Annons

Systemkamera eller Videokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefanungfilm

Ny medlem
Hej, jag ska filma ett bröllop och undrar allmänt hur det skulle bli bäst att filma brölloppet.

Jag kommer troligast filma åtminstone 2 timmar material. säkert mer. Det blir iaf vigseln och tal från festen som kommer förevigas. därtill blir det nog när folket kommer till brölloppet etc.

Skulle en Sony XHA1 med adapter (som är ganska klumpig och tar bort en del ljus) vara en bra idé? det som är bra med den här är att jag inte får så mycket problem med att ta upp ljud, jag akn få bra kvalité tack vare adaptern, sen kan jag få tag i en sån här utan problem och utan några kostnader.
Men minus är ju att det blir väldans bökigt.

Eller ska jag filma med en Canon 550d? Det blir inte så bökigt med speciell kamerautrustning och den är lätt att bära, sen vet jag att kvalitén blir väldigt bra. och jag har ändå tänkt införskaffa mig en sån här kamera.
Men jag måste fixa saker som ljud, minne och flera batterier och det kommer att kosta mer eftersom jag inte har en 550d och tillhörande minne etc.

Tänk på

Hej, jag ska filma ett bröllop och undrar allmänt hur det skulle bli bäst att filma brölloppet.

Jag kommer troligast filma åtminstone 2 timmar material. säkert mer. Det blir iaf vigseln och tal från festen som kommer förevigas. därtill blir det nog när folket kommer till brölloppet etc.

Skulle en Sony XHA1 med adapter (som är ganska klumpig och tar bort en del ljus) vara en bra idé? det som är bra med den här är att jag inte får så mycket problem med att ta upp ljud, jag akn få bra kvalité tack vare adaptern, sen kan jag få tag i en sån här utan problem och utan några kostnader.
Men minus är ju att det blir väldans bökigt.

Eller ska jag filma med en Canon 550d? Det blir inte så bökigt med speciell kamerautrustning och den är lätt att bära, sen vet jag att kvalitén blir väldigt bra. och jag har ändå tänkt införskaffa mig en sån här kamera.
Men jag måste fixa saker som ljud, minne och flera batterier och det kommer att kosta mer eftersom jag inte har en 550d och tillhörande minne etc.

Det blir säkert bra med en 550 men då måste du garanterat träna att filma säg minst 10 effektiva timmar före bröllopet. Att filma med en DSLR är inte det lättaste. Du måste behärska att sätta exponeringen manuellt (med hjälp av live-view) samt helst kunna förinställa fous mm. Att bara filma och lita på kontrast-AF när du trycker in knappen ger bara en massa filmsnuttar med konstiga AF-ljud som förstör filmen. Helst extern mikrofon och tränat på plats ett antal timmar krävs för att det ska bli någorlunda bra med 550:n. Sedan ska du också kunna klippa filmen på din dator och då krävs en någorlunda ny dator och ett bra program för att lyckas om du kör DSLR. Använder du en vanlig videokamera blir allt så mycket enklare fast kanske inte bättre.

Senast ändrad:
Jag skulle rekommendera att du inte filmar ett helt bröllop med bara en DSLR. Det finns en stor nackdel, och det är inspelningstiden. Eftersom kameran bara spelar in i några minuter så kommer den att sluta filma när du minst anar det eller t.ex. mitt under vigseln eller mitt under ett tal. DSLR är inte bra för denna typ alls. Såvida du inte kan kontrollera allt det där... :)
Jag utgår nu ifrån att du filmar i HD motsv. går du ner i upplösning ökar givetvis tiden.

Dock kan man ta utvalda delar kanske, medan man filmar det "långvariga" med en vanlig videokamera, eller iaf något som filmar mer än 8min. Eller att man har två kameror och kan byta kort/ stanna stoppa medan den andra rullar.

Jag tycker iaf att det skulle vara riskabelt att filma med en sådan på ett bröllop. Ett tillfälle då det är svårt med "omtagningar" :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar