Annons

Tänk om någon ville tillverka...

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det ändå vore så enkelt. Olika tillverkare har olika flange focal distance (har inget bra svenskt ord på det där). Alltså avstånd mellan bajonett och filmplan. Så, nej. Det är inte extremt enkelt.

Men hallå där, du skrev ju en bra översätting i meningen efter!
Vad ska man kalla det om inte bajonett till fokusplan/filmplan-avstånd?

Ska bli intressant att se om RED lyckas med sin 6x17-sensor som de lovat. Den ska ju kunna filma i 24b/s också. Till ett pris som får den lilla P65:an att se dyr ut.

Storlek: 186x56mm (56x56 är fullformat för 6x6)
Filma i 25b/s i 28k
Stillbilder på 261MP och då antar jag att den inte skannar. Man ska alltså kunna ta en bild med t.ex. 1/125s och f/5,6.

Själv så tror jag det är lättare annonserat än gjort.

Det märks att det här är ett forum för fotografer och inte entreprenörer :)

Om det vore så svårt att sätta ihop en kamera (jag har aldrig haft avsikten att tillverka sensor, slutare, processor, "moderkort" eller optik) är det förvånande att det över huvud taget tillverkades någon kamera innan 1950. Har ni glömt hur det en gång började?

Nyckeln till att göra det här är naturligtvis att det finns komponenter att köpa. Sedan tillverkar man ett hus som med olika tillbehör passar för olika fattningar. Att kunna justera avstånd mellan optik och sensor måste ju vara det minsta problemet.

Komponenter:
Prylarna som sitter i en 450D förutom skärmen samt sensorn som jag köper av Kodak

Som hus kan jag använda en gammal C/M 500 som förlaga och nytillverka i magnesium.

OK, jag kommer inte runt på 5000kr, men kanske 10-20.

Finns det inte någon här som skulle köpa ett mellanformatshus för de pengarna med ovanstående spec?

Jag tror inte "marknaden" är dummare än att om detta varit billigt att genomföra och med en massa fotografer som bara väntade på produkten så hade det redan varit gjort.

Jag tror du underskattar kostnaden, och överskattar efterfrågan.

kostnad för sensor

Vad tror du en sensor i formatet 56x56 mm kostar? Under 20 000 kronor? Icke. Jag gissar på att sensorn går loss på över 100 000 kr. Jag misstänker också att en mellanformatssensor på 15 mpix skulle ha väldigt låg reell upplösning, eftersom pixlarna blir större eller att mellanrummet mellan pixlarna blir större. Men det är inget jag är expert på, så jag kan ha fel.

Eller menar du en vanlig APS-C sensor? Det kunde ju funka, men man måste ha någon form av optisk konvertering från Hasselbladarens bildcirkel till den lilla sensorn, annars blir det ju bara en extrem crop-faktor. Eftersom man skippar spegeln och lyser direkt på sensorn kanske det inte blir så mycket större kamerahus? Konstant live-view alltså.

Det senare kanske kunde funka till ett vettigt pris?

Sedan är det inte bara hårdvara, du måste också utveckla kamerans firmware för att styra funktioner och processa data från sensorn, och även progamvara på datorsidan. Dyrt...

Komponenter:
Prylarna som sitter i en 450D förutom skärmen samt sensorn som jag köper av Kodak

Som hus kan jag använda en gammal C/M 500 som förlaga och nytillverka i magnesium.

OK, jag kommer inte runt på 5000kr, men kanske 10-20.

Finns det inte någon här som skulle köpa ett mellanformatshus för de pengarna med ovanstående spec?

Om du verkligen tror på din idé, är det väl bara att sätta igång?

Per.

Det märks att det här är ett forum för fotografer och inte entreprenörer :)
Toodeee. Hur många patent har du, då?

Du har inte tänkt på att det kan finnas en och annan konstruktör/uppfinnare här också, som har erfarenhet av produktutveckling och maskinbyggande? Kan ge en mer realistisk syn på ett och annat...

Det är genom människorna med en tro på det "omöjliga" och ett huvud fyllt av galna idéer som utvecklingen överhuvudtaget går framåt på den här planeten. Det som var "omöjligt" igår är möjligt imorgon..

Kan vi inte vara lite mer positiva?

Det är ett fritt land, bistå med handklappningar och glada tillrop om du vill det. För jag antar att du inte skulle gå så långt som att ta dina pensionspengar och hjälpa den här entreprenören att komma igång, om du inte verkligen tror på idén? Put your money where your mouth is, som dom säger "over there". ;-) Visst ska man vara positiv, men då måste grundkonceptet vara någorlunda realistiskt först, och det är det inte för mig i alla fall.

Inte om kameror heller, skulle jag vilja påstå.

Toodeee. Hur många patent har du, då?

Du har inte tänkt på att det kan finnas en och annan konstruktör/uppfinnare här också, som har erfarenhet av produktutveckling och maskinbyggande? Kan ge en mer realistisk syn på ett och annat...

Ja Anders Persson, du lider sannerligen inte någon brist på realism i alla fall.

Dessutom sa jag att det saknas entreprenörer, och det är något helt annat än konstruktörer. Visst behövs det en konstruktör till ett sådant här projekt, och det kanske är helt galet, men konstigare saker har skett.

Hur som helst stämmer det säkert att stora sensorer är för dyra i dagsläget (har kollat Phase Ones bakstycken) för att genomföra projektet, men det kan kanske finnas bättre möjligheter om något år.

Jag räknade lite och en 15 MP sensor på 56x56 mm skulle ha en ppi på 1756. Som jämförelse kan vi nämna att en

D70 (6 MP) har en ppi på 3215,
D700 3000 ppi,
ett P20 bakstycke 2800 ppi och
ett P65+ har en rätt sjuka upplösningen på 4233 ppi!

Jag tror att det finns risk att en så stor sensor med så liten mängd pixlar skulle bli ganska oskarp. Men givetvis får man ett trevligt skärpedjup. Visserligen påverkas upplevelsen av "släpp" och skärpedjup av förstoringsgrad och då förstås ursprungsupplösningen.

Jag tror mer på en "mittemellan" sensor och en lins som förminskar Hbl-bildcirkeln på den mindre sensorns yta.

CFV och CFV II från Hasselblad är väl på 16MP med ganska stor sensor, men inte i närheten av 56x56mm.

Dessa två måste vara bland de billigaste nya bakstycken just nu med ett pris på runt hundratusen.

Ppi? Borde vi inte lämna de gamla enheterna (som tum) och hålla oss till SI-enheter? Det är ju faktiskt 2000-tal nu.

Jag tror att det finns risk att en så stor sensor med så liten mängd pixlar skulle bli ganska oskarp.
Varför skulle den bli oskarp? Så länge optiken har tillräcklig upplösning så spelar det väl ingen roll hur stor yta man har sina pixlar på? Jag tycker att det borde vara större risk att en liten sensor har större upplösning än sin optik jämfört med vad en stor sensor har i förhållande till sin optik (givet samma antal pixlar).

Men givetvis får man ett trevligt skärpedjup.
Av att sensorn är stor?

Ja. Jag formulerade nog min fråga dåligt. Vad är ett "trevligt" skärpedjup i sammanhanget? Och vad har det med eventuell oskärpa hos sensorn att göra?

ANNONS