Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tävlingsetik

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Hej,
Jag hittade en svensk fototävling på webben med fina priser och tänkte att det vore kul att ta några fina bilder och ge sig in i kampen. Pang...så blir dom nedröstade med lägsta betyg...konstigt tänkte jag och kollade vad som låg i topp...jo en radda ganska kassa bilder av samma fotograf ... är det så det brukar gå till? Någon lägger upp bilder direkt och ser sen till att rösta ner all konkurrens?
/Mats

Kan man inte få en länk så man kan se vad det är för tävling och vilka bilder det gäller...

// Daniel

Det är mer av standardpraxis vid tävlingar online att folk fuskar och röstar ned andra så där och det hör till ovanligheterna att en tävling är ren och rättvis. Antingen så får man bita i det sura äpplet och acceptera det eller skippa tävlingen.

/ Magnus

Ja förmodligen...

Eller som ibland , när man läser om en del som länkar till en sida och tigger röster.

"hjälp mig vinna , jag har aldrig vunnit förut , o.s.v."

Ser lika illa ut det ...

Det händer jämt.
Som någon skrev, flest kompisar (eller medlem i flest forum där man skriver att man ska rösta på sin bild) vinner. Det har inget att göra med hur bra bilden är tyvärr. Jag är aldrig med på sådana tävlingar.

Efter en snabb titt på bidragen tycker jag den där Willy Olsson verkar ha en stor familj och kompisskara.....

Sånt där har jag med råkat ut för, och den främsta anledningen till varför jag tappat intresset till att ens överväga att delta i tävlingar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar