Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har varit en vecka i två rätt turistheta och turisttäta städer i alltmer populära Marocko och kan bara konstatera att systemkameran som resekamera verkar fullständigt död.

Inte ens på fotomuseet Maison de la photographie i Marrakesh fanns något annat i händerna på folk än mobiler.

I ens i den mest fantastiska, spektakulära och största fiskehamn jag någonsin sett i Essaouria vid Atlanten där det fanns massor av turister med mobilerna osäkrade, fanns några systemkameror att se i aktion, fast minst 200mm är ett måste för att få bra bilder i många sammanhang.

Detta har också en allmän baksida då en som kommer med en sådan kamera idag ofta påverkar motiven märkbart på ett negativt sätt inte minst i länder där en del människor är särskilt känsliga för kameror ändå av andra skäl.

Jag har varit 4 ggr i Marocko på drygt 10 år och förändringen är verkligen slående.

Nu har jag inte varit i Marocko, men jag reser väldigt ofta, och ser folk med systemkameror lite överallt.

Jag var för någon vecka sedan Kigali Rwanda, och även där såg jag några st med systemkamera.

Även om andelen som fotograferar med systemkamera minskat, så tycker jag ändå att man ser dessa lite överallt.

Jag måste säga att jag definitivt sett samma sak som SÅS. Systemkameran är nog vanligare som accessoar än som fotograferingsverktyg numera.

Förra året var jag på dom mest turistiska ställen man kan besöka i New York, LA, Las Vegas och Death Valley. Antalet systemkameror jag såg förutom mina kan enarmade räkna på sina fingrar om man bortser från mitt besök på B&H i NY.

Jag vet inte var ni såg alla dessa systemkameror förr, om vi bortser ifrån parentesen där "alla" skulle ha en systemkamera. Något som oftast innebar ett sorts kompaktkameratänk där det enbart rörde sig om ett ljussvag paketobjektiv. Det är ju försäljningen av dessa enklare modeller, vilka är ett rent volymspel, som har minskat drastiskt ihop med kompaktkamerorna med små sensorer.

Det var nästan som ett stående skämt att om man såg någon med kameraväska utomlands så var det en japan. Resten använde kompaktkamera. Detta är förstås en viss överdrift, men inte heller helt osant. Givetvis fanns det folk som hade en systemkamera. Det syns bl a på bilder från skolavslutningar där den högtidiligt plockades fram av en mindre grupp, om de inte stod där med någon analog videokamera istället.

Jag vill minnas att det var fler förr, speciellt på ställen där man tar alla "måste" bilderna. Även om dom flesta inte hade en, så var det i alla fall inte ovanligt.

Jag har använt systemkamera sedan 2005 och har fotat både på resor och familjehändelser. De högkvalitativa bilderna på mina barn från deras uppväxt är idag ovärderliga, men nu när de är i övre tonåren vill de inte längre bli fotograferade.

När det gäller resor har jag gradvis gått ifrån att använda systemkameran. Även om jag älskar bildkvaliteten från en ff-kamera. Jag vill kunna njuta av semestern utan att behöva släpa runt på stora och tunga prylar. Dessutom har jag märkt att mina resebilder ändå inte kan mäta sig med vad folk som bor på destinationen kan ta med mobilen – ofta spelar väder och ljusförhållanden stor roll, och de som bor på plats har helt klart en fördel. Resebilder blir dessutom (nästan) precis lika bra med min kompakta RX100, som är liten nog att få plats i fickan.

Efter att ha konstaterat att min systemkamera samlat damm för länge, och att jag ändå aldrig tittar på mina resebilder, bestämde jag mig i år för att sälja min systemkamera. Det har känts befriande! Numera tar jag mina resebilder med mobilen och RX100, och det räcker gott och väl för mig. Varför ska jag släpa med systemkameran?

Ja det var allt bökigt när systemkameran skulle med, räddningen var kompakten som tog samma film storlek, mycket smidigare att hantera, digitala kompakt eran var kul, då stod folk med kameran med utsträkta armar och tog sina bilder och dom var många. Stenis har rätt, stora kameran skrämmer men inte mobilen.

På våran 3 månaders roadtrip i Europa förra året såg jag betydligt fler analoga kameror än digitala. Reser dock mest till surfställen och analogt har exploderat i den världen de senaste åren. Kodak gold och portra 400 verkar vara favoriten.

Om jag reser med främsta syftet att fotografera tar jag systemkameran. Annars min Fuji X100 IV (eller mobilen).
Folk reagerar helt klart mer på min A7RV med grepp och 28-70/2 än på den lilla retrokameran.

Nu för tiden reser jag nästan uteslutande bara med min Sony RX100vii och en Olympus TG5 som reserv.
Min senaste resa var till Kambodja och då tog jag med mig systemkameran. Olympus OMD E-M1 med 17 och 25, liten å lätt.
Gillar inte att släpa på tunga grejer när jag är på semester.

Jag fotade omväxlande med D800/MFT fram till för tre år sedan men det var alldeles för tungt och bökigt D800 kunde inte filma på ett sätt som var användbart för mig. Fotar numera uteslutande med MFT en GX80/GX9 och 17/1,8/12-32/3,5-5,6 allt som oftast eller G90 med 12-60/75-300. Grymma kombinationer. Sen har jag en massa andra gluggar som jag varvar med. Jag anser tillverkarna går på för hårt med prestanda. Grejerna växer i storlek bortom all kontroll, jag tror det blir systemkamerans fall att de trycker in för mycket prestanda i kamerorna som allt för få eftersöker.

Det händer ju en hel del bland de riktiga systemkamerorna.
En R8 med diverse billiga RF objektiv är ju en väldigt lätt kombo att bära omkring på. R8 med en RF 100-400 väger ju mindre än 1,1kg...
Men även jag väljer att allt oftare fota med telefonen, den har ju sina fördelar den med.

Minolta Highmatic F hängde med under flera år den var smidig, Australien 97 då valde jag en Pentax kompakt istället för större system kameran den var perfekt att släpa på, en liten kikare satt vid bältet också. Brorsan hade en G7 också smidig.

Om jag reser med främsta syftet att fotografera tar jag systemkameran. Annars min Fuji X100 IV (eller mobilen).
Folk reagerar helt klart mer på min A7RV med grepp och 28-70/2 än på den lilla retrokameran.

Jag kommer ihåg när du berättade om din nya fina Nikon D3 med flera objektiv, du gick en heldag i London och det kändes vad man gick omkring med.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto