Visst, en bild i dagsljus med stort skärpedjup. Men om du tar bild under lite mer prövande omständigheter, typ dåligt ljus, eller vill ha litet skärpedjup blir skillnaden större.
Vad jag vill ha sagt är att det alltid är någon som påpekar att den ena kameran "kör cirklar" eller dyliga påståenden som för en amatör kan framstå som sanning. Sedan brukar högisoprestanda bli avgörande, lika viktigt som att välja en bil med flera hundra hästkrafter förvatt ta sig till jobbet.
I själva verket är alla dagens systemkameror fantastisk bra när det gäller bildkvalitet. Det som skiljer är andra saker, handhavande, storlek, finesser och kostnader?
Påståendet att tex Fuji har bättre bildkvalitet än Sony är lika vanligt som det brukade vara att välja Saab eller Volvo, den ena fantastisk och den andra fullständigt värdelös.
Sanningen är att om bilderna förstoras till 200 procent eller mer på en datorskärm så kan man beroende på egen preferens uppleva skillnad, men då är det sannolikt valet av objektiv som är avgörande. Irl så är det mycket svårt att vilken utrustning som använts.
Fotografens kunskap i fotografering och bildbehandling är viktigare än märke på kameran.
Eftersom en del av mitt jobb har varit att sälja kameror så levererar jag dagens generalisering.
Killar väljer gärna lite större kameror och gärna då med ett långt och vitt objektiv.
Tjejer köper en mindre och ofta en söt liten sak med makroobjektiv för att fota blommor.
Kom ihåg att det viktigaste är att träna och träna. Den som vill lära sig spela ett instrument måste träna varje dag, samma gäller fotografer.