Annons

Systemkrav för Canoscan FS4000

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ludvigsson

Aktiv medlem
Hejsan

Funderar på att skaffa mig en scanner. Har kikat lite på Canoscan FS4000.
Undrar nu vad som krävs av min dator för att scanningen ska fungera och inte gå för sakta mm..

Har läst många inlägg om att olika scannrar läser in bilden långsamt eller snabbt. Det talas om olika mjukvaror och kablar mm.
Datorn som används vid scanning borde väl ha stor del i arbetsflödet...??

Vore tacksam om någon kunde förklara och komma med tips...

Jag har en Pentium 2 processor vilket inte är det snabbaste. Usb uttag har jag, och 128 MB ram minne.

/ Fredrik

Canon har jag ingen erfarenhet av, men däremot minns jag att min gamla P2/350 med 256 MB RAM var en flaskhals vid skanning med Minolta Scan Dual II. Speciellt vid skanning av negativ färgfilm. Det gick snabbare när jag bytte dator. Med dia blev skillnaden dock minimal.

Det är möjligt att flaskhalsen blir mindre om man använder SCSI-anslutningen (som jag har för mig att FS-4000 har) istället för USB. Men det är en ren gissning baserad på nåt dimmigt minne av att SCSI skall sköta processandet mer själv och inte belasta processorn lika mycket som andra överföringar. Jag kan ha fel.

Mycket svammel blir det.

Mycket internminne, men ingen större processorkraft.

För att slippa swappa på hårddisken bör internminnet vara minst 512 MB och helst 1GB. Mindre än 256 lär vara problematiskt.

Jag har köpt en FS 4000 för ca 2 veckor sedan och är nöjd. Jag har själv en gammal Pentium II-dator med 450Hz processor. Innan jag installerade scannern köpte jag till extra internminne från tidigare 128 Mb till 384 Mb (max.). Jag använder USB-anslutningen

Det tar en stund att scanna, diasläden far fram och tilllbaka under scanningen. Jag använder den med medföljande grogramvaran FotoGet. Kanske lite omständigt men det fungerar i alla fall.

Jag tog tid och scannade in 4 st diabilder i 4000 dpi och det tog ca.20 minuer att scanna in dem.

//Bengt

Tänk inte ens på att ansluta denna skanner till USB, det är mördande långsamt. Köp istället ett billigt SCSI-kort, exempelvis Tekram DC-315U (c:a 250 kr ink. moms), det gör underverk (vi talar en minut mot tio).

Sedan är det naturligtvis en fördel med mycket primärminne (helst 512 Mbyte) och/eller en snabb hårddisk, en bild i full upplösning och 16-bitars färg är c:a 110 Mbyte stor. (Processorhastigheten är inte lika avgörande.)

/Daniel

Det kan bli problem med att få in över 512 Mb RAM i en PII burk. Mitt moderkort klarar bara max 384 MB. Värt att kolla vad PC:en klarar av.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar