Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameror, skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillen97

Medlem
Hej!

Är ny både på forumet och med systemkameror. Det är så att jag är intresserad av att köpa en systemkamera. Jag har aldrig haft en förut. Tänkte att jag skulle ha den att fotografera mina bil projekt och familjesammanhang.

I mitt garage är det ett konstigt ljus tydligen för en kompaktkamera. Två lysrörsamaturer. Ljuset blir konstigt och kan inte bestämma sig. Har testat en Andersson för 500kr på siba, kanske de var mer fel på den ;) ?

Men iallafall. Har hittat dom här två som låter väldigt bra för nybörjare men jag förstår inte skillnaden på dom. Två olika priser men ser ut att vara exakt samma. Är lite av den typen att den dyrrare är säkert bättre men vill gärna veta varför. Är det någon kamera expert som kan svara på de, är de objektiven kanske?

http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-eos-1100d-ef-s-18-55mmf-3-5-5-6-is-ii-p19351876

http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-eos-1100d-ef-s-18-55mmf-3-5-5-6-dc-iii-black-p1

och är dom här något som är bra för en nybörjare och kommer jag bli nöjd och man tänker sig en billig andersson på siba för 500kr?

Du kommer inte att bli lyckligare med en systemkamera under dina lysrör. Det handlar om att ställa in kameran för den temperatur som gäller för just de rören men det är klart. En billig kamera kanske inte går att ställa in för det. En litet bättre kompaktkamera klarar det galant. Just lysrör/glödlampor kan vara litet knepigt för de flesta kameror och speciellt om naturligt ljus blandas in.

Det handlar alltså inte om vilken kamera du har utan att kunna ställa in den rätt. Ögat har mycket bättre förmåga att ställa in sig för olika ljustemperaturer och du märker inte lika mycket av det som en kamera gör.

/Frode

Inte omöjligt att en Andersson på Siba för 500:- inte har möjlighet att ställa vitbalans (så att ljuset från lysrören blir mer likt dagsljus på bilderna).

En där man kan ställa vitbalans på tex lysrör på Siba och som inte kostar mycket mer (690:), har IS och WiFi är Canon PowerShot A3500 IS.

Om vi pratar om systemkameror, så skulle jag säga att dom idag är så bra att skillnaden i bildkvalité vid hyfsad belysning är rätt små om du jämför billigaste för dryga 2000:- och en för 15000:-.
Det du får extra på en dyrare är (mestadels) allt annat, som AF, sökare, hållbarhet, snabbhet, ergonomi, knappar, display, mindre brus vid lite ljud mm.

Inte omöjligt att en Andersson på Siba för 500:- inte har möjlighet att ställa vitbalans (så att ljuset från lysrören blir mer likt dagsljus på bilderna).

En där man kan ställa vitbalans på tex lysrör på Siba och som inte kostar mycket mer (690:), har IS och WiFi är Canon PowerShot A3500 IS.

Om vi pratar om systemkameror, så skulle jag säga att dom idag är så bra att skillnaden i bildkvalité vid hyfsad belysning är rätt små om du jämför billigaste för dryga 2000:- och en för 15000:-.
Det du får extra på en dyrare är (mestadels) allt annat, som AF, sökare, hållbarhet, snabbhet, ergonomi, knappar, display, mindre brus vid lite ljud mm.

Okej, men som jag förstår de nu så är kanske en dyrare kompakt kamera bättre? Men om vi säger att jag ändå är intresserad av en system kamera, kan ni se vad det är för skillnad på dom två kamerorna jag skickade länkarna på?

Men en system kamera klarar lysrör ändå?

Okej, men som jag förstår de nu så är kanske en dyrare kompakt kamera bättre? Men om vi säger att jag ändå är intresserad av en system kamera, kan ni se vad det är för skillnad på dom två kamerorna jag skickade länkarna på?

Men en system kamera klarar lysrör ändå?

Enda fördelen med en kompaktkamera är att den just är kompakt. Om du inte har behovet att få ned den i fickan så kommer en systemkamera alltid att leverera bättre resultat.

Just problemet med knepig belysning så som lysrör löser man enklast genom att sätta den så kallade vitbalansen i efterhand i datorns bildbehandlingsprogram. Då kan man i lugn och ro prova olika värden tills man är nöjd. Att göra motsvarande korrekta inställningar i kameran kan vara mycket mer tidsödande och svårt.

En förutsättning för att kunna göra det optimalt i efterbehandlingen är att kameran kan ta bilder i RAW-format. Det kan alla systemkameror och de dyrare kompaktkamerorna. Dessa komapktkameror kostar ofta lika mycket, eller mer, än den systemkamera som din första länk går till.

Canons 1100D med 18-55 IS är inte marknadens bästa systemkamera men det kommer ge bättre bilder än alla kompaktkameror och för 3000 ned objektiv är det nog ett bra köp.

Vill du ha en ännu mindre modell med bättre filmfunktion så kolla på 100D - har klämt på den och gillade känslan i den.

Sedan finns det ju en drös med andra alternativ från de andra tillverkarna som säkert några andra debattörer kommer att tala sig varm för inom kort! :)

Lycka till!

Enda fördelen med en kompaktkamera är att den just är kompakt. Om du inte har behovet att få ned den i fickan så kommer en systemkamera alltid att leverera bättre resultat.

Just problemet med knepig belysning så som lysrör löser man enklast genom att sätta den så kallade vitbalansen i efterhand i datorns bildbehandlingsprogram. Då kan man i lugn och ro prova olika värden tills man är nöjd. Att göra motsvarande korrekta inställningar i kameran kan vara mycket mer tidsödande och svårt.

En förutsättning för att kunna göra det optimalt i efterbehandlingen är att kameran kan ta bilder i RAW-format. Det kan alla systemkameror och de dyrare kompaktkamerorna. Dessa komapktkameror kostar ofta lika mycket, eller mer, än den systemkamera som din första länk går till.

Canons 1100D med 18-55 IS är inte marknadens bästa systemkamera men det kommer ge bättre bilder än alla kompaktkameror och för 3000 ned objektiv är det nog ett bra köp.

Vill du ha en ännu mindre modell med bättre filmfunktion så kolla på 100D - har klämt på den och gillade känslan i den.

Sedan finns det ju en drös med andra alternativ från de andra tillverkarna som säkert några andra debattörer kommer att tala sig varm för inom kort! :)

Lycka till!
Okej, så en systemkamera är bättre i alla fall än en kompaktkamera? Men IS är alltså namnet på objektivet?f för där är en som är billigare med dc objektiv, men känner lite att dyrare=bättre, eller?
Men den Canon eos 1100d är en bra första system kamera för bilprojekt och familjebilder?

Okej, så en systemkamera är bättre i alla fall än en kompaktkamera? Men IS är alltså namnet på objektivet?f för där är en som är billigare med dc objektiv, men känner lite att dyrare=bättre, eller?
Men den Canon eos 1100d är en bra första system kamera för bilprojekt och familjebilder?

IS gäller objektivet. Det står för Image Stabilization, vilket motverkar oskarpa bilder på grund av att fotografen darrar på handen. Mycket användbart.

De 300:- som IS kostar i det här fallet är absolut värd det.

Ja, det är en vettig första systemkamera för de pengarna.

Om det finns bättre val det vet jag inte, det är ett enormt utbud - men att det kommer att bli bättre bilder än med dina gamla kamera är nog tämligen säkert.

Fotobok ..

... är den bästa början du kan ha oavsett vilken kamera du sedan köper. Ju mer du begriper desto bättre blir kameraköpet och kommande bilder. Även råden du får på den här sidan blir till större nytta om du läst på grunderna för fotografering-

Finns det inte andra problem också när de gäller lysrör? Vitbalansen bör man väl alltid ställa in, men jag har för mig jag läst om att lysrör på grund av sin frekvens kan ge väldigt konstiga ljus- och färgeffekter.

Har själv aldrig stött på de då jag inte har fotat under lysrörsbelysning, men någon kanske känner igen det? (eller så svamlar jag så ni får gärna säga att jag har fel).

/P

Visst

Finns det inte andra problem också när de gäller lysrör? Vitbalansen bör man väl alltid ställa in, men jag har för mig jag läst om att lysrör på grund av sin frekvens kan ge väldigt konstiga ljus- och färgeffekter.

Har själv aldrig stött på de då jag inte har fotat under lysrörsbelysning, men någon kanske känner igen det? (eller så svamlar jag så ni får gärna säga att jag har fel).

/P

Lysrörens frekvenser ser ut som en kam som saknar en hel del taggar. Dvs ljuset består inte av ett jämnt´spektrum utan av några våglängder medan andra saknas helt. Ingen vitbalans kan kompensera för dåliga lysrör eftersom vissa frekvenser saknas. Det finns bättre lysrör och sämre men vanliga standardrör är inte bra för foto.

Nja, tex den kompaktkamera jag nämnde har även fördelen att den är betydligt billigare och ändå ger bra möjlighet att sätta bra vitbalans redan i kameran utan RAW (som vid efterbehandling har en viss tröskel av kunskap/inlärning). Billigaste kompakt med RAW kostar på Cyber 1990:- vilket är nästan 3ggr så mycket som kompakten.

Inte så tidsödande att sätta vitbalansen rätt från början. Vid lysrör testa först lysrörssymbolen. Blir inte första testbilden bra, rikta kameran mot något vitt i lokalen (eller vitt papper om ingen vit yta finns), ta en bild mot det vita, välj Custom-vitbalans, markera tagna kortet, och kameran ger nu rätt färger för lokalen. Tar max 20s.

Nja, tex den kompaktkamera jag nämnde har även fördelen att den är betydligt billigare och ändå ger bra möjlighet att sätta bra vitbalans redan i kameran utan RAW (som vid efterbehandling har en viss tröskel av kunskap/inlärning). Billigaste kompakt med RAW kostar på Cyber 1990:- vilket är nästan 3ggr så mycket som kompakten.

Inte så tidsödande att sätta vitbalansen rätt från början. Vid lysrör testa först lysrörssymbolen. Blir inte första testbilden bra, rikta kameran mot något vitt i lokalen (eller vitt papper om ingen vit yta finns), ta en bild mot det vita, välj Custom-vitbalans, markera tagna kortet, och kameran ger nu rätt färger för lokalen. Tar max 20s.

Okej, men detta går också på en den system kameran som jag nämnde? Är lite inne på system ändå :/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar