noga kan man givetvis köra med en digital småbildare eller kompakt men mängden utrustning och stöket kring det är mycket större i förhållande till slutresultatet jämfört med filmfotografi.

Nej, det digitala har sopat undan filmfotografi i många avseenden men när det gäller dessa områden har den digitala tekniken långt kvar.
 
Ibland häpnar man.

Trådskaparen talar om vilken utrustning han har, att han går på gymnasiet och att fotograferandet inte är primärt.

Då får han råd om att köpa nya kameror för många sköna tusenlappar eller att plåta med film!

Om man har en digital systemkamera har man väl valt det för att man vill fota just digitalt. Varför skulle man välja analgot helt plötsligt? Hur ekonomiskt är det att skaffa ny utrustning enkom för denna resa?

Killen skall ju på tågluff i Europa - inte polarexpedition eller ökenvandring. Att ladda batteirer lär knappast vara ett problem!

Jag kan hålla med om att en kompakt kanske skall övervägas och någon i gänget bör väl äga en sådan så man slipper köpa en enkom för resan. Huvudspåret bör väl dock vara att använda den utrustning han har? En 40D klarar väl en ung frisk man att släpa med på en tågluff!
 
Ibland häpnar man.

Trådskaparen talar om vilken utrustning han har, att han går på gymnasiet och att fotograferandet inte är primärt.

Då får han råd om att köpa nya kameror för många sköna tusenlappar eller att plåta med film!

Om man har en digital systemkamera har man väl valt det för att man vill fota just digitalt. Varför skulle man välja analgot helt plötsligt? Hur ekonomiskt är det att skaffa ny utrustning enkom för denna resa?

Killen skall ju på tågluff i Europa - inte polarexpedition eller ökenvandring. Att ladda batteirer lär knappast vara ett problem!

Jag kan hålla med om att en kompakt kanske skall övervägas och någon i gänget bör väl äga en sådan så man slipper köpa en enkom för resan. Huvudspåret bör väl dock vara att använda den utrustning han har? En 40D klarar väl en ung frisk man att släpa med på en tågluff!

+1 På denna kommentaren!! (väl skrivet)
 
Ibland häpnar man.

Trådskaparen talar om vilken utrustning han har, att han går på gymnasiet och att fotograferandet inte är primärt.

Då får han råd om att köpa nya kameror för många sköna tusenlappar eller att plåta med film!

Om man har en digital systemkamera har man väl valt det för att man vill fota just digitalt. Varför skulle man välja analgot helt plötsligt? Hur ekonomiskt är det att skaffa ny utrustning enkom för denna resa?

Killen skall ju på tågluff i Europa - inte polarexpedition eller ökenvandring. Att ladda batteirer lär knappast vara ett problem!

Jag kan hålla med om att en kompakt kanske skall övervägas och någon i gänget bör väl äga en sådan så man slipper köpa en enkom för resan. Huvudspåret bör väl dock vara att använda den utrustning han har? En 40D klarar väl en ung frisk man att släpa med på en tågluff!

1. Mitt första (och andra) alternativ går att få för några få hundralappar.

2. De allra flesta (i hans position och ålder) har aldrig egentligen övervägt att plåta med film pga att man är "infödd" i digitalhypen.

3. Att ladda batterier kan mycket väl vara ett problem, men jag kan stå tillbaka på den punkten, de flesta kameror kan för en överkommlig summa förses men batterigrepp som tar normala AA-batterier.

4. Det handlar inte alltid om vad man Orkar släpa på utan vad som är Lämpligt. En resa längs europas bakdörrar tror jag fångas bäst med en liten kompaktkamera, och av alla som finns är minox35 nog den mest diskreta kameran som fortrande levererar högklassiga bilder.
Vill man nödvändigtvis vara digital finns det en del små ock diskreta men då har man mycket sämre (men troligen fler) bilder med sig hem.
De allra flesta vill hellre ha 300 bra bilder från en sådan resa än 3000 dåliga.
Men det är väl det om någonting som markerar det digitala insteget kvalitet får stiga åt sidan för kvantitet.
 
Fabian, jag tycker det är fel att göra den här tråden till en analog vs. digital diskussion så jag avstår från att kommentera ytterligare.
 
Om dina ytterligare kommentarer skulle sytar det dit så gör du nog rätt i att undvika att svara, de disskusserna är bara jobbiga. Vi gör sätt om vi fokuserr på vem som ska ha råden och att denna ska ha nytta av dem.

Oavsett digitalt/analogt så tror jag vi båda är överens om att en diskret kompakt som inte väcker uppseende kommer ge fler bra bilder i de flesta situationer som han kan tänkas stöta på.
Hur förvara och använda en sådan kamera bäst?
Hur få tillgång till batterier och/eller film få ett smidigt sätt.
Hur "lasta ur" minneskort/filmrullar så man får hemm bilderna eller ska man bära med sig allt tills man kommer hem?

Mycket att fundera över...
 
Jag tågluffade två somrar på tidigt nittiotal. Det hör fortfarande till de 5 roligaste saker jag gjort i livet, så GO for it. Tågluff i Europa är rejält underskattat idag eftersom det går att flyga till Asien idag och ungdomar har hur mycket pengar som helst.
Jag hade med mig en analog Pentax ME och två fasta gluggar.

Idag skulle jag ändå plåta digitalt men det räcker med en fast normalglugg och kanske ett porträttele eller nåt. Det är JOBBIGT att ansvara för en dyr utrustning hela tiden.

Tänk på att ni sannolikt vill rumla runt på kvällarna ibland och behöver lämna utrustningen på det billiga hotellrummet...och nej, det finns inte säkra kassaskåp på alla backpackerställen.
Just därför skulle åtminstone jag bara ta med grejor jag har råd att förlora.
 
Ja hur man "säkrar" materialet är ju alltid ett problem att lösa när man ute och reser.

Det är ett sällskap på 4 pers, någon tar med kompakt, trådskaparen systemkameran kanske kan vara vettig uppdelning.

Eftersom foto inte är det primära på resan kan vi väl anta att det rör sig om en hanterlig mängd bilder. Köp några extra minneskort, gärna flera små som man delar upp i resesällskapets packning så att man inte förlorar allt om man blir väskryckt.
 
Är man nog förfaren i internetandets konst går det kanske att tanka hem dem till någon bekant (så man kan få konfirmation på att de kommit "i hamn"). Annars finns det ju betaltjänster som kan fixa det.
Blir filmrullarna fler än 20 skulle nog rekommendera att utforska "hempostnings-möjligheterna".

Jag kan inte tryck nog mycket på att utrustningen man har med sig (på en resa där man inte primärt fotograferar) bör vara nått man kan avvara, hur stort värde det är beror på hur ängslig man är som person och hur tät man är...men oro sabbar upplevelsen lika säkert som en odiskret kamera "skrämmer sönder" många motiv.
 
hmm. på ett sätt vore det väldigt skönt att ha med en kompaktkamera, tänk vad skönt att bara dra fram den ur fickan och skjuta iväg ett par bilder, utan att behöva öppna någon väska med lås eller dylikt, vad vet jag.. men samtidigt vill jag ju komma hem med ett par riktigt fina bilder av hög kvalité från en kamera som jag vet presterar bra, varför jag köpte en systemkamera var ju dels för att få de låga bländartalen och bakgrundsoskärpan.. ja ni fattar. men självklart kommer man vara lite mer försiktig om man bär runt på en dyr kamera, och jag vill ju inte missa något för att jag har en dyrare kamera. Så hur löser man detta?

Kompakt-mindre, mer lätthanterlig, sämre bilder, tråkigare skärpedjup.

System-Klumpigare, mer oro och försiktighet, bättre bilder, roligare skärpedjup.

En kompakt+massa minneskort i en liten väska tar ju inge plats alls, det kan man ju ha i framfickan på byxorna. Men fan vad tråkiga bilder det blir. Usch. Fast det vore ju riktigt tråkigt om systemkameran försvann, vad fan gör man då? Nja det där får jag allt klura lite på. Att ta en del av Europa som någon sa är nog något jag får kolla på också, det kanske är lite väl mycket åkande om man ska försöka hinna med allt på samma gång. Då låter ju Kroatien-Bosnien-Grekland-Turkiet väldigt mycket mer roligt. Men då kommer jag ju sakna systemkameran ännu mer tror jag. Tänk vad man kan stöta på där, se mycket saker. nej åker jag till något sånt ställe vill jag ha med systemkameran, de andra delarna är mer museum, gamla trappor och byggnader i Italien grejjen, där finns det nog väldigt mycket ficktjuvar. Fast jag vet ju inte hur det är i Kroatien-Bosnien-Grekland-Turkiet iofs, kanske är värre där?

Och analogt är inge snack om, som någon sa här i slutet, jag har ju valt digitalt just för att jag inte är intresserad av analogt, fy fan för o framkalla o skit. Isåfall lämnar jag ju bara in dem o får 10x15 kort som farmor o alla gjorde innan de fick sina första digitalkameror, och vem vill ha det? Nej in på datorn ska bilderna, och inte via någon skanner. Men ta det inte personligt, det är säkert jätte intressant när man väl börjar med det, men jag har tyvärr ingen tid för det, inte än iaf =)
 
Jag håller med dig i allt, i princip. Problemet är att en tågluff (backpacking) är fel typ av resa för en avancerad fotoutrustning med många delar. Värdet säger jag inget om eftersom det är individuella bedömningar.

Ett till exempel - Ni kommer säkert att springa mellan tåg på stationer och slänga upp ryggsäcken på hyllor i tåg och bussar. De kommer ibland att läggas i högar, dimpa i marken etc.
Jag lindade ofta in min lilla systemare i en stor filt och stuvade den mitt i ryggan. Funkade bra men den blev ju lite jobbigare att fiska fram om jag såg nåt, men kan kan ju ha den i remmen tidvis.

Personligen tycker jag en 40D är perfekt. Inte alltför dyrbar heller, men jag skulle nöja mig med max ett par gluggar. Mina 20mm och 85mm vore perfekt.
Minneskort går att köpa var som helst dessutom.
Min Archos mediaspelare går att backuppa till. Den åker med. Kolla om du har nåt liknande. Ta annars med några DVD-R i fodral (typ med dragkedja). De är perfekta att kopiera/dumpa bilderna till på nåt internetcafe'.
 
Senast ändrad:
Även jag har planer på en tågluff i sommar och jag hade tänkt ta med min 7D eller 40D med endast mitt 24-105. Kanske blixten 430 EX II och självklart en hel del minne!
Nu har ju inte jag tågluffat förut så detta är ju inget jag är expert på, men jag tror det kan funka bra.

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.