Annons

Systemkamera & Objektiv? Max 7000 :-

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en budget på totalt 7000:- och letar nu febrilt efter en ny systemkamera men har själv ingen aning om vilka som är de mest prisvärda.
Har kollat länge på Canon EOS 550d, men tyvärr har jag bara råd med ett 18-55mm objektiv. Och som jag förstått det så är objektivet nästan viktigare än själva kamerahuset? Eller det kanske duger för mina behov här under?

Föredrar Canon eller Nikon och kommer mest ta närbilder (macro) samt bilder på mina hundar (kanske 1-5 meters avstånd), och även lite mer alldagliga bilder på släkt och vänner osv. Behöver alltså inget långt objektiv med superzoom.
Film är inget nödvändigt, dock ett plus i kanten. Vill helst att den är kvick och har bra skärpa och allt sådant såklart.
Och som sagt, max 7000kronor totalt (systemkamera/objektiv/tillbehörspaket(väska,minneskort, mikrofiberduk, alt usb minne))

Någon som kan rekommendera några kameror samt objektiv?, hade tänkt åka ner till närmaste Elektronikaffär om en vecka och klämma och känna lite på systemkamerorna. Då är det ju bra att veta vilka som är mest intressanta för mig.
 
Chassit är dock av magnesium alloy. Vilket är betydligt starkare än aluminium.
 
Har en budget på totalt 7000:- och letar nu febrilt efter en ny systemkamera men har själv ingen aning om vilka som är de mest prisvärda.
Har kollat länge på Canon EOS 550d, men tyvärr har jag bara råd med ett 18-55mm objektiv. Och som jag förstått det så är objektivet nästan viktigare än själva kamerahuset? Eller det kanske duger för mina behov här under?

Föredrar Canon eller Nikon och kommer mest ta närbilder (macro) samt bilder på mina hundar (kanske 1-5 meters avstånd), och även lite mer alldagliga bilder på släkt och vänner osv. Behöver alltså inget långt objektiv med superzoom.
Film är inget nödvändigt, dock ett plus i kanten. Vill helst att den är kvick och har bra skärpa och allt sådant såklart.
Och som sagt, max 7000kronor totalt (systemkamera/objektiv/tillbehörspaket(väska,minneskort, mikrofiberduk, alt usb minne))

Någon som kan rekommendera några kameror samt objektiv?, hade tänkt åka ner till närmaste Elektronikaffär om en vecka och klämma och känna lite på systemkamerorna. Då är det ju bra att veta vilka som är mest intressanta för mig.

Eller det här paketet! http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018105VR

H/ Kjell
 
Hej!
Kanske kan detta vara en kamera som täcker dina behov: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=152695

Den har ju några år på nacken men är fortfarande en kanonbra kamera, inte minst tack vare det välbyggda aluminiumchassit och att den är vädertätad. Du får ju dessutom med två objektiv :)

Hör av dig om det är intressant!
Erik

Tack för erbjudandet men nej tack, köper inte begagnat :)


Bra tips! Kommer titta närmare på den. Den var ju inte ruskigt dyr heller, men då förmodar jag att denna är ett snäpp sämre än Canon eos 550d.


Ge gärna mer tips :)
 
Canon 550D är en mycket prisvärd kamera och objektivet EF-S 18-55 IS (med bildstabilisator) är optiskt förhållandevis bra, betydligt bättre än versionen utan IS. Du bör kunna få ett paket med minneskort, väska mm inom din budget (bl a NetonNet).
550D med EF-S 18-55 IS klarar det du angett med undantag för macro-fotografering. Här kanske du efterhand kan komplettera med mellanringar som fungerar bra ihop med objektivet.
Jämförbar Nikonmodell är D5100 som också bör vara ett alternativ till ungefär samma pris.
Sen har du de billigare och något enklare varianterna Canon 1100D och Nikon D3100.
Men har du budget för en 550D hade jag nog valt den.
Och om jag förstår rätt var begagnatmarknaden inte intressant.
 
Canon 550D är en mycket prisvärd kamera och objektivet EF-S 18-55 IS (med bildstabilisator) är optiskt förhållandevis bra, betydligt bättre än versionen utan IS. Du bör kunna få ett paket med minneskort, väska mm inom din budget (bl a NetonNet).
550D med EF-S 18-55 IS klarar det du angett med undantag för macro-fotografering. Här kanske du efterhand kan komplettera med mellanringar som fungerar bra ihop med objektivet.
Jämförbar Nikonmodell är D5100 som också bör vara ett alternativ till ungefär samma pris.
Sen har du de billigare och något enklare varianterna Canon 1100D och Nikon D3100.
Men har du budget för en 550D hade jag nog valt den.
Och om jag förstår rätt var begagnatmarknaden inte intressant.

Japp, har precis råd med en Canon 550D, det egentliga skälet till att jag är osäker är precis som du säger, att det medföljande objektivet inte klarar av att ta vettiga macro bilder och att kameran sägs vara väldigt liten. Men ett macro objektiv kan jag ju alltid köpa till i framtiden och om kameran är för liten lär jag se när jag åker in för att titta på den.
Nikon D5100 verkar även vara riktigt intressant. Men vi får se vad som känns bäst, har de även så att man får prova kamerorna på t.ex Elgiganten eller får man endast känna på dem?
Tack så hemskt mycket för det givande inlägget!
 
Japp, har precis råd med en Canon 550D, det egentliga skälet till att jag är osäker är precis som du säger, att det medföljande objektivet inte klarar av att ta vettiga macro bilder och att kameran sägs vara väldigt liten. Men ett macro objektiv kan jag ju alltid köpa till i framtiden och om kameran är för liten lär jag se när jag åker in för att titta på den.
Nikon D5100 verkar även vara riktigt intressant. Men vi får se vad som känns bäst, har de även så att man får prova kamerorna på t.ex Elgiganten eller får man endast känna på dem?
Tack så hemskt mycket för det givande inlägget!

Bra idé att testa kamerorna.. Om du tycker att de känns för små så testa med batterigrepp också, stor skillnad i stabilitet och känsla!
 
Tack för erbjudandet men nej tack, köper inte begagnat :)


Ge gärna mer tips :)

Ok, mitt första tips är att köpa begagnat :)

Saker som hastighet vad gäller både bilder per sekund, autofokus och hur snabbt det går att ändra inställningar beror nästan bara på om kameran är av lite högre klass och mindre på hur ny kameran är. Just AF-hastighet och bilder per sekund är du garanterat intresserad av om du ska fota hundarna när de springer.

Det är en riktig utmaning som amatörkameror har svårt att klara av jämfört med lite proffsigare modeller även om de har några år på nacken. Dessutom slits kameror i stort sett inte ut, normalt klarar de att ta över 100 000 bilder och jag tror det är få som hinner ta mer än 30 000 innan de utrangeras av ålder.

Jag skulle föreslå att du letar efter en begagnad Nikon D200 eller en Canon 40D tillsammans med ett Sigma/Tamron 17-50/2,8 och gärna ett original 70-300 med bildstabilisering.
 
Nikon D5100 verkar även vara riktigt intressant. Men vi får se vad som känns bäst, har de även så att man får prova kamerorna på t.ex Elgiganten eller får man endast känna på dem?

Vet inte om du har ett Mediamarkt i ditt närområde, annars har de de flesta kameramodellerna med objektiv framme så man kan prova och känna. Mediamarkt har också sedan en tid konkurrenskraftiga priser på vissa fotoprylar.
Annars har Elgiganten, SIBA, Expert med flera de vanligaste kameramodellerna tillgängliga. NetonNet däremot är en lagershop där det gäller att veta vad man vill ha.
Kan också rekommendera Cyberphoto.se. Bra hemsida med tester mm. Oftast också bra priser och alltid snabba leveranser.
Lycka till med ditt kameraköp!
 
Re

Tack för erbjudandet men nej tack, köper inte begagnat :)



Bra tips! Kommer titta närmare på den. Den var ju inte ruskigt dyr heller, men då förmodar jag att denna är ett snäpp sämre än Canon eos 550d.


Ge gärna mer tips :)

Media market i Nacka hade en Nikon D5100 och 18-105 mm o-tiv för 6990:-
 
Att klämma in makromöjlighet med bra kvalitet tror jag inte är möjligt med din budget. Jag föreslår att du offrar väskan och lägger med ett närbildslinskit i stället. Väljer du Nikon med 18-105 plus http://www.cyberphoto.se/info.php?article=368067 , tror jag att du blir helt nöjd. Motsvarande Canon ger samma möjligheter och kvalitet, förstås.

När du upptäckt hur kul det är med makro, vill du nog köpa ett maklroobjektiv. De kostar 4-7000:-. Men under tiden kan man ha mycket skoj med närbildslinserna.

Per.
 
Nu har jag gått igenom alla kameror som ligger i min prisklass och valt ut de jag är mest intresserad av.

Canon EOS 550D + 18-55mm 3,5-5,6 IS
6999:- NetOnNet/Electroworld
+ Tillbehörspaket ingår
- Förmodligen litet kamerahus, sämre objektiv

Nikon D5100 + 18-55mm 3,5-5,6 VR (VR=IS?)
Ca 6700:- på Pixmania (annars runt 6999:)
+ Större, fler funktioner
- sämre objektiv, inget tillbehörspaket

Nikon D90 + 18-105 3,5-5,6 VR (VR=IS?)
6900:- på Komplett
+ Bättre objektiv, Större
- Inget tillbehörspaket, mindre MP, mycket äldre, (kanske sämre sensor och sådant???)


Stort plus att jag får med kameraväska, minneskort & mikrofiberduk till Canon EOS550d. Dock tycker jag Nikon d90 med 55-105mm objektiv låter bäst, medans Nikon d5100 kanske passar mig lite mer och har fler funktioner.

De 2 första har ni redan gett mig som alternativ, dock undrar jag hur Nikon d90 klarar sig gentemot de andra?
Och ifall jag inte väljer Canon EOS 550d, var får jag tag i en vettig och stor, men samtidigt billig, systemkameraväska för en Nikon kamera?
 
Senast ändrad:
Dock tycker jag Nikon d90 med 55-105mm objektiv låter bäst, medans Nikon d5100 kanske passar mig lite mer och har fler funktioner.

De 2 första har ni redan gett mig som alternativ, dock undrar jag hur Nikon d90 klarar sig gentemot de andra?
Har du tittat och känt på kamerorna irl? D90 är i en annan klass än de två andra. Bättre sökare, bättre reglage (alltså enklare att snabbt göra justeringar när det gäller af, exponering, wb osv). Att du dessutom får med ett bättre objektiv för samma pengar som de andra paketen borde göra valet lätt.

Men, som sagt: känn på kamerorna. Välj den som du gillar mest. Alla tre är bra, och att man trivs med sin kamera är en ofta förbisedd men väldigt viktig faktor.
 
Har nu till 99% bestämt mig för en Nikon D90 med 18-105mm objektiv. Hela kalaset inkl. tillbehör kommer gå på ca 7500:-.
Men nu såg jag något nästan otroligt. Ska dra till Kristianstad om några dagar, har ett hus där, 30 mil härifrån :) Såg iallfall på Tradera att det var någon som sålde en Nikon d90 med 18-200 sigma DC OS objektiv + en del tillbehör!
http://www.tradera.com/Nikon-D90-43-SIGMA-18-200-DC-OS-allt-i-nyskick--auktion_340231_135468206

Är otroligt intresserad men samtidigt är jag inte speciellt sugen på att köpa begagnat. Kan mycket väl vara en kamera som har tappats, fått kletig läsk på sig eller vad som helst. Den kan väl till och med bara sluta fungera när som helst och till råga på allt inte ha någon garanti kvar. Låter ganska hemskt egentligen. Men annars passar det ju helt perfekt.

Ifall jag skulle våga mig på att köpa denna, vad anser ni är rätt pris? Som sagt, en ny Nikon d90 från affär med 18-105 objektiv inkl. tillbehör för 7500:-. Vad är då rimligt för den begagnade med 18-200mm?
Något speciellt att gå igenom/fråga om vid eventuell affär förutom att försöka se om den är skadad på något sätt?
Säljaren har förresten inget omdöme och är ny på Tradera sedan några dagar.

Vill verkligen ha den här, men till rätt pris och skick.. annars får det vara.
 
Med tanke på att Sigmas 18-200 knappt kostar mer än ett nytt Nikon 18-105 och är sämre optiskt skulle jag fundera på om det är värt mer än 5000 om det nya kitet kostar 7500.

Jag tycker egentligen inte att Sigmas 18-200 är något att satsa på alls om jag ska vara helt ärlig... Nikons 18-200 som inte ens det är bättre än 18-105 kostar nästan 6000 kr, det här kostar hälften. Det finns ett gammalt ordspråk som slår mig ;-)

Däremot tycker jag inte att du behöver vara så negativ till begagnat, kamerorna är tåliga! Syns det kraftiga repor på utsidan kan det ju vara fara å färde men ser den bra ut och känns bra kan man göra riktigt bra affärer begagnat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.