AFJ
Aktiv medlem
Tanken med videofunktionen är väl inte att man i första hand skall använda den samtidigt som man tar stillbilder. Fördelen med video i stillbildskameran är väl att man slipper släpa med sig två kameror ut om man har behov av både bild och film.
Sedan är det förstås en fördel att kunna nyttja de objektiv man har "dubbelt".
Jag tycker absolut att videofunktionen hör hemma i systemkameran. Däremot tycks inte tillverkarna och recensenternas fokus på videofunktionerna riktig avspeglas i köparnas användande.
Men så är det väl med många produkter. När de når en viss mognad så flyttas marknadsföringen över till extra funktioner. Bilindustrin var tidigare inriktad på hästkrafter, acceleration och toppfart. Nu verkar ju det mesta handla om diverse stödsystem för parkering, broms, hålla sig vaken mm. Ganska naturligt eftersom toppfart och acceleration på alla modeller egentligen är "tillräckliga". Ungefär samma med systemkameran, den har tillräckligt med megapixel, tillräcklig lite brus, tillräckligt bra AF och skillnaden mellan olika modeller är näst intill av akademiskt intresse. Då riktas uppmärksamheten mot saker som är mer perifera där man hoppas kunna locka köpare.
Sedan är det förstås en fördel att kunna nyttja de objektiv man har "dubbelt".
Jag tycker absolut att videofunktionen hör hemma i systemkameran. Däremot tycks inte tillverkarna och recensenternas fokus på videofunktionerna riktig avspeglas i köparnas användande.
Men så är det väl med många produkter. När de når en viss mognad så flyttas marknadsföringen över till extra funktioner. Bilindustrin var tidigare inriktad på hästkrafter, acceleration och toppfart. Nu verkar ju det mesta handla om diverse stödsystem för parkering, broms, hålla sig vaken mm. Ganska naturligt eftersom toppfart och acceleration på alla modeller egentligen är "tillräckliga". Ungefär samma med systemkameran, den har tillräckligt med megapixel, tillräcklig lite brus, tillräckligt bra AF och skillnaden mellan olika modeller är näst intill av akademiskt intresse. Då riktas uppmärksamheten mot saker som är mer perifera där man hoppas kunna locka köpare.