Annons

Systemkamera med vridbar lcd skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

mosolou

Avslutat medlemskap
Jag ska nu snart köpa min första digitala systemkamera och vill ha en med vridbar lcd skärm, det finns ju Canon Powershot S3 IS men den kan inte få RAW filer + man kan inte justera skärpedjupet så mycket som jag förstått. Sen finns ju även PANASONIC Lumix DMC-FZ50 men den är för klumpig för min smak.. :/ så jag behöver tips på en prisvärd, lättanvänd systemkamera med vridbar lcd skärm :)

De kameramodeller du nämner är inga systemkameror, det som kännetecknar en systemkamera är att det bland annat går att byta objektiv på den.

Angående de digitala systemkameror som finns ute idag så har jag inte sett någon med skärm som går att vrida, men jag har inte full koll och det ploppar ju ut nya modeller på marknaden hela tiden.

Hm, jasså okej. Men någon kamera där man kan ändra slutartid och bländaren och ISOn då iaf. Bara det inte är en vanlig kompakt digitalkamera.

Såvitt jag känner till är det i dagsläget(tyvärr) bara Olympus E-330 som har den typen av skärm.

/Per

[ha - inte mindre än tre likvärdiga svar, men vi bjöd ju på olika länkar i alla fall..]

ojj. glömde skriva att man ska kunna vrida den 180 grader så man kan se skärmen mot sig om man ska fota sig sj tex då. :)

mosolou skrev:
..Men någon kamera där man kan ändra slutartid och bländaren och ISOn då iaf. Bara det inte är en vanlig kompakt digitalkamera.. man ska kunna vrida den 180 grader så man kan se skärmen mot sig om man ska fota sig sj tex då. :)

Tja, jag har en Canon Powershot A620 som kan allt det där och en hel del därtill, men om det är en "vanlig kompaktkamera" eller inte är väl en definitionsfråga.. :)

/Per

Det är inte så att det finns någon produkt ute som liknar "ZigView" fast med vridbar skärm? (det vore ju inte speciellt svårt att göra en vridbar)

Sony R1 är en utgången modell och svår att få tag i. Det är dock vad jag sett av tester en mycket bra kamera. Framför allt eftersom det är den enda i sin klass som har en stor bildsensor (samma som i t ex Nikon D80). Alla andra kompaktkameror har mindre sensorer vilket i princip omöjliggör riktigt kort skärpedjup. Detta är något som annars egentligen bara systemkameror klarar av.
Själv tycker jag inte att RAW format är avgörande. Det finns många kameror som ger nästan lika bra JPG filer. För icke komersiellt bruk räcker det ofta och man sparar en hel del arbete. Å andra sidan kostar Sony R1 en del och då kan man ju fråga sig om det inte är lika bra att köpa en systemkamera. Fördelen är att det sitter ett bra objektiv på redan (med mycket vidvinkel) och att man kan fotografera med displayen som sökare (vilket man inte kan med systemkameror förutom vissa av olympus modeller).

Malin, du vet väl att du inte kan se bilden genom LCD:en innan du tar bilden i en Digital systemkamera?

Annars kan du också jaga fatt på en COOLPIX 8400 på begmarknaden.
* Den har vridbar LCD skärm som du vill
* Den fotar i RAW*
* Den har grym vidvinkel (24mm)
* Den har helt manuella inställningsmöjligheter

Dessutom är den fastighetsmäklarnas favorit.

Adam

Live PreView

Det är nog inte bara vid UV-foto som det kan vara användbart med vinklingsbar PreView:
10 Features

Vi får se om flera modeller från andra fabrikanter också dyker upp nu på PMA. Sony har ju testat marknaden tidigare, Leica/Panasonic/Olympus likaså. Jag håller det inte för omöjligt att även Canon som ju har effektsnåla CMOS-sensorer kan komma med en riktig dräpare med Live PreView teknik.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar