Annons

Tävlingarna i Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som Jim säger är nog en av de viktigare aspekterna; det är alltid en extern domare som granskar bilderna. Det skulle ställa stora krav på att domarna måste ha tillgång till teknisk utrustning för att på ett rättvisande sätt granska de digitala bilderna. Som det är nu så räcker det att skicka ett paket med alla dia och kopior.

Loj skrev:
Anders:
Jag tycker att det är ganska fräckt att påstå att jag inte vill förstå att svårigheterna i att bedöma digitala bilder parallellt med printade kopior och dior är oöverstigliga. Driv frågan framåt i stället.
Hej Jan, vi bor ju ganska nära varandra, så jag skulle kanske bjuda in dig på en kopp kaffe så kan du själv få studera lite dior över att ljusbord med lupp så att du förstår vad som sägs i tråden.

Att jag säger att du inte tycks vilja förstå, det är helt enkelt så som jag har uppfattat det på ett fint sätt. Skulle jag uttrycka mig på något annat sätt skulle jag förmodligen bryta mot ett flertal forumregler.

Med extremt vänliga hälsningar Anders

Svar till loj

FOTO kunde ju lösa frågan genom att ha en separat tävling med endast mailade bilder. Det vore ju en lösning.
Jag har haft en del juryuppdrag och där bedöms inte bara bildens innehåll, eftersom bildernas kvalitet betr innehållet kan vara mycket nära varandra och då avgörs det hela genom den tekniska kvaliteten. T ex utgör mörkrumsarbete en viktig del i bedömningen, om man ställer upp med svart-vita kopior. En svart-vit bild på skärmen skulle bli underlägsen i jämnförelse med originalkopian. FOTO's jury har säkert inte ens en minut per bild för bedömning, vilket är för kort tid. Att i detta läge jämföra diabilder, pappersbilder och skärmbilder är så gott som omöjligt, speciellt av den anledningen att man i deras tävling jämnför "äpplen med päron", dvs allt i en pott. Med separata klasser hade det däremot gått bättre.
Men Ditt argument "det tekniska går att lösa" kan jag inte tro på, eftersom Du inte svarar på mina tekniska argument.

Jag tror det hela är en vanesak. För ett par år sedan var det liv på redaktionerna när man tog bort Fujiprintrarna och fotograferna fick scanna sina bilder istället. "Men vi vill ju ha kopior...." Idag funkar det lika bra att kolla på skärm.
Fördelen med kopior är såklart att lägga upp ett gäng på ett bord, det är överskådligt och bra. Men jag tror knappast att man på en tidning som Foto, där man bör ha viss bildvana, automatiskt tycker en bild är sämre bara för att den är scannad och mailad. Bedömningen görs nog på andra premisser, hoppas jag i alla fall.

Föresten; tänk om diat uppfanns idag:
"Va? Vad menar du??!! Den där lilla grejen? Man ser ju inte vad det är? Vadå, måste jag ha en lupp för att titta på bilden, är du inte klok?? Eller en tung, dyr projektor med stor duk och mörka ner hela rummet?!?"

;-)

Calle skrev: ...tänk om diat uppfanns idag...

Din vinkling är inte rättvis, Calle.
Båda medier har fördelar och nackdelar.
I dagsläget är diabilden teknisk överlägsen. Det kan ingen ändra på just nu. Men om diabilden hade varit en ny uppfinning och den digitala en gammal teknik istället, så hade vi haft exakt samma jämnförelseproblem.
Personligen tycker jag att det hade varit kul, om FOTO hade tagit emot digitala bilder för bedömning på skärm, om detta bara hade skett i en separat tävlingsklass.

Jag har stor erfarenhet från svenska och utländska fototävlingar.Ingen av dom 20 talet stora utländska fototävlingsarrangörer, där FOTO jämförelsevis är en pink i havet som jag varit i kontakt med,- godkänner annat än inskickat material per post.Det finns också rimliga skäl till det,då exvis 20.000 från hela världen till en enda tävling ,kommer in. Man läser tävlingsreglerna i förväg ,och passar det inte kan man ju låta bli att tävla.Enkelt eller hur??

Dagisnivå

Inte helt ovanligt blev det dagisnivå även på denna diskussion. Jag förstår båda sidor dvs digitalt och framkallat/utskrift. Grunden är naturligtvis ett bra foto med alla dess aspekter. Men att ha ett bra foto digitalt, bra utrustning, färgkalibrerat och dessutom rätt ICC profil till sin skrivare som inte bör vara av 1500 Kr klass för att återge närheten av ett foto har nog inte alla. Så för enkelhetens skull somna om nu alla som måste hugga och slå på allt som sägs.

//Robban

Du har inte läst ordentligt, Robert

Frågan gällde ju inte, det Du anmäler utan istället om bedömning kan rättvis och bra ske, när man blandar bilder, som MAILAS till FOTO's redaktion och BETRAKTAS där PÅ SKÄRMEN kontra papperskopior och diabilder inom samma tävlingsklass.
Detta är en mycket intressant fråga för oss som tävlar.Foton som har skrivits ut på en printer, och skickas in med vanlig post har ingenting med detta att göra.
...och på mitt barnbarns dagis, förresten, har frågan aldrig kommit upp. :<)

Respekt för äldre

Naturligtvis håller jag med dig Wolfgang.
Men eftersom det bara finns en klass för foton så ingår ju alla. Den som har en "bra" digital kamera och bra bilder men har en dator och utrustning i övrigt som kanske borde arbeta som "ankare", har ju ingen möjlighet att visa sina alster på ett rättvisande sätt.

Malm skrev:
Hej Jan, vi bor ju ganska nära varandra, så jag skulle kanske bjuda in dig på en kopp kaffe så kan du själv få studera lite dior över att ljusbord med lupp så att du förstår vad som sägs i tråden.

Att jag säger att du inte tycks vilja förstå, det är helt enkelt så som jag har uppfattat det på ett fint sätt. Skulle jag uttrycka mig på något annat sätt skulle jag förmodligen bryta mot ett flertal forumregler.

Med extremt vänliga hälsningar Anders

Tack, Anders! Jag kommer gärna över på en kopp kaffe. Vi kan ta kontakt via mailen. Men jag måste dock på för hand säga att jag mycket väl förstår det som sägs i tråden.

Att någon inte håller med innebär inte att han eller hon "inte förstår". Men över en fika kan jag gärna presentera hur lätt "problemet" skulle kunna lösas.

Beträffande sista stycket i ditt inlägg kommenterar jag det inte mer än att säga att det förvånar mig. Du framstår i andra inlägg mer balanserad än så.

/Janne

Re: Svar till loj

Wolfgang skrev:
FOTO kunde ju lösa frågan genom att ha en separat tävling med endast mailade bilder. Det vore ju en lösning.

Det är ett sätt att lösa problemet på. Det finns andra. Beträffande jpeg-komprimeringen har du naturligtvis rätt att en web/mail-optimerad bild inte kan jämföras med en tif-bild. Men varför skulle man skicka bilder i den kvaliteten? Med en snabb uppkoppling kan ganska stora bildfiler skickas över nätet. Eller på annat sätt. Om FOTO tog emot digitala bilder och om någon av mina bilder skulle passa in på deras teman, skulle jag troligtvis skicka den på en CD. Vinsten med det? Dels har jag inte tillgång till en tillräckligt bra skrivare, dels skulle bilden inte behöva göras om två gånger. I dag måste den skrivas ut (elektronisk -> papper) för att sedan i händelse av publicering scannas in igen (papper -> elektronisk). Jag tror att även den processen påverkar kvaliteten ganska mycket.

Beträffande resonemanget med bildskärmar har du återigen rätt. Men det finns ju standarder att kalibrera sin skärm efter. Det vore ganska enkelt att från FOTOs sida fastslå vilken standard man använder och låta det vara upp till hugade deltagare i tävlingarna att se till att deras bilder är anpassade efter denna standard. Problemet i detta fall ser jag som mindre än problemet med att två färglab knappast kopierar samma bild likadant.

Så jag förhärdar i min åsikt: de problem som ev. skulle finnas går att lösa...

mvh Janne

Tack för svaret Robert!

Vi verkar ju vara överens. Jag menar ju att tidningen FOTO borde öppna en tävlingsklass till, nämligen den för bara mailade bilder för bedömning endast på deras skärmar, då blir det rättvis för alla i denna tävlingsklass, och även jag skulle maila mina inskannade diabilder till dem.
Mvh Wolfgang

Till Jan: Okay, jag håller med. Vill man, så kan man lösa problemet.
Till Walter: Man kan ju önska och när allting kommer omkring, så finansieras ju tidning FOTO av oss läsare och det vore tacknämligt att ledningen skänker en tanke åt det hållit. Personligen kan jag vara utan tidningen, jag har ju fotosidan.se
och tyska COLORFOTO, men självklart, det hade varit bra, om de kunde bli lika bra igen som förut.
Trevlig weekend till Er alla på fotosidan.
Wolfgang

Re: Re: Svar till loj

Loj skrev:
Beträffande resonemanget med bildskärmar har du återigen rätt. Men det finns ju standarder att kalibrera sin skärm efter. Det vore ganska enkelt att från FOTOs sida fastslå vilken standard man använder och låta det vara upp till hugade deltagare i tävlingarna att se till att deras bilder är anpassade efter denna standard. Problemet i detta fall ser jag som mindre än problemet med att två färglab knappast kopierar samma bild likadant.
Men om problemet är skärmbaserat och avhängt vilken färgrymd man jobbar i, är ju alla tekniska kommentarer här på Fotosidan överflödiga. Alla har vi olika skärmar och profiler, utan någon "Fotosidan-standard";-)

Alla kommentarer typ "Perfekt exponerat", "Fin ton", "Vacker färg på himmmelen" måste ju då alltså vara rena lyckträffar, eftersom betraktarens skärm stämmer hyfsat överens med min. Vilket väl inte är så vanligt?

Annars lägger jag gladeligen upp min färgproffil här så ni kan ladda ner den;-)

Nu ska jag sova...!

Re: Calle skrev: ...tänk om diat uppfanns idag...

Wolfgang skrev:
Din vinkling är inte rättvis, Calle.
Det var inte meningen att peka på en absolut rättvisa.
Båda medier har fördelar och nackdelar..
Absolut.
I dagsläget är diabilden teknisk överlägsen. Det kan ingen ändra på just nu. Men om diabilden hade varit en ny uppfinning och den digitala en gammal teknik istället, så hade vi haft exakt samma jämnförelseproblem.
Det var lite det jag pekade på, alla tekniker har sina brister. Det var lite humor i det hela, tänk om man är van att se bilder på en stor monitor, och så kommer någon med ett litet dia...Med lupp. Det är ju faktiskt ganska lustigt.

I slutändan är jag ändå ointresserad vad det är, det är ju bilder vi alla älskar, eller hur:)

det är liten det som jag har suttit och funderat på. alla säger att "denna bilden var lite ljus men det kan ju bero på min skärm" eller att" den var lite mörk men det kan vaar min skärm" varför fixar inte fotosidan en icc profil för oss användare av sidan att ladda ner så att iaf skärmarna är lika kalibrerade. sen att man har ett fönster lysande in i naken på en när man tittar eller att man har olika lampor får vi har överseende med. men det är iaf ett steg närmare mot bättre bilder generellt.

Har dock ingen anning om hur avancerat det här är med att skapa en egen icc-profil men eftersom det finns väldigt många hjälpsamma datorkunniga grafiker på den här sidan såp skulle det väll inte vara så svårt.

bara en tanke.

Kalibrering

Det krävs lite mer än bara en ICC profil om allt ska stämma. Bildskärmen måste vara färgkalibrerad, för att det ska bli riktigt gjort krävs både hård och mjukvara samt att du har en skärm med ställbar RGB då ett av stegen är att ställa in kanonerna. En bildskärm med järnmask måste kalibreras ofta då den förändras konstant vart efter den blir varm och kall. En -tron skärm håller sig mycket bättre. Alternativt skulle kunna vara någon av dom senaste TFT skärmarna från b.la EIZO som går att färgkalibrera.

ZerveZ skrev:
...varför fixar inte fotosidan en icc profil för oss användare av sidan att ladda ner så att iaf skärmarna är lika kalibrerade...

Det fungerar inte så.
Du kan inte ha en allmän ICC-profil som alla kan använda sig av för att få likadan skärmvisning.

En skärmprofil beskriver hur en viss skärm återger färger så att operativsystemet kan instruera grafikortet att den skall ändra visningen av just den färgen.

Jag använder till exempel tre skärmar som alla är kalibrerade och profilerade. Men att skicka mina profiler till dig gör absolut ingen nytta om du vill se bilder på samma sätt som jag gör.

Men visst kan fotosidan skapa en standard för hur skärmen skall kalibreras som alla kan följa.
Då får vi bukt med olika ljushet och kontrast. För att få färgerna att neutraliseras måste alla skapa en egen profil för just sin skärm, att använda Adobe Gamma räcker gott. (Med lite träning och instruktioner för hur man bör hantera det.)

Jag har ett förslag till fotosidanstandard som jag funderar på att skicka till adm.

Ni som ser alla svårigheter med att mejla bilder har såklart rätt.

Men jag är benägen att hålla med kommentarerna i början om stenålderssyn hos tidningen också. Hur förklarar man annars att man inte kan mejla till vare sig deras insändarsida eller till deras FOTO-frågar ruta?

(De kanske har aktier i Posten. OBS skämt!)

En parentes kanske, men jag märker skillnad på bilder som jag först haft öppna i photoshop och sedan laddat upp på fotosidan. Bilderna blir ständigt ljusare på fotosidan än i photoshop. Det är ju iallafall inte skärmkalibreringens fel. Hur kan man lösa något sånt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar