Annons

Systemkamera för macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nia

Medlem
Funderar på att köpa en systemkamera och jag älskar att fotografera macro har jag märkt :)
Nu undrar jag dock om den här kameran skulle vara något att ha

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332463

Objektiven till denna verkar ju vara rätt ok pris på med.

Eller om man skall (spara) och köpa sig en canon eller pentax istället?

Sen är det den här objektiv djungeln med, alltså vilken kamera eller kamera paket med objektiv skulle vara intressant för min del?

Och till sist vilken kamera är bäst rent objektiv mässigt med flest variationer?

pentax k10D

Hittade en pentax k10D med 18-55mm objektiv på pixmania för totalt med frakt och allt 9225 kr är det ett bra pris?

Skulle jag köpa en systemkamera idag, och om jag inte hade några objektiv hemma sedan tidigare skulle jag nog ha satsat på en Pentax K10. Olympusen är jag lite tveksam till p.g.a. den mindre sensorn, men det är min uppfattning det...

Priset på Pixmania tycker jag låter högt... Det är billigare att köpa den från Cyberphoto t.ex.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K10D1855

Sen så kan det vara en idé att titta på ett Sigma 17-70 som standardobjektiv. Har fått bra kritik och har bra närgräns. Inte riktig macro, men rätt OK ändå.

/Fredrik

Om du är specifikt intresserad av macro kommer du att vilja ha ett riktigt macroobjektiv som ger skala 1:1. Dessa brukar kosta från ca 3000:- och uppåt.

De system som har störst utbud på objektiv är väl canon och nikon. Pentax är nog inga problem heller.

Olympus har ju det nyare 4/3-systemet, så objektivutbudet är möjligtvis lite begränsat än så länge. Men det får nog någon annan svara på. Är tyvärr inte så kunnig på varken pentax eller olympus. Även jag är lite skeptisk till olympus mindre sensor, dock utan att ha provat. ;-)

Det viktigaste för bildkvaliteten är inte kamerahuset utan objektivets kvalitet. Där kan det ofta löna sig att lägga på lite extra.

/Marianne

Kommentar ang. Olympus så tror jag inte sensorstorleken spelar någon större roll i detta segment (APS-C). Värre är det i så fall med beg marknaden på objektiv där det inte finns så mycket för Oly.

En fördel Oly E410/510 är inställningarna för brusred. För JPG så får man skarpa bilder men brusred OFF och -2 i skärpa. Se dpreview av E410 och jämförande bilder med Nikon/Canon. Skulle dock tro att kontrastinställning är högre på Oly.

Tack

Tack för era inlägg, vågar nog inte heller satsa på en olympus, vill ha något att bygga på för framtiden och då känns inte olympus som den rätta kameran även om den säkert är ok.
Blir nog en pentax iallfall :)

ANNONS