Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tänkvärt ang. objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tre gluggar. Ett 24-70, ett 70-200 och ett makro för produktfotografering. Räcker fint det! =)

Det är inte sällan en ängslan att missa något som ligger bakom viljan att ha en massa objektiv. Med tiden lär man känna sig själv och man får större erfarenhet. Då vet man vad som verkligen behövs.

Sen orkar man mer med mindre utrustning.

Jag har fotograferat under en militärövning idag och igår och tagit flera tusen exponeringar. Det räckte gott och väl med två objektiv. 24-105 och 70-200. Till mitt privata fotograferande använder jag sällan telezoomen men ibland en 35/2.

Övriga objektiv i min arsenal är inte så nödvändiga. Mest kul att ha vid speciella tillfällen.

Fast rådet att hyra objektiv istället för att köpa låter lite bättre än det kanske fungerar i praktiken, det finns inte speciellt många som hyr ut objektiv och utbudet av objektiv att hyra ganska begränsat. Men i teorin är det en bra idé.

Fast rådet att hyra objektiv istället för att köpa låter lite bättre än det kanske fungerar i praktiken, det finns inte speciellt många som hyr ut objektiv och utbudet av objektiv att hyra ganska begränsat. Men i teorin är det en bra idé.

Det kanske fungerar annorlunda på andra marknader. I Sverige finns inte så mycket att hyra och det är bra juridiska personer som får hyra.

För många kommersiella yrkesfotografer är det vanligt att man har en mindre basutrustning och sedan hyr studio, blixtar, vindmaskiner mm efter behov.

(o.t) Jag hyrde ett 16-35/2,8 under en långhelg då jag skulle fota mycket innan jag bestämde mig för att köpa ett. Jag hade varit så besviken Canons tidigare vidvinkelzoomar att det var bra att få testat objektivet ordentligt före köp.

Det är kul att ha lite gluggar att välja mellan.
För de flesta handlar det om ekonomi.
Det finns en hel del objektiv jag skulle vilja ha men inte har råd till.
Men jag skulle i alla fall använda dem om de fanns i min utrustning.

Prylsport eler inte. Jag tycker att det är kul att prova lite olika kameror och objektiv.
Vad gör det om en del gluggar står och värmer hyllan för det mesta.

ANNONS