Annons

System eller kompakt...

Produkter
(logga in för att koppla)

mats_epost

Medlem
Jag har redan beställt en Canon A710 IS men funderar på att skicka tillbaka den omedelbart efter leverans.

Har idag en äldre Minolta Dynax 3. Ett Tamron 28-70 objektiv från 2002 och ett Tamron 70-300 från 1995.

Nu ser jag att en Sony A100 kan nyttja dessa objektiv? Då blir jag lite nyfiken...

Har även en Cullman blixt men ingen aning om jag skulle kunna använda även denna på Sony A100.

Nackdelarna jämfört med en bra kompaktkamera är väl att en Sony A100 är dyr (ca 8000kr) samt stor. Verkar som om många entusiaster har både en kompakt och en system kamera?

Fördelarna med en digital systemkamera borde vara helt överlägsen bildkvalité och en mycket mer mångsidig systemkamera, eller? Med förutsättning till mer seriös fotografering.

Just nu har jag kraftig beslutsångest...

Frågan är också, hur väl kommer mina något äldre Tamron objektiv fungera tillsammans med en Sony A100? Kommer även stabiliseringsfunktionen fungera? Kommer bildkvalitén bli synbart sämre jämfört med helt nya objektiv?

Om jag nu köper en A100 med förhoppning om att kunna använda mina gamla objektiv men sedan bildkvalitén visar sig mindre bra så blir det ju riktigt lång näsa... verkligen.

Tips och erfarenheter mottages varmt!!!

När det gäller digitalt har jag enbart erfarenhet från kompaktkameror
 
Det är ju inte bara bildkvaliteten som skiljer, utan också handhavandet. A710 är en ganska liten kamera jämfört med en systemkamera, och den har väl motivprogram antar jag? Den går säkert att köra med halvautomatik också, men det brukar vara rätt knöligt med den typen av kameror.
Jag vet inte hur Tamron 28-70 av äldre modell är, men de nyare 28-75/2,8 är i alla fall mycket bra. Dock får du tänka på beskärningsfaktorn, som ger ett utsnitt motsvarande 42-105 i småbildsformat. Du får alltså ingen som helst vidvinkel med det objektivet på A100:an. Det får du knappt med A710:an heller visserligen (motsv. 35mm). Tamron 70-300 är inget att hänga i granen direkt, men prisvärt och klart användbart.
Bildkvalitetsmässigt behöver det inte vara nån enorm skillnad om man fotar vid låga ISO-känsligheter, men du kan inte få alls lika kort skärpedjup med kompakten, och vid högre ISO går det inte ens att jämföra brusmässigt.

Vad och hur ska du fota? Det är ju bökigare att släpa på en systemkamera, men i de flesta fall blir bilderna bättre, och handhavandet är mycket trevligare.
 
Hmmmm, vi får se. Tack för ditt svar varje fall.

Ja, det skulle känts bra (ekonomiskt) att kunna använda de objektiv (och kanske även blixten) jag en gång köpt till min Dynax kamera. Fast priset för detta ser ut att bli 8000... (med en Sony A100). Om det vore 5000 kanske jag skulle vågat, men nu är det tveksamt. Det är lite över smärtgränsen.

Kanske är dumt att investera 8000 kr bara för att försöka locka fram ett större fotointresse än vad man har. ;-)

Dessutom finns risken helt klart att man förlorar i spontanitet om man "bara" har en systemkamera men ingen mindre kompakt. Då förlorar man många fototillfällen då man tycker tycker det är för jobbigt att släpa på den stora systemkameran.

Dvs, man bör ha både och... Då är det lika bra jag börjar med min nyligen beställda A710'a och sedan eventuellt kompletterar med en systemkamera om jag vill bli mer seriös med mitt fotograferande.

Eller när man VERKLIGEN förstår och SER skillnaden i kvalité och flexibilitet mellan en systemkamera och kompaktkamera så blir det lättare att ta ett beslut. Om man ser "Wow! Kan man göra så här med en systemkamera..." eller "Vilka bilder" då kanske man slår till.

Skulle tex vara kul att se jämförelse bilder på foton producerade med en bra kompaktkamera och jämföra detta med foton producerade med en systemkamera. Vet ni var man kan se sådana exempel?

Sedan är jag intresserad över vad jag skulle kunna få för min gamla utrustning om jag sålde den begnad.

Dvs min Minolta Dynax 3 (inköpt början av 90-talet) + Tamron 28-70 (från 2002) + Tamron 70-300 (från 1995) + en Cullman blixt
 
1100-1200 - knappast mer. Det är en fånigt dålig affär - Du får inte mycket betalt och måste "börja om".

Ge sjutton i Sonyn, skaffe en begagnad KonicaMinolta Dynax 7D i stället. Du kommer att känna igen Dig. Låt vara att det vara ett ganska stort steg mellan 3 och 7, men Du kommer att känna igen Dig.

Blixten kommer inte att fungera med D7D, eller A100, annat än som slavblixt.
 
Jag tror att ditt fotointresse kommer väckas till liv med en systemare, helt klart. Med en kompaktkamera blir du väldigt begränsad och har inte möjlighet att utforska tekniken på närmare håll. För mig är känslan viktig - en kamera skall ligga bra och tryggt i handen samt har rätt vikt och utformning. Då känner man att man fotar och då är det också RIKTIGT KUL.


Kompaktkameror kan naturligtvis leverera bra bilder, inget snack. Men det går inte att jämföra med en systemkamera + bra optik. Dessutom ser jag personligen inget nöje i att hålla i en lövtunn bit medans ögonblicken susar förbi. Men som sagt...man är olika. En del föredrar mindre kameror.

Satsa du på en systemkamera. Lennart föreslår en beg.D7D och det är en jäääkligt kompetent kamera som du knappast kommer att behöva byta. Det är dock en rejäl pjäs som väger en del. Men den ligger helt rätt i handen och ger den där rätta känslan
 
mats_epost skrev:

Skulle tex vara kul att se jämförelse bilder på foton producerade med en bra kompaktkamera och jämföra detta med foton producerade med en systemkamera. Vet ni var man kan se sådana exempel?
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page14.asp

Så länge man inte hamnar i knepiga ljussituationer kan man ofta klara sig bra med en kompaktkamera. Den stora skillnaden tycker jag är blixtbilder. Å andra sidan går det ju att ansluta en extern blixt till en del kompakter också.
 
mats_epost skrev:

Skulle tex vara kul att se jämförelse bilder på foton producerade med en bra kompaktkamera och jämföra detta med foton producerade med en systemkamera. Vet ni var man kan se sådana exempel?

Kolla på Pbase.

Det går att ta jättebra bilder med kompaktkameror, men du blir mycket mer begränsad än med en systemkamera. Om förhållandena är bra får du bra bilder med en kompakt, är förhållandena sämre kanske inte kompakten hänger med, men du kan i många fall fortfarande få bra bilder med en systemkamera.
Så när du kollar på Pbase, kom ihåg att det bara är de bra bilderna som visas upp.
 
Tack för era svar! Då gäller det bara att hitta en begagnad D7D. (Tänkte varje fall kolla vad man får ge för en begagnad D7D). Vilka sajter rekommenderas?

Det funkar väl att köpa från Ebay i USA också?
 
Jag skulle gissa på runt 6000 för en begagnad 7D (endast huset). Många säljer dock i paket med antingen vertikalgrepp (mycket eftertraktat!) och/eller kitgluggen KM 17-35/2.8-4 som är ett bra objektiv. Då är förstås prisbilden helt annorlunda.

Lägg ut en annons på Köpes här på fotosidan så kanske du får svar?

Om du köper från USA så tillkommer moms+tull (trots att det är begagnat) så det är inte säkert att det blir en ekonomisk affär
 
Tror att man kan slippa avgift (Ebay USA) som man ber den man köper av att märka paketet som "Gift". Lite fräckt men... ja... hehe ;-)

Men kanske kan det bli strul med laddaren? Kanske inte funkar i 220V och i våra uttag?

Verkar finnas några intressanta Minolta 7D på ebay USA...

Hmmm
 
Nja, jag tror nog inte att dom går på det där med "Gift" - i synnerhet inte om en avsändare i USA skänker en digital systemkamera av tyngre modell.

Fast jag vet inte...om dom inte kan bevisa något så kanske den rullar förbi trots att dom vet vad som pågår? Smuggling kallas det visst ;-)
 
Visst - jättebra råd - ända tills kameran går sönder i frakten och Du ska försöka få ersättning "till fulla värdet". Tänk-tänk-tänk, i stället för att vara dumsnåla. "GIFT" ger kanske en besparing på 1500, och det vill till att en eventuell reparation kostar mindre, för att den risk-kalkylen ska fungera.
 
Hehe, ja, verkligen ett ruggigt paket, imponerande!

Jag får se vad det blir. Värdet av de två Tamron objektiven från mitt gamla Minolta system som jag tänkt att återanvända är nog mycket litet. Ca 1000 kr kanske?

Därför är det tveksamt om jag ska låta detta "arv" styra valet av en digital systemkamera. Då kanske jag istället kan försöka sälja hela mitt gamla system för någon tusing och istället välja fritt.

Men det skulle vara om jag kommer över en 7D till ett riktigt bra pris i så fall, då slår jag nog till (gärna med en blixt också). Jag kommer varje fall hålla koll på lite annonssajter.

Först och främst ska jag leka med min A710 som jag får hem i nästa vecka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.