bengt-re
Aktiv medlem
Det märks att det här är ett forum för fotografer och inte entreprenörer
Om det vore så svårt att sätta ihop en kamera (jag har aldrig haft avsikten att tillverka sensor, slutare, processor, "moderkort" eller optik) är det förvånande att det över huvud taget tillverkades någon kamera innan 1950. Har ni glömt hur det en gång började?
Nyckeln till att göra det här är naturligtvis att det finns komponenter att köpa. Sedan tillverkar man ett hus som med olika tillbehör passar för olika fattningar. Att kunna justera avstånd mellan optik och sensor måste ju vara det minsta problemet.
Komponenter:
Prylarna som sitter i en 450D förutom skärmen samt sensorn som jag köper av Kodak
Som hus kan jag använda en gammal C/M 500 som förlaga och nytillverka i magnesium.
OK, jag kommer inte runt på 5000kr, men kanske 10-20.
Finns det inte någon här som skulle köpa ett mellanformatshus för de pengarna med ovanstående spec?
entreprenör är ett fult ord eftersom det antyder fel typ av inställning till problemet för att kunna skapa något...
Registeravståndet är kritiskt och det stället till problem med att ha detta för stort speciellt när det kommer till vidvinkel, tele är inte lika besvärligt därvidlag. Problemet är att avståndet mellan optiken och sensorn är onaturligt långt i en (D)SLR på grund av just spegelmekanismen. Eftersom det är en kritisk punkt och dessutom är svårt till omöjlig att ändra när man väl valt system så betyder det att olika tillverkare har valt olika exakta lösningar. Vissa som Nikon valde ett långt avstånd vilket betyder att man kan ha nikonobjektiv på canon och pentax, men inte tvärtom.
Här är fördelen rätt stor för mätarsökarkamror, men tyvärr så lider de av lite andra nackdelar. Att idag använda sensorn för att göra det andra delar i (D)SLR gör (fasmätande AF, ljusmätare, visa sökarbild, mäta blixt) är den givna lösningen, men tyvärr dras detta med vissa nackdelar än så länge iaf. Kompaktkamrorna gör på detta viset och det finns även en standard som försöker göra detta användbart i ett mellansegment mellan "riktiga" systemkamror och kompaktkamror som heter Micro Four Thirds ( http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_Four_Thirds )