Annons

Tänkte köpa en 7D, men det fungerar inte - Vad köper jag i stället?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en bekant som vägrar köpa nåt annat än en kompaktkamera, samtidigt som han alltid bär med sig öl och termos.
Många släpar ständigt på en stor väska full av bråte, men se kameran den skall helst bara väga några gram.
Slutsatsen kan väl bara bli att det är en attitydfråga hur stor ens kamera kan vara.
Är det så att man inte orkar hålla en större kamera, då borde kanske hantlar stå på julklapssönskelistan.
Nu har jag själv löst problemet med att ha kameror från 5D/7D ner till S90.
Den senaste tiden blir det mest GH1 som får hänga med.

Är det så att man inte orkar hålla en större kamera, då borde kanske hantlar stå på julklapssönskelistan.

Såg ingen smiley så jag antar att det är din seriösa åsikt. Jag har en avikande.

Som konsument måste man väl få önska sig och söka efter en kamera som passar i storlek, vikt OCH ger bra kvalité.

Skall man behöva gå på gym för att fota? Kvinnor, barn, gamlingar, handikappade mfl. Det finns ju massor av användare som kanske har andra preferenser och prioriteringar än vad en normalstark man i sina bästa år har.

Problemet som jag ser det här är att frågeställaren tycker att en 350D ger för högt brus redan på ISO 800. För att få en avgörande prestandahöjning krävs det då att man går upp rejält i prisklass och dessa kameror är - tyvärr för trådskaparen - större och tyngre (5D, 1D, D3, D700 etc).

Jag hävdar nämligen att skillnaden i brus på ISO 800 mellan en 350D och t ex en 500D inte är påtaglig. Säkert finns den men något markant lyft tror jag inte att det blir. Detta är min gissning då jag aldrig provat någon 500D, men väl en del annat.

Såg ingen smiley så jag antar att det är din seriösa åsikt. Jag har en avikande.

Som konsument måste man väl få önska sig och söka efter en kamera som passar i storlek, vikt OCH ger bra kvalité.

Skall man behöva gå på gym för att fota? Kvinnor, barn, gamlingar, handikappade mfl. Det finns ju massor av användare som kanske har andra preferenser och prioriteringar än vad en normalstark man i sina bästa år har.

Problemet som jag ser det här är att frågeställaren tycker att en 350D ger för högt brus redan på ISO 800. För att få en avgörande prestandahöjning krävs det då att man går upp rejält i prisklass och dessa kameror är - tyvärr för trådskaparen - större och tyngre (5D, 1D, D3, D700 etc).

Jag hävdar nämligen att skillnaden i brus på ISO 800 mellan en 350D och t ex en 500D inte är påtaglig. Säkert finns den men något markant lyft tror jag inte att det blir. Detta är min gissning då jag aldrig provat någon 500D, men väl en del annat.

Som så ofta går ironin förlorad. Det är klart att alla skall få ha den kamera de vill ha, men ibland undrar jag hur folk resonerar, när det tex orkar bära öl som väger ett halvt kilo per styck men klagar på att kameran väger 300 gram.

Maria, gjorde precis den uppgraderingen från en 350D till 500D och den kändes väldigt värd, samma normalstora kamera som man inte får axelvärk av att bära - de kunde gott göra den ännu mindre jag ser inte alls nyttan av att hålla kameror stora som kylskåp framför sig annat än av skäl att visa att man är stor och stark - med bättre upplösning och brusegenskaper (ja 450D är bättre på pixelnivå men du har bättre upplösning i 500D) och skillnaden mellan den dubbelt så dyra 7d och 500D känns inte riktigt så värd det (å som sagt är den stor å klumpig), kort sagt uppgraderingen till 500 från 350 känns helt värt.
Dessutom om du vill kan du leka med film oxå, inte så dumt, man vet aldrig vad man kan vilja göra i framtiden vid nåt tillfälle.

Har inga bevis men jag tror 800ISO på 500D motsvara ungefär 400ISO på 350D, ungefär. Plus mer pixlar så vid samma uppförstoring ser bilden helt enkelt bättre ut.

Senast ändrad:
Tack för er input!

Byta system är det inte tal om, är nöjd med Canon och har för många (och delvis ett dyrt nyinköpt objektiv) för att ens tänka tanke på att byta system.

7D var som sagt var himla trevlig så länge vi tittar på specen men fungerade inte alls i verkligheten för mig.

Lyfter vikter gör jag redan, så den enkla lösningen fungerar tyvärr inte heller! ;)

Gissar att det får bli en 500D som är den enda logiska uppgraderingen för min del just nu.

Då är den stora frågan, när kommer 550D? Troligen först dec-10 va om man ska räkna med den vanliga släpptiden mellan de olika modellerna, eller?

Som så ofta går ironin förlorad.

Ja, det här med internet kan ju lätt göra att kommentarer missförstås.

En liten

:)

efter en ironisk kommentar underlättar förståelsen.

När det gäller öl - det är ju en helt annan sak - där är inga uppoffringar för stora! :)

Skål!

Anders

Förresten kan det ju vara värt att tänka på att 500D har i det närmaste dubbla upplösningen mot 350D, så även om bruset per pixel är lika mellan modellerna så innebär det ju att när du skalat ner bilden från 500D för att matcha 350Ds upplösning har du klart mindre påträngande brus.

Sedan har du ju såklart fördelen av en otroligt mycket bättre skärm, bara det är värt mycket när man är ute och fotar.

Utan att ha nåt bättre för mig sitter jag och jämför 500D, 7D och 5D (fullformatare) på http://www.imaging-resource.com på deras comparometer... tittar på t ex 400ISO-exemplen, kollar man den vita bakgrunden ser man att 7D brusar mer än 500D som är nästan lika slät som 5D, upplösning och skärpemässigt så är 7D bara något bättre än 500D medans 5D naturligtvis är ganska stort steg bättre än båda de andra. Slutsatsen jag drar är att 7D bara är en marginell förbättring å det knappt, jag skulle tycka det var mer värt pengarna om man ska uppgradera från 500D att gå till 5D.
(fortfarande värt att uppgradera från 350 till 500 el 450, men nästa steg vore 5D)

Å ja som Eric skrev så är nästan alla pengarna värt bara det att få den mycket bättre skärmen, fotona ser mycket bättre ut på den än på 350. Very nice.

Tackar och bockar för jämförelserna! Som första uppgraderingssteg får det nog bli en 500D för min del.

5D har jag varit bra sugen på (innan 7D ens fanns som rykte), men då kändes steget för stort att uppgradera rent objektivmässigt och även prislappen. Dessutom så hamnar jag i samma sits med att 5D kommer bli för stor och tung för mig.

Bad luck, bara att inse att jag får hålla mig på till den mindre serien helt enkelt.

Det är ingen som har en susning om när 550D kan tänkas släppas?

Inte ens en gissning? Jag menar om det är värt att vänta ett tag till eller om det bara är dumt.

Jag glömde nämna live viewen som är guld värd tycker jag som fotar med stativ oftast.

Det enda smolket i bägaren är att den inte har utvikbar skärm, det vill jag ha nästa gång.

300D -> 350D, 18 månader
350D -> 400D, 18 månader
400D -> 450D, 17 månader
450D -> 500D, 14 månader
500D -> idag, 8 månader

Borde vara 6-9 mån kvar till 550D med liknande tempo.

Tusen tack för genomgången! Ska ringa Mediamarkt och se om de har någon kvar i Göteborg. Var himla bra pris där denna helg, hittar inget så lågt på Prisjakt.nu iaf.

Visserligen var det med kitobjektivet som jag inte har någon nytta av, men vad tusan, det kanske någon vill köpa för någon hundralapp eller så?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar