Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemare för makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Hej

Jag sålde av min 350D med objektiv, mest på grund av besvikelse över LCD-skärmens otydlighet. Jag ska alltså börja om helt från början med ett nytt system och vill nu utveckla mig inom makro-fotograferande. Det känns viktigt för mig att kunna ha en tydlig bild innan jag trycker av så jag vet att jag sätter fokus rätt.

Är det någon speciell systemare som kan rekommenderas för detta ändamål? Eller är det godtyckligt vilken jag väljer?

Ett evigt problem vid makro-fotografering är det begränsade skärpedjupet. Mindre sensorer ger lägre skärpedjup och skulle jag leta kamera för just makro, skull jag ta mig en titt på kameror som anänder 4/3-formatet - Olympus bl.a., men det finns fler.

Jo det klart :) Men gynnar det mig som har ojämn syn och glasögon? Har läst att A300 inte visar samma snitt som man tar kort på, så det är ju lite avskräckande på så vis

Makro är per definition en slow sport - manuell fokusering, gärna med släde. 3D-huvud och stativ med vändbar mittpelare, eller ett Benbo.

Jag har svårt att se hur mitt makrofotograferande skulle kunna revolutioneras av LiveView - just nu är det sökarlupp eller vinkelsökare med förstoring som gäller.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto