Annons

Systemkamera för 4500:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin.s

Medlem
Hejsan,
köpte för ett tag sedan en Nikon D5000 som jag hann använda i någon dag innan den gick sönder. Nu har jag fått pengarna tillbaks (åtminstone inom 10 arbetsdagar) och tänkte passa på att höra med er på Fotosidan om det finns ett bättre alternativ som bör övervägas.

Jag kommer till en början nöja mig med standardobjektivet, så det är viktigt att kameran presterar bra med just detta. Filmfunktionen är inte jätteviktig, även om det självklart är ett plus. Kommer användas till att fotografera både ute och innebilder, men absolut inget proffesionellt.

Kamerorna jag spanat på är egentligen just Nikon D5000, men också Canon EOS 400d och även delvis Nikon D3100. Nikon D3100 och Canon EOS 400d kan man få för kring 4500kr om man väljer kitobjektivet utan bildstabilsering, medan man för det priset får D5000 med bildstabilersing.

Vilken tror ni är bästa valet? Finns det någon kamera jag har missat? (Pentax dito har jag uteslutit på grund av att den använder sig av en annan batterilösning)
 
Är inte canon 400d ganska gammal vid det här laget? Av de två hade jag nog kört på Nikon. Jag känner inte till jättemycket om kamerorna men jag tror på Nikon eftersom det är en nyare modell.

Som sonyägare kan jag tipsa om alpha 390. Den ligger i det prissegmentet och verkar vara en bra kamera. Jag tycker det är smidigt med bildstabilisering i huset.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=644851
 
Är inte canon 400d ganska gammal vid det här laget? Av de två hade jag nog kört på Nikon. Jag känner inte till jättemycket om kamerorna men jag tror på Nikon eftersom det är en nyare modell.

Som sonyägare kan jag tipsa om alpha 390. Den ligger i det prissegmentet och verkar vara en bra kamera. Jag tycker det är smidigt med bildstabilisering i huset.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=644851

Tack för ditt inlägg, ska spana in Sony:n och se hur den verkar. Men om jag kommer ihåg rätt tyckte jag att Sonys kameror kändes väldigt plastiga när jag fingrade på kameror i butiken.
 
Annars tvekar jag inte en sekund på att sälja min 400D med kitobjektivet för 4500:- ;)
 
400D+18-55 utan IS ligger snarare på drygt 2000kr =)

Yes! Det var faktiskt 500D jag tänkte på hehe, my bad.

EDIT:
Såg nu även att det går att få nya Canon EOS 1100D + 18-55 för ca 4500kr utan bildstabilersing. Hur står den sig mot de andra? Och hur viktigt är egentligen bildstabilersingen?
 
Senast ändrad:
Yes! Det var faktiskt 500D jag tänkte på hehe, my bad.

EDIT:
Såg nu även att det går att få nya Canon EOS 1100D + 18-55 för ca 4500kr utan bildstabilersing. Hur står den sig mot de andra? Och hur viktigt är egentligen bildstabilersingen?

Den är inte jätteviktig, däremot är Canon 18-55 utan IS inte ett bra objektiv rent optiskt. Undvik det! Canon 18-55 IS är mycket bättre!

Per
 
Stabiliseringen är inte så viktig, tycker i alla fall jag, andra tycker säkert annorlunda. Men det viktiga i sammanhanget är att EF-S 18-55 IS är mycket bättre rent optiskt än den äldre versionen utan IS, som konstigt nog fortfarande säljs med 1000D.

Redigerat: Per hann före!
 
Det är viktigt nog att lägga en femhundring extra. Stabilisering har stora fördelar, och för det lilla extrapriset som 18-55 IS kostar jämfört med icke-IS är det inget att snacka om. Dessutom är, som sagt, IS-modellen mycket bättre.
 
Stabiliseringen är inte så viktig, tycker i alla fall jag, andra tycker säkert annorlunda. Men det viktiga i sammanhanget är att EF-S 18-55 IS är mycket bättre rent optiskt än den äldre versionen utan IS, som konstigt nog fortfarande säljs med 1000D.

Redigerat: Per hann före!

Okej tack för infon, men gäller det även för objektivet som följer med 1100d och 500d?
 
Det är viktigt nog att lägga en femhundring extra. Stabilisering har stora fördelar, och för det lilla extrapriset som 18-55 IS kostar jämfört med icke-IS är det inget att snacka om. Dessutom är, som sagt, IS-modellen mycket bättre.

Jo jag misstänker det också. Men då blir det nog Nikon eftersom jag inte vill gå upp högre i pris då jag redan gått upp i prisklass mer än tänkt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.