Annons

Systemkameran - film, stillbild eller både och?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon släppte ju faktiskt DF kameran som inte går att filma med.
Sen är den ju inte speciellt billig heller.

Jag filmar både med systemkameran och en vanlig video kamera. och av att dömma från kvallitén så är systemkameran bättre. ( Canon 7D MK1 )

Tog faktiskt en videosnutt så sent som igår, men jag har nog inte använt videofunktionen mer än kanske tjugo gånger de senaste fyra åren. Det gör mig inget om det finns videomöjligheter i kameran så länge det inte är i vägen för effektivt stillbildsarbete.

Hur gör du? Använder du din systemkamera till att filma med?
Ja och nej. Min Olympus m4/3-kamera videofilmar jag med ibland, men min Nikon spegelreflex videofilmar jag aldrig med helt enkelt eftersom den saknar den funktionen.
Med Canon-spegelreflexen videofilmar jag också ibland.

Är det det primära ändamålet eller någon du bara gör då och då?
Det är av förklarliga skäl inte det primära ändamålet med Nikon-kameran. :)

Inte heller med m4/3-kameran är video primärt, men den är bekvämare att filma på fri hand med än Canon-kameran därför att den förra har en sökare som går att använda vid videoupptagning. Att videofilma på fri hand med skärmen som "sökare" är inte speciellt praktiskt.

Låter du filmfunktionerna styra ditt val av kamera eller är det bara något som du tycker kan vara "bra att ha"?

Förekomst av video har inte styrt speciellt mycket, hittills, men jag tycker att det är kul att ha möjligheten.

För spontant vardagsfilmande använder jag till allra största delen en mobiltelefon.

Tack för några svar. Jag är nog inne på samma linje, "bra att ha" men knappast något som jag prioriterar.

För mig är det efterarbetet som avskräcker. Jag upplever att redigeringsarbetet med film är mycket mer tidskrävande än om man fotar stillbild.

Asch AFJ, det är inte så knussligt med varje filmsnutt, ungefär som med bilder man tar, man får titta lite vad som är i vägen, middag i trädgården, en liten skåne och man pratar på, kan vara kul att höra rösten på bröder och släkt, lugna och fina rörelser, behöver inte vara så perfekt. Men av och på knapp behöver ses över med många kameror, man behöver få smidiga start och stopp, små jäkla röda knappar av minityp är inget vidare.

Varför måste den ta upp ljud för att räknas som film?

så alla filmer som är filmat på 35mm-film räknar du inte som filmer då ljudet spela in separat?

Det var ett kort inlägg avseende definitionen av film när det nu finns stillbildskameror som kan ta serier med 60 bilder per sekund. Inte särskilt seriöst menat. Men det var knappast inlägget jag svarade på heller.

Men man kanske ska gå på tullverkets definition istället. Kan den inte utantill, men det rör sig om längden på filmsnutten i antal minuter eller sekunder. Över ett visst värde så räknas det som videokamera och har ett högre export- importvärde på ett sätt som jag inte heller kan utantill. Men det är därför har alla dslr ett inbyggt stopp för hur långa snuttar man kan fånga.

Filmfunktionen i dslr började väl först komma i presskameror som ett komplement och ett sätt ett fånga händelser när man ändå är där på plats. Alltså avsiktligt praktiskt för en yrkeskår.
Precis som funktionen att spara ett röstmemo till bildfilen. Perfekt för en stressad yrkeskår.

Jag använder ingen av funktionerna, men stör mig inte heller på att de finns.

Petter...

Asch AFJ, det är inte så knussligt med varje filmsnutt, ungefär som med bilder man tar, man får titta lite vad som är i vägen, middag i trädgården, en liten skåne och man pratar på, kan vara kul att höra rösten på bröder och släkt, lugna och fina rörelser, behöver inte vara så perfekt. Men av och på knapp behöver ses över med många kameror, man behöver få smidiga start och stopp, små jäkla röda knappar av minityp är inget vidare.

:)

Att ta riktigt bra stillbilder är säkert lika svårt som att göra riktigt bra film. Däremot tror jag det är ganska mycket lättare att ta stillbilder som är någorlunda bra jämfört med att göra en någorlunda bra film. I vart fall är film mer tidskrävande.

Skulle idag inte välja en DSLR, spegellös eller pocket-kamera som inte kan filma. De som inte har ljudingång går också bort (om det inte är för att de är kompakta och vattentäta).

Jag använder inte videofunktionen väldigt ofta, men vill inte resa med två system för att kunna filma.
jag erkänner att jag helst skulle vilja ha en Sony PXW FS5 eller liknande för att filma ... men ekonomin sätter stop för mig. Dessutom så är de flesta fotouppdrag för mig stillbild, så ett inköp av video-kamera är inte motiverat. De går att hyra.

Men som sagt skulle inte välja den stillbildskamera som inte kan filma ... :)

Hur gör du? Använder du din systemkamera till att filma med? Är det det primära ändamålet eller någon du bara gör då och då? Låter du filmfunktionerna styra ditt val av kamera eller är det bara något som du tycker kan vara "bra att ha"?

Nej och har aldrig gjort det, inte ens timelaps har testats.
Nej
Nej

Jag fotar endast med kameran. Händer att jag filmar mina hundar kort med mobilen ibland.
Den dagen jag tycker film är viktigt köper jag en Gopro hero 4 black ( tror jag) liten rackare som klarar mörker lite också

Bilagor

• Skärmavbild 2016-09-21 kl. 10.04.22.png
    Skärmavbild 2016-09-21 kl. 10.04.22.png
    63.3 KB · Visningar: 15
  • Skärmavbild 2016-09-21 kl. 10.31.33.png
    Skärmavbild 2016-09-21 kl. 10.31.33.png
    28.5 KB · Visningar: 16
  • Skärmavbild 2016-09-21 kl. 10.32.03.png
    Skärmavbild 2016-09-21 kl. 10.32.03.png
    26.2 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:
Jag fotar endast med kameran. Händer att jag filmar mina hundar kort med mobilen ibland.
Den dagen jag tycker film är viktigt köper jag en Gopro hero 4 black ( tror jag) liten rackare som klarar mörker lite också
Dina Fuji-systemkameror är garanterat bättre i mörker än en Gopro, helt enkelt pga skillnaden i sensorstorlek. Ju större sensor desto bättre i det här fallet.

Dina Fuji-systemkameror är garanterat bättre i mörker än en Gopro, helt enkelt pga skillnaden i sensorstorlek. Ju större sensor desto bättre i det här fallet.

:D oj vad bra, då spar jag ju in dom pengarna ( om det skulle bli aktuellt) till nytt objektiv exempelvis....tänkte mer att Gopro är just till för film av olika slag.
Och att många säger att fuji är "foto"kamera inte för film för den är seg ...men allt är relativt och beror såklart på vad man jämför med
Mina kameror är jag jättenöjd med....ska kanske prova filma å se vad jag tycker om det

Det är lite märkligt med en kamera som både kan ta stillbilder och filma, för det är hart när omöjligt att göra bägge sakerna samtidigt.
Min hjärna klarar inte av att ta bra stillisar och samtidigt försöka få fram användbara klipp för film.
Det blir varken hackat eller malet.

För mig är det viktigt att kameran kan båda sakerna, även om jag själv inte gör det.

Jag råkade läsa att Sony-Afe inte anser att GH4 är en bra stilbildskamera, då måste jag få berätta en liten anekdot.

Min ”bästa ” kamera är en Sony A6300 + 24 mm f/1,8 och min ”sämsta” en gammal GM1 med plastig kitglugg.
Ställde kitgluggen på motsvarande brännvid och tog lite bilder med bägge kamerorna. Sedan kollade jag på min stora skärm och visst, i 200% förstoring fanns det små skillnader till SonyZeissens fördel.
För att se skillnaden in verkligheten skrev jag ut en A4 av vardera.
Mina kunder har fått vara jury. 60 procent tycker lumixbilden är bättre och övriga vet inte eller väljer Sonyn.
Just nu är den bästa kameran som kan bägge delarna en Sony RX10 mk 3 med 24-600 zoom.
Men den är säkert inte lika bra som en Nikon flerahundra på en miljon iso.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar