ANNONS
Annons

Tänkte köpa en EOS 350D, men vad mer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Hej hej!

I slutet av månaden hade jag tänkt byta kamera. Har idag en Konica Minolta A1, som är trevlig nog, men med tanke på att ISO100 på den motsvarar ISO800 på en 350D.. så är svaret givet.

Det blir förmodligen hos Elgiganten, som har den med 18-50 objektiv för 7300 kr. Vad bör jag köpa till?

Hade tänkt:

* UV, Skylight och Pol-filter
* Stativ
* 1 gig-kort har jag redan
* Likaså väska

.. finns det fler "måsten"? Tänkte så småningom köpa extern blixt och något annat objektiv här på beg-sidorna.

Tacksam för svar :)
 
Jag köpte ett extrabatteri "bara". Annars är batterigreppet nästa investering för mig.

(Filter, stativ & blixt, samt nödvändiga objektiv utöver kitobjektivet hade jag sedan tidigare).
 
Men skippa skylight-filtret, förresten: Det är bara en svagt färgad plastbit, avsedd att färgjustera lite. Kunde vara praktiskt när man fotograferade med dia och/eller svartvitt, men med digitalt behövs det inte alls.
 
En bra början absolut, tänk över om du inte ska ha Canons 50mm 1,8 för en tusing istället för kitobjektivet. Skarpt som tusan!
 
Håller med Magnus. Man tänker att, ääh jag tar kitobjektivet. Men jag önskar att jag la min extra tusenlapp på 50mm 1.8 istället. För bråttom helt enkelt.
 
Knappast nödvändigt att skydda kitobjektivet med UV-filter.
Och jag tror nog att man vill ha mera vidvinkel än 50mm, då är kitobjektivet perfekt till att börja med. Kanske plocka upp ett begagnat istället, finns mycket billigt.
 
Köpte ett Sigma 18-50 2.8. Jämfört med kitobjektivet så är detta snuskigt fint. Rekomenderas starkt.
 
Skall villigt erkänna att jag inte vet mycket om objektivens uppbyggnad, så jag tänkte läsa på lite.

Jag som aldrig haft en systemkamera tidigare kommer nog klara mig med kitobjektivet ett tag.. eller vad tror ni övriga?

Tips på begagnade objektiv annars?
 
Det bästa begagnade objektivet du kan finna är 50/1.8 I - det med metallfattning. Det som säljs i handeln idag heter 50/1.8 II, och har plastfattning. Optiskt sätt är de identiska.

Jag håller dock inte med övriga; Visst, 50/1.8 är ett superroligt objektiv, men inomhus är det svårt att använda... Köp kitobjektivet, så har du i alla fall ett vidvinkelläge att leka med. Har du råd, så lägg på ett 50/1.8 också. De kostar inte mycket.
 
Pol-filter fungerar inte på kit-objektivet då frontlinsen roterar (kanske om du kör med manuel fokus).
 
Pol-filter fungerar, men det är alltid mer bök med objektiv som har roterande frontlins. Jag har Cokin-systemet, som gör att jag kan vrida filtren hyffsat rätt helt oberoende av objektivets fokus (nästan) utan problem, när fokus väl är satt.
 
Jag har en liten fråga, som kanske är dum att ställa i forumsdelen Canon..


Gör jag rätt i att köpa en 350D? Jag tänker främst på de närmsta konkurrenterna prismässigt, Minolta 5D och Nikon D50..?

De har ju bägge sex mp, och Canon-kameran har ju 8..
Direkt ur kartong, vilken levererar bäst bilder?
 
Mjolle skrev:
Jag har en liten fråga, som kanske är dum att ställa i forumsdelen Canon..


Gör jag rätt i att köpa en 350D? Jag tänker främst på de närmsta konkurrenterna prismässigt, Minolta 5D och Nikon D50..?

De har ju bägge sex mp, och Canon-kameran har ju 8..
Direkt ur kartong, vilken levererar bäst bilder?

Du kan stoppa de där tre kamerahusen i en påse, ta upp en på måfå och vara helt nöjd med ditt val. Bildkvaliteten är identisk i praktiken.

Storleken på husen skiljer däremot, så känn på dem innan du köper. Valet du gör nu bör handla mer om vilket märke du vill köpa in dig i långsiktigt.
 
l-malmqvist skrev:
Du kan stoppa de där tre kamerahusen i en påse, ta upp en på måfå och vara helt nöjd med ditt val. Bildkvaliteten är identisk i praktiken.

Storleken på husen skiljer däremot, så känn på dem innan du köper. Valet du gör nu bör handla mer om vilket märke du vill köpa in dig i långsiktigt.
Som sagt så är bildkvaliten i praktiken mycket likvärdig, vid förstoring på papper eller normalvisning på skärmen alltså. De skillnader man kan se i 100% förstoring på skärmen är ju inte det viktigaste & optikvalet är viktigare vad det gäller bildkvalite än vad husen är.

Jämför dem i handen & klura ut vad du prioriterar, de har alla sina för & nackdelar & det gäller inte bara kamerahusen utan hela systemen.

//Larsa
 
Blixt och stativ tycker jag är bra prioriteringar.



Skippa väskan och filtren utom möjligen polfiltret som har kreativa egenskaper.Kameran kan stoppas ned valfri ryggsäck eller bara hänga över axeln med några tillbehör i fickorna. Funkar kalasbra och så är man beredd att plåta direkt.
 
Jag är förstås ganska förtjust i Minolta, tack vare min nuvarande A1:a... men som sagt, ISO 100 på den motsvarar ungefär ISO 1600 på en 350D, så det talar ju för Canons fördel.

Canon har ju fördelen med många begagnade objektiv mm, men Minoltan har bildstabilisering.

Usch, när till och med Canon-användare säger att det är "sak samma" blir man ju verkligen villrådig! :D

Spelar de extra megapixlarna någon större roll?
Hur är det i längden? Det vore ju enormt tacksamt om jag kunde ha en 350D i typ fyra-fem år, och byta upp mig i objektiven under tiden.
 
Ja, du kommer att kunna ha 350D eller vilken annan kamera som helst 4-5 år. Är inne på tredje året med min EOS 300D nu och den fungerar fortfarande och ger mig bilder med oförändrad tekniskt kvalité . Visserligen har det kommit en drös nya och bättre kameror, men 300D dög till mig när jag köpte den och min krav har inte ändrats. Förhoppningsvis har min förmåga förbättrats.
 
Mjolle skrev:
Jag är förstås ganska förtjust i Minolta, tack vare min nuvarande A1:a... men som sagt, ISO 100 på den motsvarar ungefär ISO 1600 på en 350D, så det talar ju för Canons fördel.

Canon har ju fördelen med många begagnade objektiv mm, men Minoltan har bildstabilisering.

Usch, när till och med Canon-användare säger att det är "sak samma" blir man ju verkligen villrådig! :D

Spelar de extra megapixlarna någon större roll?
Hur är det i längden? Det vore ju enormt tacksamt om jag kunde ha en 350D i typ fyra-fem år, och byta upp mig i objektiven under tiden.
Extra megapixlar spelar ingen roll egentligen, och 5D/7D har mindre brus än 350D ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.