Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera inför produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Du måste kolla de där grejerna i bruksanvisningen för din kamera, jag vet inte precis vilka knappar som finns på din modell. Jag har en annan PowerShot, och där finns en knapp för att låsa skärpa och exponering, som då står kvar tills man har tagit bilden om man inte pillar på några andra knappar däremellan.

Kameran har manuella inställningar, så det går att ställa bländaren också, den står från början på f/2,8. Värdet minskar när man zoomar in, och man kan själv ställa in ett mindre värde, men jag tror att den minsta som kan ställas in är f/8. Man använder antagligen samma ratt för att ändra bländare som slutartid, men växlar funktionen med knappen +/-. Men du får kolla i din bruksanvisning, där står allt.

C är inställningar som man själv kan ställa in, så att kameran har dem kvar, sparade om man använder en viss inställning ofta. Det är läget M man använder för att ställa manuellt, eller läget Av som används för att välja bländare. Om du ställer ratten på Av, så är antagligen snurran på baksidan runt pilknapparna den som ändrar bländaren. Med knappen +/- kan man ändra funktionen till kompensation -2 -1 0 +1 +2. Knappen C har alltså ingen given funktion, utan det kan man ställa in själv, för att snabbt kunna komma åt inställningar som man använder ofta.

När man använder självutlösaren för att inte skaka kameran, t.ex. vid produktfoto, så kan man troligen ställa den på kort fördröjning, 2 sekunder. Då behöver man inte vänta så länge på att kameran ska ta bilden.
 
Du måste kolla de där grejerna i bruksanvisningen för din kamera, jag vet inte precis vilka knappar som finns på din modell. Jag har en annan PowerShot, och där finns en knapp för att låsa skärpa och exponering, som då står kvar tills man har tagit bilden om man inte pillar på några andra knappar däremellan.

Kameran har manuella inställningar, så det går att ställa bländaren också, den står från början på f/2,8. Värdet minskar när man zoomar in, och man kan själv ställa in ett mindre värde, men jag tror att den minsta som kan ställas in är f/8. Man använder antagligen samma ratt för att ändra bländare som slutartid, men växlar funktionen med knappen +/-. Men du får kolla i din bruksanvisning, där står allt.

C är inställningar som man själv kan ställa in, så att kameran har dem kvar, sparade om man använder en viss inställning ofta. Det är läget M man använder för att ställa manuellt, eller läget Av som används för att välja bländare. Om du ställer ratten på Av, så är antagligen snurran på baksidan runt pilknapparna den som ändrar bländaren. Med knappen +/- kan man ändra funktionen till kompensation -2 -1 0 +1 +2. Knappen C har alltså ingen given funktion, utan det kan man ställa in själv, för att snabbt kunna komma åt inställningar som man använder ofta.

När man använder självutlösaren för att inte skaka kameran, t.ex. vid produktfoto, så kan man troligen ställa den på kort fördröjning, 2 sekunder. Då behöver man inte vänta så länge på att kameran ska ta bilden.

Tack för infon.:) Jag har ställt in allting och vet i stort sett vad alla knappar gör förutom en knapp som jag hittade imorse. Ska testa och se vad den gör, samt gå igenom manualen.
 
Läget C kan man alltså använda för att spara vissa inställningar, men jag tror inte att alla kan sparas. Eventuellt kan man spara det fördröjda läget med 2 sekunder, och vitbalans för din lilla låda. Kolla igenom vad som är möjligt. Om det går att spara alla dina väsentliga inställningar i läget C, kan det spara mycket tid.
 
Läget C kan man alltså använda för att spara vissa inställningar, men jag tror inte att alla kan sparas. Eventuellt kan man spara det fördröjda läget med 2 sekunder, och vitbalans för din lilla låda. Kolla igenom vad som är möjligt. Om det går att spara alla dina väsentliga inställningar i läget C, kan det spara mycket tid.

Det gick tyvärr ej att spara alla inställningar i läget C. :( Det hade dock varit en väldigt bra funktion.
 
Budget 4 000 kr
Finns idag, ljusbox och fast belysning
Målsättning: Makro/närbild där allt skall vara skarpt (eller?)

Då skulle jag spontant säga att du INTE ska köpa en systemkamera utan en kompaktkamera typ denna:
http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/avancerad/canon-powershotg12/143747.4556/

Varför? Jo, pga att;
1. En kompaktkamera har mindre sensor vilket ger större skärpedjup (en huvudanledning till systemkamera är ofta att man vill ha kort skärpedjup vilket ju är motsatt mot vad du är ute efter)
2. Fast belysning gör att du inte behöver någon synkning mot kameran
3. En kompaktkamera med RAW ger dig lika stora möjligheter som med en systemkamera att fixa till bilderna i datorn efteråt.
4. För 4 000 kr blir det svårt att få en systemkamera med bra optik

Håller med frånsett en sak. Jag tar produktbilder på jobbet och den kameran jag har där liknar den du föreslår, men det är en Nikon från 2006 ( http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/cp8400.php ). Eftersom den är några år gammal tar det 17 sekunder att spara 8Mp TIF. Men det jag framförallt saknar är MANULL FOKUSERING! När autofokusen bara åker fram och tillbaka mellan dikt-dikt och det är knivskarpt mitt emellan men den inte stannar där. Då är man maktlös. Det problemet har jag upplevt på alla autofokuskameror, oavsett om det är mobil, kompakt eller system. Det är skarpt, så optiken klarar bilden. Men autofukusen hittar inte skärpan. Jag får zoma in och ut, flytta kameran eller produkten eller prova att välja fokuseringspunkten manuellt. Ibland fungerar något av alternativen, ibland inte. Ett sätt som fungerar ibland är att hålla fram handen på rätt avstånd och rycka undan den under tiden självutlösaren tickar.
Med riktig manuell fokus är det bara att stänga av automatiken och vrida på objektivringen. Sprara lätt 5-30 minuter på en sådan bild. Eller ta med privata systemkameran...
Det finns kompakter med riktig objektivring för avståndsinställningen. Det är möjligt att den här har det http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/fujifilm-finepixhs20exr/149604.3270/ eller om det bara är zoom. Svårt att se på NetOnNet. Jag vet att Fuji har manuell fokus på några Finepix i varje fall.

Här är billigaste fototältet:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70118968/
 
IDAG Köpte jag min systemkamera. :)

Köpte den på mediamarkt och det blev en Nikon d3100 Double Zoom kit för 5143kr.

Det medföljde:
2 objektiv, varav 1 18.55 och en 55-200. Båda UTAN bildstabilisering, han lyckades övertala mig att det inte behövdes. Kommer inte ens ihåg vad han sade.

Det medföljde även en väska med plats för båda objektive och alltihop.
1 * class 10 8gb minneskort
2 * filter
1 * minneskortläsare
1 * cleaning cloth


http://www.youtube.com/watch?v=LtqWBMg7SAM

Jag har dock ej öppnat någonting så jag har 30 dagars öppet köp.

Nu är det upp till er! Behöver jag optiskt bildstabilisering? Eller ska jag köra på detta kittet?
 
Nu är det upp till er!

Nej, inte är det upp till mig i alla fall. Du gör dina val, och jag gör mina.

Sätt igång att fotografera i stället, så kommer du så småningom att få ett bättre underlag för beslut om vad du vill ha. Första gången blir det nästan alltid något fel. Andra gången är det nästan helt säkert att allting inte stämmer, men då börjar man inse att allting, precis allting, när det gäller tekniska saker, är kompromisser.
 
Nej, inte är det upp till mig i alla fall. Du gör dina val, och jag gör mina.

Sätt igång att fotografera i stället, så kommer du så småningom att få ett bättre underlag för beslut om vad du vill ha. Första gången blir det nästan alltid något fel. Andra gången är det nästan helt säkert att allting inte stämmer, men då börjar man inse att allting, precis allting, när det gäller tekniska saker, är kompromisser.


hehe du har helt rätt. Bara jag som lider av grov beslutsångest just nu. :p Jag tänkte börja ta videofilmer med kameran också till en av mina framtida projekt.
 
IDAG Köpte jag min systemkamera. :)

Köpte den på mediamarkt och det blev en Nikon d3100 Double Zoom kit för 5143kr.

Det medföljde:
2 objektiv, varav 1 18.55 och en 55-200. Båda UTAN bildstabilisering, han lyckades övertala mig att det inte behövdes. Kommer inte ens ihåg vad han sade.

Det medföljde även en väska med plats för båda objektive och alltihop.
1 * class 10 8gb minneskort
2 * filter
1 * minneskortläsare
1 * cleaning cloth


http://www.youtube.com/watch?v=LtqWBMg7SAM

Jag har dock ej öppnat någonting så jag har 30 dagars öppet köp.

Nu är det upp till er! Behöver jag optiskt bildstabilisering? Eller ska jag köra på detta kittet?

Verkar som ett lyckat köp, med två objektiv så har du ett väldigt flexibelt kit både för vidvinkel och tele.

Men när säljaren sa till dig att båda objektiven saknade bildstabilisering så blev jag iaf förbryllad då i din unboxing video så står det ju att det är just VR på båda objektiven. VR = bildstabilisering. Så säljaren snackar i nattmössan och du har faktiskt fått ett grymt paket med två objektiv som båda har bildstabilisering. Grattis!
 
Verkar som ett lyckat köp, med två objektiv så har du ett väldigt flexibelt kit både för vidvinkel och tele.

Men när säljaren sa till dig att båda objektiven saknade bildstabilisering så blev jag iaf förbryllad då i din unboxing video så står det ju att det är just VR på båda objektiven. VR = bildstabilisering. Så säljaren snackar i nattmössan och du har faktiskt fått ett grymt paket med två objektiv som båda har bildstabilisering. Grattis!

Såg nyss skillnaden på lådan i videon och min låda. På den står det VR.

På min står det endast D3100 Double Zoom Kit. I värsta fall köper jag bara ett objektiv med bilstabilisering när jag känner att det behövs. Just nu kör jag på stativ. :)

F*n vad bilderna blir bra. Testade 18-55 och den fungerade bra. Produktbilderna i 55-200 blir dock väldigt mörka.

Ska testa med 18-55 igen. Bilder kommer strax upp.
 
Produktbilderna i 55-200 blir dock väldigt mörka.

Om bilderna blir mörka så är det det där med kompensation. På Nikon brukar det finnas en knapp strax bakom avtrycket med symbolen +/-. Så finns ett hjul att snurra på för att ändra endera kombinationen tid och bländare eller öka/minska exponeringen. Hjulet funkar på ena sättet när man inte trycker på knappen, och på det andra när knappen är nertryckt. För att bilderna inte ska bli mörka måste du fortfarande kompensera mot plus.

Först av allt måste du kolla att kameran inte kan välja Auto-ISO, för det förrycker allting. Den är inställd på Auto-ISO från fabriken, så det måste man bocka av i menyn för att kameran ska fungera normalt.

Lämpligen använder du exponeringsläge A och ställer en bländare för skärpedjupet du vill ha. Så ställer du kompensation precis som förut, och detsamma gäller vitbalans. Alltså kompensation plus ett kan du börja med i ljusboxen och se om det blir bra.

Om du vill ta mycket små saker med kameran är det lättast med telezoomen och en närbildslins. Telet fokuserar inte väldigt nära, men med en lins på kan man komma till precis lagom avstånd utan att försämra kvalitén märkbart. Men på den korta zoomen har du knappast någon nytta av en lins, så det gäller bara telet. Där är bildvinkeln smal, så att linsfelen inte blir så uttalade.
 
Om bilderna blir mörka så är det det där med kompensation. På Nikon brukar det finnas en knapp strax bakom avtrycket med symbolen +/-. Så finns ett hjul att snurra på för att ändra endera kombinationen tid och bländare eller öka/minska exponeringen. Hjulet funkar på ena sättet när man inte trycker på knappen, och på det andra när knappen är nertryckt. För att bilderna inte ska bli mörka måste du fortfarande kompensera mot plus.

Först av allt måste du kolla att kameran inte kan välja Auto-ISO, för det förrycker allting. Den är inställd på Auto-ISO från fabriken, så det måste man bocka av i menyn för att kameran ska fungera normalt.

Lämpligen använder du exponeringsläge A och ställer en bländare för skärpedjupet du vill ha. Så ställer du kompensation precis som förut, och detsamma gäller vitbalans. Alltså kompensation plus ett kan du börja med i ljusboxen och se om det blir bra.

Om du vill ta mycket små saker med kameran är det lättast med telezoomen och en närbildslins. Telet fokuserar inte väldigt nära, men med en lins på kan man komma till precis lagom avstånd utan att försämra kvalitén märkbart. Men på den korta zoomen har du knappast någon nytta av en lins, så det gäller bara telet. Där är bildvinkeln smal, så att linsfelen inte blir så uttalade.

Tack så mycket för ditt utförliga svar. Jag satte exponeringen på +4 och iso på 3200. Det blir bättre, men jag tror att jag bör pilla på det du säger med bländaren. Ska hitta den och experimentera tills jag förstår mig på den lite mer. Ska även läsa fotosidans artikel om bländaren också. :)
 
Tack så mycket för ditt utförliga svar. Jag satte exponeringen på +4 och iso på 3200. Det blir bättre, men jag tror att jag bör pilla på det du säger med bländaren. Ska hitta den och experimentera tills jag förstår mig på den lite mer. Ska även läsa fotosidans artikel om bländaren också. :)

Du behöver inte dra upp ISO så förtvivlat. 200 är ganska lagom, det spelar ju ingen roll att tiden kanske blir lite lång när kameran står på stativ. För produktbilder kan man köra diektvisning (LV), så slipper man spegelskak och det funkar också med halvbra stativ.

+4 borde däremot bli på tok för ljust, så att bilden blir alldeles urfrätt. Det är kompensationen som bestämmer hur ljus bild du har beställt från kameran. ISO har inte ett smack med ljusheten att göra, utan det påverkar bara hur länge slutaren måste stå öppen. Min gissning är att det ska kunna bli rätt med +1 eller något mer, men det får du prova fram. Om du ställer kameran på att visa histogram ska det vara en topp ganska långt åt höger, men histogrammet ska gå neråt sen, så att det landar nere i högra hörnet.

Utöver histogrammen använder man högdagervarning (högdagrar) för att se att man inte fräter ur andra saker än de man vill ska gå mot helt urfrätt vitt.
 
Du behöver inte dra upp ISO så förtvivlat. 200 är ganska lagom, det spelar ju ingen roll att tiden kanske blir lite lång när kameran står på stativ. För produktbilder kan man köra diektvisning (LV), så slipper man spegelskak och det funkar också med halvbra stativ.

+4 borde däremot bli på tok för ljust, så att bilden blir alldeles urfrätt. Det är kompensationen som bestämmer hur ljus bild du har beställt från kameran. ISO har inte ett smack med ljusheten att göra, utan det påverkar bara hur länge slutaren måste stå öppen. Min gissning är att det ska kunna bli rätt med +1 eller något mer, men det får du prova fram. Om du ställer kameran på att visa histogram ska det vara en topp ganska långt åt höger, men histogrammet ska gå neråt sen, så att det landar nere i högra hörnet.

Utöver histogrammen använder man högdagervarning (högdagrar) för att se att man inte fräter ur andra saker än de man vill ska gå mot helt urfrätt vitt.

Jag har utfört följande ändringar.

Det är dock någonting som är fel. Bilden blir för tok mörka när jag har på Manuell. Däremot vill jag kunna ställa in exponering, glödlampa mm så gillar att ha den på manuell.

Edit: Nu satte jag någonting på 60 genom att vrida en ratt och då blir det bättre med ljuset. Vet dock inte vad det är så jag ska leta upp det i manualen.
 
Läget A använder visserligen kamerans ljusmätare för att ställa in tiden, men du får inte mindre kontroll med A än med M. Det är bara olika sätt att göra samma sak. M är mer krångel, och på modellen som du har finns bara ett hjul för bländare och slutartid. Det växlar funktion när man trycker in knappen */- som sitter strax bakom avtrycket.

Också när du använder läget M visar ljusmätaren om bilden blir mörk eller ljus, på precis samma sätt som när man ställer kompensering. Det finns en skala i nederkanten av sökaren som visar hur kameran exponerar. Eftersom du har en ljus bakgrund ska den peka mot plus, och jag gissar att det ska vara +1.

Det är samma inställningshjul för att ställa bländaren när du har läge A, men när du trycker på +/- ändrar den funktion till att ställa in kompensation. Vilken kompensation du ställer in ser du på ljusmätarens fält i sökaren. Om den står precis mitt i, på 0, kommer bilden att bli mörk, eftersom bakgrunden är ljus. Den måste stå mot plus för att få bakgrunden vit.

Och inställningen av vitbalans kan man göra i alla lägen utom AUTO, så det behöver man inte använda M för.
 
Läget A använder visserligen kamerans ljusmätare för att ställa in tiden, men du får inte mindre kontroll med A än med M. Det är bara olika sätt att göra samma sak. M är mer krångel, och på modellen som du har finns bara ett hjul för bländare och slutartid. Det växlar funktion när man trycker in knappen */- som sitter strax bakom avtrycket.

Också när du använder läget M visar ljusmätaren om bilden blir mörk eller ljus, på precis samma sätt som när man ställer kompensering. Det finns en skala i nederkanten av sökaren som visar hur kameran exponerar. Eftersom du har en ljus bakgrund ska den peka mot plus, och jag gissar att det ska vara +1.

Det är samma inställningshjul för att ställa bländaren när du har läge A, men när du trycker på +/- ändrar den funktion till att ställa in kompensation. Vilken kompensation du ställer in ser du på ljusmätarens fält i sökaren. Om den står precis mitt i, på 0, kommer bilden att bli mörk, eftersom bakgrunden är ljus. Den måste stå mot plus för att få bakgrunden vit.

Och inställningen av vitbalans kan man göra i alla lägen utom AUTO, så det behöver man inte använda M för.

Tack för tipset, då kör jag på A. M verkar nog för krångligt.

Här har ni en bild ifrån min systemkamera

j9pjd5.jpg


Som ni ser är ok, men den kan nog bli bättre. Märker t.ex nu att det är lite suddigare runtom mittenprodukten.

Här har ni mina inställningar:

a47edi.jpg


a47edi.jpg




Enligt försäljaren så skulle jag garanterat kunna ta bättre bilder med systemkameran, men sen igen så var han försäljare. :)
 
För att få större skärpedjup måste du minska bländaren, som står på f/5,6. Jag skulle inte använda större än f/11, men eftersom den här bilden inte behöver kritisk skärpa kan du säkert blända ner ända till f/16 utan märkbar förlust.

Active D-Lighting tror jag inte är lämpligt för den här bilden, men du får prova dig fram. På din skärm står det att Active D-Lighting är på, och det minskar exponeringen. Om den är avstängd kanske du inte behöver dra upp kompensationen lika mycket.

Det kan vara bättre att spara i RAW (NEF) och ta fram den med en råkonverterare. Den är en aning knepig eftersom ett av föremålen är vitt och hamnar mycket nära underlaget i ton.

Och det där med avståndet. Om närgränsen för telet inte är kort nog kan man ändra det med en närbildslins. Just Nikons 55-200 har lite lång närgräns på dryga metern, så man kan ha nytta av mer än en lins. Med +1 dioptri kan man jobba på avstånd mellan 1 m och ½m från linsen och en lins på +2 dioptrier ger mellan ½m och 35 cm från linsen som arbetsavstånd. Med lins får man alltså ett ganska fast avstånd och får reglera storleken med zoomen, men det funkar bra för så här små saker.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.