Annons

Synpunkter på utrustning, arbetsflöde och resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej,

Funderade lite på vad jag skulle ta upp i detta inlägg. Se det som så att ni får möjlighet att blicka in i en annan fotografs första mer seriösa steg men se även möjligheten att dela med er av era erfarenheter.

Jag har precis startat en enskild firma och förhoppningen är att nisch'a mig inom sportfoto. Har ett brinnande intresse för sport och har alltid haft. Har inte sysslat på med foto speciellt länge (knappt två år, med en D50 och sedan knappt ett år, en D80) men har fastnat speciellt för street och sportfoto.

Ett av mina första försök att fotografera sport var att fota Växjö Lakers vs Oskarshamn i Hockeyallsvenskan i fredags.

Utrustning (se min medlemsprofil för mer info):
Kamera 1: Nikon D80
Kamera 2: (ingen)

Objektiv 1: Nikon 70-200 f2.8 VR
Objektiv 2: Nikon 17-55 (användes ej vid detta tillfälle)
Objektiv 3: Nikon 12-24 (använder ej vid detta tillfälle)

Stativ: Enkelt och billigt monopod från Velbon med ett av de billigare tilthuvudena från Manfrotto.

Minneskort: 4 st Sandisk Extreme/Ultra 'a 2 GB = 8 GB

Jag körde med:
RAW
ISO 1600
Spotmätning
High ISO Noise Reduction = High
AF-C
1/320
f2.8
VR ON (Normal)

I hallen hade jag varit flera gånger tidigare så jag visste på ett ungefär vart fotograferna stod. I första perioden stod jag i en läktargång och i de två sista perioderna mellan avbytarbänkarna (tillsammans med tre andra fotografer -> trångt blev det). Medan de andra kamerorna smattrade på som AK-47'or lät min som ett luftgevär. Man kan få komplex för mycket, även när man släpar med sig sin hobbykamera dit där proffsen står, hehe.

Det blev cirka 600 kort under denna match. Tämligen mycket kan jag själv tycka för 60 minuters speltid men jag har inga siffror att relatera till.

Tog inledningsvis kort på isen och använde den bilden i vitbalansinställningarna. Använde för kort slutartid så isen på detta kort så isen blev lite gul vilket jag upptäckte första senare när jag gjorde om vitbalansmomentet. Tur att man hade kört i RAW.

Under matchens gång tyckte jag det var ganska knepigt att få till bra vinklar och motiv. Antingen täckte ett plexiglas dit jag ville fotografera eller så stod det spelare eller andra fotografer i vägen. Jag insåg att det är så här det är. Vilken utmaning!

Alla matchens kort togs i RAW och fyllde ganska precis alla fyra 2 GB's kort.

Väl hemma dumpade jag över alla bilder på hårddisken och lät Photoshop Lightroom sortera dem. Gick genom alla, satte flaggor på de som var bra men upptäckte att skärpan låg fel på många av dem. T ex på sargen bakom spelaren. Kameran verkar inte riktigt ha hängt med när spelare har kommit i hög fart heller. Trots att jag är 100% säker på att jag med mittersta AF-punkten (bred) hade fokuserat på rätt mål och följt spelaren med slutarknappen halvt nedtryckt så var bilden ur fokus.

I de fall där jag däremot vänt mig åt sidan, snabbt sänkt slutartiden till 1/160 (eftersom det var mörkare vid båset än på isen) och fotograferat ett objektiv som inte rör sig så mycket (coach eller annat) gick det kanon. Då var skärpan finfin, men ganska sällan ute på plan var den... sådär KANON man vill att den skall vara. Och förresten, missade även en slagsmålssekvens eftersom jag precis innan hade fotograferat in i båsen (och då sänkt till 1/100 ungefär) och sen ut på isen igen och fota. Det blev utfrätt värre. Inga detaljer kvar i bilden. Hade jag kört ISO Auto (med ISO 1600 som tak hade jag undvikit denna situation).

Nåväl.
Tillbaka till Lightroom.
Sorterade, och sorterade några gånger till. Till slut blev det ungefär knappa 50 bilder kvar. Bilder jag tyckte var helt OK... i ett litet format. Fick även croppa en hel del kort eftersom det var vissa föremål i vägen på vissa ställen.

Kornigheten i bilder från D80'n, tagna i ISO 1600, är inte vackra i 100% men fungerar väl för webbpublicering.

I Lightroom justerade jag vitbalansen (eftersom jag hade använt en felaktigt ljussatt bild som preset inledande delen av första perioden, isen var alldeles gul).

Vidare;
Höjde Exposure med ungefär +1
Valde att sätta Strong Contrast på kurvan
Valde lite mer mättnad i färgerna (Saturation +)
Valde att ändra lite på Clarify/Vibrance för att inte hudtonerna skulle bli för varma
Under Noise Reduction satte jag Luminance till 25 och Color till 50.

Skapade en Preset i Lightroom, som jag hela tiden uppdaterade och applicerade på alla fotona. Vissa foton justerade jag sen manuellt (för att inte vissa partier skulle bli alltför utfrätta).

Valde sen att ladda upp bilderna via Lightrooms Web-flik och ett av deras Flash-baserade gallerier.

Så, resultat av denna första fotosession blev följande:
http://foto.henrikj.se/20070928-vaxjolakers_vs_oskarshamn

Där har ni en kvällsaktivitet. Lite hockey och Lightroom =)

Några frågor:

1) Har ni synpunkter på mina bilder?

2) Har ni synpunkter på min utrustning?

3) Har ni synpunkter på min utrustning?

4) Har ni synpunkter på mitt arbetsflöde?

5) Jag har ingen andra kamera. Att byta glugg i vissa enskilda moment finns det inte tid för. Skall skaffa ett andra hus. Vet dock inte när, var och hur. Ni som har med er andra hus, har ni riktigt bra hus även här eller nöjer ni er med lite sämre hus för att ha till dessa kompletterande bilderna i vidvinkel/normalformat?

6) Har förhandsbokat en Nikon D300 i hopp om att den är bättre på brus vid ISO 1600 än vad min D80 är. Visar tester att även den kameran har otroligt mycket brus vid ISO 1600 funderar jag starkt på att gå över till Canon, men det vore så trist för jag gillar Nikon, deras ergonomi etc.

7) Kör ni med High ISO Noise Reduction på när ni fotar sport? Det försämrar prestandan vet jag.

8) Fotar ni sport i JPG eller i RAW?
Motivera ert svar.

9) Nu kom inte jag på mer, men om ni kommer på mer att skriva - gör så! =)

STORA TACK PÅ FÖRHAND

Med vänlig hälsning
// Henrik J

Senast ändrad:
Alltid tråkigtatt kommentera andras bilder om man inte gillar dom...

1) Har ni synpunkter på mina bilder?

Svar:
Jag tycker dom är ganska tråkiga och intet sägande. Känns lite som att du har bränt av 600 bilder för sakens skull och intevalt ut situationerna bättre. Att smälla av 600 bilder är ingen konst, men att få dom bra är en annan sak.

Dom två vikitgaste sakerna jag tycker du ska tänka på är:
a) Renodla bilden, Det är förmånga axlar, kroppar, hjälmar som dyker in i bildkanterna. Att vissa bilder blir så är ok, men inte alla.

b) Välj ut dina situationer! jag har tittat på säkerligen flera hundra matcher live och ajg vet att det alltid dyker upp bra situationer.

2) Har ni synpunkter på min utrustning?

Nej inga direkta synpunkter...

3) Har ni synpunkter på min utrustning?

Nej inga direkta synpunkter...

4) Har ni synpunkter på mitt arbetsflöde?

Nej inga direkta synpunkter... Funkar det bra för dig så fortsätt.

5) Jag har ingen andra kamera. Att byta glugg i vissa enskilda moment finns det inte tid för. Skall skaffa ett andra hus. Vet dock inte när, var och hur. Ni som har med er andra hus, har ni riktigt bra hus även här eller nöjer ni er med lite sämre hus för att ha till dessa kompletterande bilderna i vidvinkel/normalformat?

Svar:
Tror inte kamerahuset har någon större roll här, möjligtvis prestandan på ISO och antal bilder per sek, annars kvittar det nog helt. Den primära uppsättningen bör väl vara med den kamean som presterar bäst med tele eftersom dom flesta situationerna borde väl vara en bit ifrån dig.

Den andra kameran kanske skulle ha ett normalzoom för ev närbilder. bara en tanke...

6) Har förhandsbokat en Nikon D300 i hopp om att den är bättre på brus vid ISO 1600 än vad min D80 är. Visar tester att även den kameran har otroligt mycket brus vid ISO 1600 funderar jag starkt på att gå över till Canon, men det vore så trist för jag gillar Nikon, deras ergonomi etc.

Svar:
Det är lätt att köpa sig till bättre resultat, men ajg tror inte du kommer märka större skillnad. Eftersom du nu är frilansare så tycker ajg att du ska låta din försäljning täcka ev nya inköp.

8) Fotar ni sport i JPG eller i RAW?
Motivera ert svar.

Svar:
med tanke på dina bekymmer med inställningarna så är det nog uteslutet att köra med annat än RAW...
personligen skulle jag också använda RAW, men det gör jag alltid, om jag så skall fota himlen föratt kolla damm.

Lite spontana tankar från mig, lycka till :)

Henrik,

Jag har aldrig fotat hockey och har absolut ingen expertis på området. Har fotat lite motorsport för husbehov så jag känner igen lite av arbetsflödet. Se därfö mina kommentarer som lösrycka tankar från en utomstående.

a) Du klagar på mycket brus och verkar tycka att din utrustning inte räcker till. Jag tycker inte det är så illa, tvärtom tycker jag bruset är under kontroll. Jag vet inget om Nikon men zoomen du har är väl så bra det kan bli.

b) Varför kör du manuellt? Det verkar ju bli lite stressigt och fel ibland. Är det inte enklast att hela tiden köra full glugg och ISO 1600 och låta tiden bli var den blir? Åtminstone så här i inlärndingsskedet. NIkon har väl någon klurig AUTO ISO som kanske är användbar?

c) RAW måste väl var helrätt med tanke på problemen du kan få med vitbalans och exponering. Jag har tidigare bara använt JPG men nu blir det bara RAW, även vid sport. I Lightroom är det så smidigt att hantera RAW-filerna så jag ser ingen som helst fördel med JPG (hårddisk är billigt).

d) 600 bilder låter väl varken mycket eller lite för en kväll, men jag har som sagt ingen erfarenhet. Vet att jag kan komma upp i något liknande på en dag vid racerbanan.

e) Arbetsflödet med Lightroom liknar det jag själv använder när jag fotar motorsport. In med hela klabbet. Gå igenom en gång med X, ta bort, gå igeno en gång till, ta bort. Gå igenom en gång med P. Redigera picksen, exportera till JPG.

f) Så till bilderna. Jag håller med Kalle att de är sisådär. Jag kan inte sätta fingret på det (och skulle säkert inte ha lyckats bättre själv) men det är för många bilder totalat och för många som inte säger något. Var ännu hårdare i gallringen! Det är helt klart så att det är bättre att visa upp 5 bra bilder, än 5 bra och 20 mediokra.

Lycka till!

mvh
Anders

Hej,

Tack för era synpunkter! De uppskattas varmt.

Inte heller jag blev riktigt nöjd med bilderna. Kring det verkar vi vara överrens. Fotograferade fotboll några dagar dessförinnan och blev mycket mer nöjd med dem. Även om brännvidden 200mm var alldeles för kort då så fick jag där med lite mer fristående objekt. När jag fotograferade hockeyn i fredags var det alltid något i vägen. Linjedomaren, spelare i avbytarbåset, ett plexiglas, klubbor och ibland även de andra fotograferna. I detta ligger givetvis också en stor utmaning och en större tillfredsställelse att jaga en riktigt klockren bild.

Vad gäller gallring av bilder är det väldigt lätt att man frestas att lägga upp bilder även om de kanske inte är riktigt bra. Medger att antalet kanske var i överkant. Har man fotat ishockey några gånger antar jag att det kommer att sitta mer i ryggmärgen. Bra, dålig, bra, dålig, bra, bra, dålig, dålig, dålig, dålig, bra osv.

Sen att häftiga situationer uppstår i idrotter vi har bevittnat live, absolut. Visst är det så. Men att från en snäv position få dessa häftiga situationer att se bra ut på bild är inte alltid enkelt. Har följt internationell ishockey sedan barnsben, varit över och sett ett tiotal NHL-matcher live så nog kan jag min hockey. Utmaningen är att från sin position, och med den brännvidden man har fånga samma häftiga känsla på bild. Får man väl en häftig situation där dessvärre skärpan låg lite fel så går ju bilden bort ändå o s v. Nåväl. Det är bara att ta nya tag nästa match.

Kommentaren kring AutoISO gick helt i linje med mitt inlägg. Hade jag haft den aktiverad hade jag inte fått problemet där och då, under slagsmålssekvensen. Man lär sig.
Man lär sig, som med vitbalansen t ex.
Jag fick inte till den i början, gjorde om och då blev den bra.

Gällande RAW var min tanke att det dels fyller upp minneskorten fortare men även blir långsammare seriebildstagning (?). Därav funderingen kring JPG vs RAW vid sportfoto.

Hur som haver.
Det finns saker att jobba på.
Någonstans börjar vi alla och jag försöker snabba upp så mycket det bara går. T ex på hockeymatchen i tisdags fanns det flera andra fotografer där. Man ser och lär, för duktiga är de. Som bara den!

Dags att få lite sömn.

Är det fler som vill fylla i med info i tråden är ni varmt välkomna.

Må väl, och tack på förhand och tack till Anders och Kalle för ovanstående synpunkter.

MVH
// Henrik J

Tack Tage,

Det blir en blogg att läsa framöver. Kul initiativ om ett roligt ämne..

Återigen, bugar.

MVH
// Henrik J

PS. I Växjö ishall verkar det med rådande ljusförhållande vara svårt att få snabbare slutartider än 1/320. Körde mina bilder på ISO 1600 (manuellt ställd, ej ISO Auto).
Bländaren var hela tiden satt till f2,8.
Tilläggas kan också att exponeringen på bilderna har ökats (+1 i Lightroom ungefär). Så de var alltså lite mörkare från kameran än de som ligger upplagda på sidan.

Således verkar ljuset i hallarna ge oss helt olika förutsättningar. Med lite erfarenhet känner man nog ganska fort vilka inställningar som fungerar till olika sorters hallar. Antar att det beror både på takhöjd, infallande ljus och vilket ljussystem som finns i hallen.

Nåväl.
Skall testa med ISO i HI-lägena nästa gång och testa att öka till 1/400 och 1/500. Man får laborera sig fram lite. Kul!

MVH
// Henrik J

heggejoh skrev:
I Växjö ishall verkar det med rådande ljusförhållande vara svårt att få snabbare slutartider än 1/320. Körde mina bilder på ISO 1600 (manuellt ställd, ej ISO Auto).
Bländaren var hela tiden satt till f2,8.
Tilläggas kan också att exponeringen på bilderna har ökats (+1 i Lightroom ungefär). Så de var alltså lite mörkare från kameran än de som ligger upplagda på sidan.

Således verkar ljuset i hallarna ge oss helt olika förutsättningar. Med lite erfarenhet känner man nog ganska fort vilka inställningar som fungerar till olika sorters hallar. Antar att det beror både på takhöjd, infallande ljus och vilket ljussystem som finns i hallen.

Ljuset varierar kraftigt mellan hallar. Jag befinner mig oftast på Hovet och där har vi kalasljus för att vara en ishall (jag upplever det som bättre än Globen). Jag häckar emellanåt i den lokala ishallen i Tyresö och där brukar det bli ISO 3200, 1/400 och ytterligare justering i raw-konverteraren, så det skiljer enormt från hall till hall.

Ibland kan det vara så att man snålar på ljuset om TV inte är på plats, så sikta in dig på en kväll när Lakers syns i dumburken också. ;)

Hej,

Igår var det så dags för mitt andra fototillfälle vad gäller hockey.

Försökte dra lärdom av misstagen man gjorde första gången och de tips jag fått från olika håll.

Resultatet från gårdagens fotosession blev:
http://foto.henrikj.se/20071005_vaxjolakers_vs_boras/

Tycker helt klart att det var en förbättring mot förra matchen för en vecka sedan. Fler % av bilderna blev bra skärpa på och jag fick med mindre % ryggar, för att ta några exempel.

Må väl

MVH
// Henrik J

Jodå, det är alltid trevligt när man ser människor som tar åt sig det man försöker säga. Resultatet dröjde ju inte heller. Stor skillnad mellan bilderna och ajg antar att du fick tänka till lite mer innan knäppandet och vänta in rätt situation för att få en så ren miljö som möjligt men fortfarande vara ett spännande motiv. Inte enkelt det där alltid.

Helt klart bättre bilder och det är nog mer tillfredsställande för dig som fotograf också att ha fått bra bilder efter ett bra arbete!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto