Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameror bakm fotbollsmålet

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hej,

Jag var och tittade på Sverige-Ungern på Råsunda i fredags, och funderade på en sak gällande de systemkameror som står uppställda bakom målet.

Hur fungerar dem? Hur tas bilderna?

Lite nyfiken :)

Hoppas det finns någon insatt som vet svaret!

Via radiofjärkontroll - höga ISO för att få korta slutartider, förinställd fokus.

Jag har kört samma uppställning vid teaterfotografering ett par gånger, jag har då ställt upp en "scenöversiktskamera" längst bak i salongen, högt placerad. Förfokusering och matrix AE, radiofjärr i ett band runt vänster handled. Då kan man röra sig fritt med förstakameran vid det för tillfället intressanta området framme vid (eller ibland på, om det är ett rep.) scenen och ändå alltid ha tillgång till en översiktsvy.

Via radiofjärkontroll - höga ISO för att få korta slutartider, förinställd fokus.

Ok, spännande! Tycker ofta när man se sådana bilder i tidningarna så är de väldigt skarpa och bra. Måste ju vara ett stort "chanstagande" med tanke på fokus samt kamerans och spelarens placering.

Men då har man lärt sig något nytt!
Tackar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar