Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tänkte köpa en 7D, men det fungerar inte - Vad köper jag i stället?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon mening att sälja kitobjektivet för en ynka tusenlapp?
Det du får med EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS är ett utmärkt och kompakt universalobjektiv som är lätt, lätt, lätt. Och litet.

Det var ju just det du ville ha, eller hur?

Att du sen har andra objektiv som passar bättre vid olika tillfällen förringar inte finessen med 18-55. Jag använder aldrig mitt nuförtiden, men det beror mest på att jag ser inga problem alls med att hantera 7D + BG-E7 + EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Om man däremot gör det, så blir det en annan sak.
Dessutom har jag lånat ut mitt 18-55, när jag tänker efter, så det minskar ju möjligheterna i ännu högre grad...

Lösningen är att köpa ett ljusstarkt objektiv istället för alla dessa superzoomar med skitdålig ljusstyrka. Ett 28/1,8 väger bara 310 gram.

I övrigt håller jag med om att det är helt idiotiskt att kamerorna är större ju bättre de är. Det finns egentligen ingen vettig anledning till detta, men utvecklingen har styrts åt det hållet sedan fotografering med digitala kameror började bli en "folksport". Förhoppningsvis får vi se ett återtåg och nya trender i och med m4:3-kamerorna.

En fördel med 500D + 18-55IS är vid filmning. Eftersom jag inte kan välja bländare manuellt på 500D väljer den ofta en stor bländare åt mig innan den hissar upp ISO. Inte alltid önskvärt med så kort skärpedjup när jag filmar.

Med 50/1.4, 17-55/2.8 och 18-55/5.6 i väskan har JAG genom att byta objektiv möjlighet att välja bländare till 500D när jag filmar på 50mm brännvidd. Smart!

Är det någon mening att sälja kitobjektivet för en ynka tusenlapp?
Det du får med EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS är ett utmärkt och kompakt universalobjektiv som är lätt, lätt, lätt. Och litet.

Det var ju just det du ville ha, eller hur?

Visst tusan var jag ute efter något som var lätt, men då jag idag kör med 15-85:an som standradlins så lär jag fortsätta göra så även med 500D. Ser därmed ingen vinst av att behålla 18-55:an och låta den samla damm i en byrålåda. Bättre i så fall att försöka sälja den och få några kronor för den som sagt var.

En fördel med 500D + 18-55IS är vid filmning. Eftersom jag inte kan välja bländare manuellt på 500D väljer den ofta en stor bländare åt mig innan den hissar upp ISO. Inte alltid önskvärt med så kort skärpedjup när jag filmar.

Med 50/1.4, 17-55/2.8 och 18-55/5.6 i väskan har JAG genom att byta objektiv möjlighet att välja bländare till 500D när jag filmar på 50mm brännvidd. Smart!

Bra att veta ang. filmningen och manuell inställning av bländaren.

Har dock 50/1.8, 28-75/2.8 och nu 15-85/3.5-5.6 i väskan så jag tror jag klarar mig fint med ovan nämnda objektiv, eller?

Har dock 50/1.8, 28-75/2.8 och nu 15-85/3.5-5.6 i väskan så jag tror jag klarar mig fint med ovan nämnda objektiv, eller?

Du klarar dig absolut! 15-85 och 28-75 överlappar varandra en hel del, vilken tror du att du kommer använda mest? Är en av dem på väg ut till förmån för t.ex. ett 70-200/4L IS?

Du klarar dig absolut! 15-85 och 28-75 överlappar varandra en hel del, vilken tror du att du kommer använda mest? Är en av dem på väg ut till förmån för t.ex. ett 70-200/4L IS?

28-75:an är mitt gamla Tamron-objektiv som jag köpte i samband med inköpet av 350D. Har varit väldigt nöjd med det objektivet, men har upplev att vidvinkeln är för dålig plus även saknat lite extra zoom. Slog därför till på det nya Canonobjektivet och är än så länge väldigt nöjd med det. Visst tusan känner jag att 28-75:an mest samlar damm just nu. Frågan är om det finns något andrahandsvärde på objektivet?

Leica M9

Varför inte börja FOTOGRAFERA med en M9?

Med vänlig hälsning från
Sven-Herman Wallin

som FOTOGRAFERAT med Leica sedan 50-talet

Nu ska du inte vara sån. Det här är en mötesplats för oss som gillar att pillra på grejorna.

Ju fler knappar desto bättre!

Helt OT och absolut inte med mening att vara besserwisser som kommer in och kraschar tråden, men jag kunde faktiskt med 100% säkerhet avgöra vilka bilder som kom från ettan och vilka som kom från 500:an. Det förvånade mig själv, och jag kan absolut inte sätta fingret på vad det är som gör att bilderna från ettan sticker ut, men de har ett annat "sting".

Jag tyckte bara det var lite intressant att jag utan problem kunde avgöra vilka bilder som kom från vilken kamera, eftersom jag började titta på bilderna med utgångspunkten att jag troligen inte skulle se någon skillnad.

Intressant, jag trodde inte heller att det var möjligt, men jag bommade bara på en enda bild. Kan hålla med om att det inte går att sätta fingret på det. Kanske är det bara upplösningen som gjort något i nedskalningen för webben, vad vet jag, men jag märkte också en hårfin skillnad.

Varför inte börja FOTOGRAFERA med en M9?

Med vänlig hälsning från
Sven-Herman Wallin

som FOTOGRAFERAT med Leica sedan 50-talet

Att köpa en Leica M9 för drygt 60kkr är nog kvalificerad kapitalförstöring är jag rädd. Hur bra är andrahandsvärdet på M8 eller M8.2? Kostade väl runt 55kkr för fyra månader sedan, idag vill INGEN köpa den för 10. Förhoppningsvis hänger M9 med lite längre med FF och allt, men en 500D för 5kkr är nog ett smartare husval.

Leica's glas däremot, precis som bra glas från Canon håller värdet för evigt.

Ps. jag fotograferade också med (pappas) Leica på 70-talet, innan jag köpte mina alldeles egna Konica FC-1 och Minox 35 GT.

Senast ändrad:
Valet föll på Canon 500D och än så länge är jag väldigt nöjd med huset.

Funderar som bäst bara på vilka objektiv jag ska sälja, kitobjektivet blir det garanterat, men sen är frågan om jag även ska sälja mitt Tamron 28-75/2.8 eller inte.

Får fundera och grubbla ett tag till helt enkelt.

Jag som inte inte ens har en kamera i dagsläget och inte haft på ett par år pga andra inressen tog lätt ut 5kort taget med ettan och 1st med 500an

Finns det någon som föreslagit att uppgradera programvaran lite med t.ex. Noise Ninja eller annat brusreduceringsprogram. Det kan ju vara en billig investering som förlänger den gamla kamerans liv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar