ANNONS
Annons

Systemkamera eller Long zoom kamera? =/

Produkter
(logga in för att koppla)

exLain

Medlem
Planerar att köpa mig en något bättre digital kamera. Begagnad.
Inte fotat alltför länge men kör just nu på en kompakt kamera av billigare sort helt utan möjlighet till manuella inställningar. Står och velar lite mellan digital systemkamera eller long zoom kamera.

Kollat runt lite på bl.a blocket och long zoom kameror är något billigare än billigare digitala systemkameror (såklart). Fördelarna jag ser med long zoom kamerorna (Fuji S9500 och Lumix DMC-FZ30) såklart är ju prisskillnaden, men även det faktum att man INTE behöver bära med sig och köpa till objektiv. Baksidan verkar dock vara framförallt brus nivån vid högre ISO tal. Sedan även möjligheten att INTE kunna byta objektiv. Men är detta något man eventuellt kommer sakna? =/ Fördelen med systemkamera är ju framförallt möjligheten att byta objektiv, men även mindre brusnivå vid högre ISO tal.

Vad är det mer som talar för och emot systemkamera och longzoom? Kom gärna med lite input.
Hur är det med tx.e att köpa en digitalkamera som kom ut på marknaden för närmare 4-5år sedan?

Tanken är, ifall jag köper long zoom kamera, att i så fall längre fram, ifall jag känner behovet, att upgradera.

Jag tycker att en systemkamera har fler fördelar än de du nämner:

- Möjlighet att laborera med kort skärpedjup, en ytterligare dimension utöver brännvidd och exponering. Med ett många gånger billigt normalobjektiv kan man till exempel lyfta fram ett objekt mycket bättre än med lång-zoom-kameror.

- Utöver lågt brus vid högt ISO-tal får man bättre dynamiskt omfång, dvs risken minskar att ljusa och mörka partier i bilden blir utbrända. Exempelvis kan himlar bli väldigt tråkigt vita om man exponerar efter objekt i förgrunden när det dynamiska omfånget är dåligt.

- Direktheten hos systemkameror. Man tittar i en optisk sökare och när man trycker på slutarknappen blir bilden omedelbart exponerad. Ingen fördröjning och man får bättre kontakt med bilden om man tittar i en optisk sökare.

Jag tycker att en systemkamera har fler fördelar än de du nämner:

- Möjlighet att laborera med kort skärpedjup, en ytterligare dimension utöver brännvidd och exponering. Med ett många gånger billigt normalobjektiv kan man till exempel lyfta fram ett objekt mycket bättre än med lång-zoom-kameror.

- Utöver lågt brus vid högt ISO-tal får man bättre dynamiskt omfång, dvs risken minskar att ljusa och mörka partier i bilden blir utbrända. Exempelvis kan himlar bli väldigt tråkigt vita om man exponerar efter objekt i förgrunden när det dynamiska omfånget är dåligt.

Gäller det med kort skärpedjupet enbart systemkameror?

Skulle du ge exempel på det sista tror du? (bild)

Jag måste trycka lite mer på hastighetsskillnaden, särskilt om du köper lite äldre modeller. Skillnaden mellan en äldre DSLR och äldre långzoom är mycket stor, i uppstartstid, tid att hitta skärpan, säkerheten att hitta skärpan, fördröjning innan bilden tas, och tid mellan bilder. Det är inte samma sorts fotograferande i och med att långzoomen är så långsam att fota med.

Gäller det med kort skärpedjupet enbart systemkameror?
Det är inte kameratypen som är avgörande, utan sensorstorleken.
En superzoom-kompaktkamera har i regel en sensor som är mellan 6x4mm till 8x6mm, medan systemkamerornas sensor är mellan 18x13.5mm till 36x24mm.

Då systemkamerorna har 5-30 ggr större sensor än de som används i superzoom-kompaktkamerorna så kommer skärpedjupet bli avsevärt kortare hos systemkamerorna vid samma bländartal.

Superzoomarna måste helt enkelt använda mindre sensorer för att storleken på kameran ska kunna hållas relativt liten och samtidigt ha ett stort zoomomfång. Det finns kompaktkameror med samma sensorstorlek som hos systemkamerona, men dessa kameror måste begränsa zoomomfånget för annars skulle de bli alldeles för klumpiga.

Systemkameran är nog avsevärt mycket bättre på allt, förutom om du vill ha:

- en liten kamera med ett litet objektiv som också når långt,
- brännvidder över motsv. 500mm på småbildsformatet 24x36 mm (objektiv för t.ex. småfågelfoto blir snabbt svindyra)
- makrobilder till en liten penning (förutsatt att kameran har bra närgräns i t.ex. makroläge
- en allroundkamera som funkar behjälpligt till det mesta (men är inte speciellt bra på nånting).

Det här är typ de enda fördelarna jag kommer på med långzoomkamerorna. Nackdelarna med systemkameran är att de är större (dock inte alltid en nackdel) och det behövs en hel del objektiv. Rätt som det är hittar man sig i ett läge där man suktar efter objektiv och andra tillbehör för uppemot hundratusen kronor. Blir man fast i hobbyn är det bara att finna sig i att det är en riktigt dyr hobby (och prylsport....)

Långzoomarna har inte optiska sökare heller, väl? Det är en skillnad som skulle räcka för mig. Jag gillar verkligen inte de små elektroniska sökarna.

Per.

Jag var länge i valet och kvalet om jag skulle köpa en systemkamera, eller en långzoom. Tyckte man fick för lite tillgång till en motivvariation med tanke på de pengar man måste lägga ner på ett kamerasystem genom en systemkamera. Kamera med medföljande kit-objektiv ger varken tillgång till makro- eller telebilder. Långzoomaren ger en däremot direkt tillgång till en stor motivvärld utan extra investeringar utöver kameran. Dessutom är den mindre och smidigare och man slipper bära med sig en kameraväska med de extra objektiv systemkameran nästan kräver att man har (om man vill komma åt ett varierat motivområde). Mycket smidigare med en långzoom alltså. Dessutom är jag inte absorberad av bildkvalitet, kompaktkamerakvalitet på bilderna duger gott för mig. Som jag använder mina bilder på webben kvittar det i stor sett om jag har en system- eller kompaktkamera. skillnaden är marginell i slutändan.

Vad som till sist fällde avgörandet till fördel för en systemkamera var att långzoomkameror saknar bulbläge (alltså möjlighet till långa exponeringstider där man själv bestämmer längden). Det är viktigt för de motiv jag vill kunna fotografera. Tyvärr tvingas jag nu släpa med mig en kameraväska jag utvecklat nästan en akut allergi mot. Man får ta det onda med det goda, alla kameror är kompromisser mellan de olika krav man ställer på dem.

Då jag kom över en Olympus SP-550UZ för några hundralappar och att min plånbok just nu är ganska känslig för större utgifter så blev det att köra på den och önska sig en systemkamera längre fram. Tack för alla tips o reflektioner iaf! =)

Det verkar vara en bra kamera, ut och fota nu! ;-)
Den har ju en del manuella inställningar om man vill använda det så det verkar vara ett bra val att växa i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar