Annons

Tävlingarna i Foto

Produkter
(logga in för att koppla)

ZerveZ

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har tänkt att skicka ett par bilder till tidningens foto tävlingar. Men problemmet är att jag fotograferar digitalt. Finns det någon möjlighet som ni här på fotosidan vet om så att man kan skicka dem digitalt. Eller måste man skicka dem till ett lab som sedan kopierar dom till en som man sen kan skicka in?

Tacksam för svar

/ David

har ingen nummer härframför mig men om jag inte minns helt fel så står det i reglerna att de ska vara monterade på 20*30

ZerveZ skrev:
Men problemmet är att jag fotograferar digitalt. Finns det någon möjlighet som ni här på fotosidan vet om så att man kan skicka dem digitalt. Eller måste man skicka dem till ett lab som sedan kopierar dom till en som man sen kan skicka in?

Senast jag frågade FOTO om man kunde maila in bilder till deras tävlingar var svaret nej. De måste skrivas ut. Det känns lite stenåldern, men så är det...

Men kanske någongång i framtiden även de har upptäckt 2000-talet?

mvh Janne

Det känns verkligen stenålders som du säger Jan. Borde ju inte vara alltför svårt att genomföra detta på ett smidigt sätt. men nu får man väll istället skriva ut bilderna på ett lab och skicka dem till Foto.

Jag skulle i alla fall inte vilja vara domare i en tävling där jag måste sitta och väga bilder på skärm mot påsiktare och dior på ljusbord.

jimh skrev:
Jag skulle i alla fall inte vilja vara domare i en tävling där jag måste sitta och väga bilder på skärm mot påsiktare och dior på ljusbord.

Nehej, det var ju intressant. Då vet vi det.

Men när såväl internationella bildbyråer som utländska fototidningar klarar av att ta emot såväl papperskopior, dia och digitala bilder, så tror jag även FOTO skulle kunna göra det utan alltför stora problem. Men det ligger på viljan. Om man inte vill hittar man alltid ursäkter för att slippa. Och man hittar alltid folk som försvarar ens ställningstagande.

/J

Det bästa hade ju varit att fråga FOTO...

...men anledningen kan ju vara att en bild som skickas på webben har komprimerats för att passa och då har en del information i bilden gått förlorat. Dessutom kan webb-bilden på en skärm ser olika ut beroende på skärmtyp och kalibieringen, ljuset i rummet och betraktarens kläder. Det blir mera rättvis med samma typ av orginal, även om man kan ha synpunkter på, varför FOTO kan jämnföra diabilder, pappersbilder och svart-vita i en och samma tävling. Men hela FOTO's månadstävling är en märklig historia och tämligen oproffsig i jämförelse med gängse internationella fototävlingar, där man tävlar i olika klasser.

Loj skrev:
Nehej, det var ju intressant. Då vet vi det.

Lägg ner attityden och tänk till lite innan du svarar för f-n. Jim har ju faktiskt en poäng i det han säger. Det går ju inte att jämföra en bild på en bildskärm (av de anledningar som Wolfgang nämner) med en papperskopia eller ett dia när det gäller detaljrikedom, skärpa, lyster m.m. m.m. vilket skulle innebära att FOTO måste printa ut bilderna och jag tror knappast att dom har lust att lägga ner tid och pengar på att printa ut alla bidrag som mailats in till dom.

Kan det inte vara så att påsiktbilder och dior ger en (förhoppningsvis) digitalt omanipulerad bild och att tanken bakom bedömningarna är att bedöma fotots kvalitet och inte fotografens förmåga i PS. Vill man som digitalfotograf vara med i Fotos tävling är det ju bara att gå till labb med minneskortet eller bränd CD och få sig en bild, eller hur? Annars får man leta upp tävlingar där det är OK med mail.

jag citerar "Vi tillåter manipulerade bilder (tonade, handkolererade, collage, sandwich, dubbelexponeringar etc) detta även bearbetning har skett med dator" Foto nr 12 2002

Så jag tror inte att det är för att slippa ifrån datormanipulerade bilder. Man måste ju med säga vad det är för modifikation man gjort med bidlen.

Eftersom det är tidningen FOTO som arrangerar sin egen tävling så har de rätt att ange vilka regler de önskar. Vill de inte ha digitala bilder så är det de som bestämmer. Tyvärr för alla tillskyndare av dagisflummerier att "alla skall få vara med". Du får vara med. Om du följer reglerna. Vad bildbyråer och bildagenturer tar emot eller inte har inte med saken att göra.
Internationella salonger vill i de flesta fall (i diabildsklassen) tills vidare ha diabilder med ramformat 5 x 5. Det accepterar jag utan att gnöla och skickar inte mellanformatsdia.

Us

Liza skrev:
...tanken bakom bedömningarna är att bedöma

jimh skrev:

Jag håller helt med er. Det är svårt som det är att jämföra äpplen och päron (dia och påsikt). Ett ytterligare medium där man dessutom har enormt mycket större möjligheter att manipulera bilder gär det än svårare (man tittar dock knappast på skärm utan på duk med datakanon...). Det är mycket svårt att bli duktig i labbet men inte så svårt att bli duktig i PS. Bra foto är dock alltid bra foto hur det än uppkommit.

Manupulationsmöjligheterna i PS tillför en ny dimension till bilderna (inte lika mycket till fotandet) som i dagsläget fortfarande är en aha-upplevelse för många och lite av nyhetens behag vilket ibland kan verka som EPO-dopning...

I fotoklubben jag är med i har det helt plötsligt börjat dyka upp massa påsiktsbilder som har perfekt kontrast och perfekta färger. Inte så konstigt med alla fina skrivare vi har idag. Det blir lite orättvist att jämföra dem med sv/vitt kopierat i labbet med blod svett och tårar...

Nä...gnällspik. För att jag inte ska verka antik så tycker jag att det är helkul att leka i PS och har gjort det i 5-6 år vid det här laget, dvs ganska länge. Digitalkameran är lysande för att öka fotograferandet

Har skickat in hederliga dior till Foto tävling för första gången och hoppas hoppas...
Och..jag tycker att FOTO gör det bra. Tänk att vi har en fototidning i detta lilla pytteland!
:)

Det kan finnas en anledning till till att de inte vill ha digitala bilder via email.
Åtminstone jag är sådan att om jag skickar bilder så är jag ganska petig med dem, väljer dem med omsorg, paketerar dem väl och kostar på dem en del besvär och pengar. (Detta gäller för fysiska kopior jag skickar.) Den minsta kostnad du kan dra på dig är femman till frimärket.
Om man å andra sidan kunde emaila bilder till tävlingen är det plötsligt bra mycket enklare att delta, och jag tror många fler skulle kunna tänka sig delta. Även de som inte lägger ner någon större tankeverksamhet på att välja ut bilder, utan skickar bilder till vad de upplever som ett lotteri.
Slutsattsen är att om man kunde emaila bilder till tävlingen tror jag att redaktionen skulle drunkna i bildflödet, och att kvaliten troligen (märk väl troligen, inte säkert, och att det är min teori) skulle sjunka.

NiklasD100 skrev:
Lägg ner attityden och tänk till lite innan du svarar för f-n.

Du har rätt i det att mitt svar till Jim var ohyfsat och jag har bett Jim om ursökt för det. Men vilken attityd har du själv just nu?

Jag skulle uppskatta om du själv levde upp till dina rekommendationer.

Beträffande sakfrågan kan jag inte se att det är mer komplicerat att betrakta en digital bild än t.ex. en diabild, snarare tvärt om. Diabilden måste ju projiceras på något vis.

Hur sätts f.ö. FOTO? Jag misstänker starkt tidningen sätts med dator och i det fall blir ju bilderna digitala förr eller senare ändå.

Min point är att i en tid då vi klarar att sätta folk på måne och mars (om vi skulle vilja) kan kan även detta problem lösas om viljan funnes...

/J

Hur sätts f.ö. FOTO? Jag misstänker starkt tidningen sätts med dator och i det fall blir ju bilderna digitala förr eller senare ändå.
Jag tror att dom bedömmer bilderna INNAN dom gör klart tidningen...

En bild på en datorskärm kan knappast tävla med en dia på ljusbord under rättvisa förhållanden. Men du tycks inte vilja förstå det.

/Anders

Hej Jan (loj)

När jag läser Ditt senaste inlägg, så undrar jag om Du har läst mitt.
Om Du inte tro mig så kan Du ju skriva ut en jpeg-bild (som skickas per mail) och även en TIFF-bild (som skrives ut direkt på egen skrivare) och kolla vad Du får.
Dessutom tror jag av egen erfarenhet att man välja mera omsorgsfullt bland sina bilder, när man skall skicka in ett dia eller måste bekosta kopior än om man bara skicka iväg några bilder per e-mail.

Värt att tänka på är ju att det inte är tidningen Foto som bedömer några bilder utan helt fristående domare med varierande bakgrund och naturligtvis varierande teknisk utrustning också.

Jag håller också med Wolfgang mfl om knepigheten i att bedöma dior mot påsiktare så det handlar inte om någon antidigitalfanatism.

Förr eller senare måste säkert tävlingen delas upp i klasser även om jag tycker idén med en större tävling är ganska tilltalande, det blir ju mer fokus på den då än om man fragmenterar den.

Kopior måste man ju för övrigt göra om man fotograferar med negativ också så jag ser inte riktigt var den stora orättvisan skulle ligga.

Anders:
Jag tycker att det är ganska fräckt att påstå att jag inte vill förstå att svårigheterna i att bedöma digitala bilder parallellt med printade kopior och dior är oöverstigliga. Driv frågan framåt i stället.

Wolfgang:
Jag tror inte alls att de som skulle vilja skicka bilder digitalt till FOTO skulle vara mindre kräsna i sitt urval. På t.ex. fotosidan ser jag ingen skillnad i den frågan mellan dem som plåtar digitalt och dem som plåtar "traditionellt". Jag ser ingen anledning till att det skulle se annorlunda ut för FOTO.

Jag hävdar fortsatt att det skulle gå att lösa med ett begränsat mått av ansträngning - det finns flera enkla vägar att gå om man vill. Men till syvende og sidst är det FOTO som avgör frågan och det beslut de fattar är det bara att finna sig i. Men att åberopa tekniska svårigheter är inte trovärdigt.

Vi är nu ett stycke ifrån Davids inledande fråga. Jag fortsätter gärna den här debatten, men då gärna i en ny tråd eller per mail.

mvh Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar