Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Tända" fokuspunkter D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

ByHabit

Aktiv medlem
Var och klämde på ett demoex av D700:an i går. Väldigt trevlig kamera. En sak jag har funderat på efteråt är dock om det går att "tända" fokuspunkterna så att alla syns hela tiden i sökaren när man är i 11-punktersläget. Jag försökte hitta den inställningen under de minuterna som jag höll i kameran men utan att lyckas. Någon som vet?
 
Vet inte säkert, men antar att det är samma som på min D3, där endast den valda fokuspunkten är tänd. Ibland (under vissa ljusförhållanden) syns dock alla fokuspunkter ändå ...
 
Vet inte säkert, men antar att det är samma som på min D3, där endast den valda fokuspunkten är tänd. Ibland (under vissa ljusförhållanden) syns dock alla fokuspunkter ändå ...

På D300 och D700 visas fokuspunkterna med flytande kristaller och inte som på tidigare kameror (även D3?) med en slags etsningsteknik. Man ser därmed inte punkterna om de inte är tända.
 
Senast ändrad:
På D300 och D700 visas fokuspunkterna med flytande kristaller och inte som på tidigare kameror (även D3?) med en slags etsningsteknik. Man ser därmed inte punkterna om de inte är tända.

Aha - jag trodde att D700 visade fokuspunkterna likadant som D3. Att D300 använder en annan teknik har jag sett.
 
Just nu brukar jag ofta komponera bilder efter fokuspunkterna och beroende på var jag vill lägga skärpan i bilen. Så jag antar att jag skulle behöva ställ om till ett nytt sätt att plåta om det är så att man bara ser den valda fokuspunkten och inte alla samtidigt.

Ni som har D3 eller D700 - hur gör ni?
 
Just nu brukar jag ofta komponera bilder efter fokuspunkterna och beroende på var jag vill lägga skärpan i bilen. Så jag antar att jag skulle behöva ställ om till ett nytt sätt att plåta om det är så att man bara ser den valda fokuspunkten och inte alla samtidigt.

Ni som har D3 eller D700 - hur gör ni?

Jag ställer då skärpan efter hur jag komponerar bilden, inte tvärtom... :p
 
ANNONS