Annons

Systemkamera/Nikon D80 och mörkerfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
När jag försöker fotografera i mörker ex. stjärnhimmel så vill inte min Nikon D80 reagera, vill inte ta en bild.
Jag antar att det är för att den inte kan fokusera. Har även försökt manuella inställningar men det tycks inte hjälpa. Borde väl finnas någon inställning där själva fokuseringen inte har någon betydelse utan jag vill bara att den ska ta en bild av det jag vill???? Men jag kan inte hitta någon sådan inställning eller få det att på något sätt att fungera.

Finns det någon som vill hjälpa en nybörjare på systemkamera?

/ Lena

Manuellt är lösningen.

Ställ om till manuellt fokusera p det du vill fotografera. Eftesom det är så jädrans mörkt i sökaren så är det oftast omöjligt att fokusera manuellt.. Då tar man fram sin starka ficklampa!

Lys på motivet som du vill fotografera, ställ in skärpan, släck lampan, knäpp av bilden.

Vill du fiotografera saker på långt avstånd så ställ in kameran på oändligt bara. Finns troligtvis markeringar på objektivet om var oändligt ligger.

om du ska plåta stjärnor så behöver du nog ett stativ och en trådutlösare också. Du ställer in kameran på ungefär f/8 & slutaren i läge B, och väntar några timmar.

Några timmar med en digitalkamera?
Tror man får en överexponerad bild om man använder slutartider på flera timmar med en dslr. Filmen i analogakameror kräver längre tider än motsvarande bild med en dslr. Eller är jag fel ute?

nja.. du är nog fel ute... :)

Allt har ju med tid och bländare att göra...

Jag har nu på slutet kört ganska mycket på runt timmen... inte har det blivit överexponerat... för mig sitter begränsningen i tålamodet med brusreducering...

Jag ställer mig dock lite frågande till f8 vid stjärnfotografering... i teorin fungerar det säkert jätte bra... men ajg tycker mig ha sett att med så "liten" bländare så blir stjärnbanan lite hackig beroendes på det lilla ljusinsläppet...?

jag vet inte om jag har rätt, men det är mina slutsatser ialla fall...

Felix är inte helt fel ute, för han tänker nog på reciprocitetsavvikelsen.

Kan man exponera flera timmar med en ISO 100-film, så blir exponeringstiden väsentligt kortare med en digitalkamera eftersom dylika apparater är fria från reciprocitetsavvikelser. För att kunna exponera lika länge med en digitalare måste man blända ner mer eller använda neutraldensitetsfilter.

jodå, jag känner till det där, men det är fortfarande en balans mellan tid och bländare. Rent teoretiskt kan du köra med f32 i flera flera timmar och endå inte få överexponerat. Jag har kört f5.6 i 1 timme utan minsta problem.

Don Ricardo skrev:
Sladdutlösare brukar ofta(inte alltid) ha en låsfunktion på avtryckarn.

Kaffebrus säljer Adidt M1 för inder 200kr
Det är en sladdutlösare med låsfunktion. MC-30-pirat så att säga men till en bråkdel av priset.

Fick min "i hand" för ett par dagar sedan och har inte hunnit mer än torr-testa den ännu.

/AnWi

Jag stjäl tråden lite.

När jag fotar stjärnor med 30s slutare, så blir stjärnorna suddiga (trots slutarfördröjning). Rör sig jorden verkligen så snabbt i förhållande till stjärnorna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar