Annons

systemkamera till nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

illoi

Avslutat medlemskap
jag ska till att köpa en system kamera. men de är ju en djungel av olika kameror att välja bland. å jag skulle vilja ha lite hjälp i mitt val.
jag ska ha den till att fota typ semestern med och så... vad ska man då köpa. kan man köpa en så man även kan ta lite roliga bilder med tex saker i rörelöse och ändå få en skarp bild...

jag ska till att köpa en system kamera. men de är ju en djungel av olika kameror att välja bland. å jag skulle vilja ha lite hjälp i mitt val.
jag ska ha den till att fota typ semestern med och så... vad ska man då köpa. kan man köpa en så man även kan ta lite roliga bilder med tex saker i rörelöse och ändå få en skarp bild...

Den frågan är mycket vanlig. Här får du standardsvaret.

1. Det är ingen djungel, det finns bara ca 5 märken.
2. Det finns inga dåliga systemkameror.
3. Alla märken har en billig modell, som duger till nybörjaren, och de flesta andra. Kameran är bättre än fotografen för de flesta.
4. Du måste provhålla kameran innan köp, det är det viktigaste.
5. Har du kompisar med systemkamera, köp gärna samma märke så ni kan byta grejor.

That's it!

Per.

Den frågan är mycket vanlig. Här får du standardsvaret.

1. Det är ingen djungel, det finns bara ca 5 märken.
2. Det finns inga dåliga systemkameror.
3. Alla märken har en billig modell, som duger till nybörjaren, och de flesta andra. Kameran är bättre än fotografen för de flesta.
4. Du måste provhålla kameran innan köp, det är det viktigaste.
5. Har du kompisar med systemkamera, köp gärna samma märke så ni kan byta grejor.

That's it!

Per.

ok me andra ord kan jag köpa istort sett vad som helst och få en skaplig kamera...

Det viktigaste för att du ska få en bra bild, är att kameran ligger bra i handen. Om den känns obekväm när du håller upp den mot ansiktet för att använda sökaren, är den inget att ha för dig, då du inte kommer att gilla den. Det ska vara lätt att förstå den, att jobba med den.

Du ska kunna se bra igenom sökaren. Du ska kunna hålla den naturligt u handen, den ska kännas "rätt".

Bra råd ovan. Mitt tillägg är att lägga stor fokus på vilket objektiv (el. vilka) du skaffar. Skaffar du ett objektiv så köp gärna ett 18-135 eller nåt i den stilen, då får du ett lite mer mångsidigt objektiv än en 18-55. Jag skulle också vilja poängtera att det är just objektiven som spelar störst betydelse för bildkvaliteten (förutom ens egna kunnande). Kitobjektiven inte så ljusstarka, så vill man fotografera i sämre ljusförhållanden (t.ex. inomhus) och utan blixt så är ett ljusstarkare objektiv klart att föredra. Men de kostar en hel del tyvärr, från ca 4000kr uppåt.

En bra blixt som man kan vrida åt alla håll för att t.ex studsa blixten i taket är annars troligen den bästa investeringen man kan göra för att få till fina inomhusbilder, speciellt om man "bara" har ett kitobjektiv. Kitobjektiven ger för det mesta riktigt bra bilder, men den låga ljusstyrkan gör att de tyvärr inte riktigt funkar i sämre ljus...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto