Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag skulle behöva lite tips. det är så att jag har en vanlig billig digitalkamera, men börjar tröttna på att nästan inte kunna göra några manuella inställningar alls. jag är intresserad av att lära mig mer om att fota, men känner att jag inte kan exprimentera och prova mig fram på den kameran som jag har nu. så min fråga är om en billigare systemkamera skulle funka för mig, eller ska jag köra på med min vanliga ett tag till? jag har funderat på en Minolta Dimage 5.

tack på förhand

Känner du att kameran begränsar dig i ditt fotograferande, vilket din frågeställning tyder på, så är det dags att byta kamera. Systemkamera är då ett bra val, som ger dig helt nya möjligheter.

jag tycker att du ska tänka lite på vilket märke du köper, för när det gäller systemkameror är det ju faktiskt så att det är ett system du köper in dig på. Detta kan vara bra att ha tänkt på när du vill utöka din utrustning, hur lätt det är att få tag på objektiv, nya o ch begagnade, filter, linser och annat roligt :)

lycka till!

PROVA!

Det finns 4-5 olika digitala systemkameror som är "billiga" och dom har ungefär samma specifikationer men de olika tillverkarna har såklart prioriterat olika saker. Prova alla och se vilken som passar dig bäst, ingen på det här formuet kan säga vad som är viktigast för dig när det gäller din kamera.

samma sak gäller för övrigt mer avancerade digitalkameror också, alla tilverkare har en ungefär likadan som dom andra. Prova, prova, prova...

lycka till!

Är inte 2000 kr mycket för en så gammal kamera? En massa brus redan på ISO 100.

Minolta DiMage är inte en systemkamera. Minolta Dynax är en systemkamera.

leta upp en begagnad canon 300d, finns en del nu när folk byter "upp" sig. så skaffar du ett 50mm 1,8 till den, blir det prima serru!

OM du inte är ute efter digitalt så kanske en canon 300v?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar