Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synpunkter inför datorköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Några tips:
Låt för det första datorköp inte spåra iväg som kameraköp gör :) man börjar med budget på 10000 och slutar på nåt helt annat.
1)Ang tysta datorer så har det blivit en hel lära nu för tiden. Det går att lösa det på många olika sätt. Jag har peronligen varit mest nöjd med två metoder, vattenkylning (finns lådor som säljs färdiga, internetbutiker som sätter ihop allt åt dig etc...) och datorlådor med ljuddämpning. Det senare metoden går att lösa på olika sätt beroende på hur mycket stålar du vill bränna.
Jag rekomenderar att du läser på några av de svenska hårdvarosajterna och får lite info om kylning kontra tystdator.
2)Ang Intel vs Amd så säger jag så här:
pc eller mac, windows eller linux, ATi eller Nvidia och inte minst Canon eller nikon osv ;)
mycket är det smaksak! efter att ha bränt bort en massa pengar på datorer så har jag fastnat för *, äh det hör inte hit :)
3)Jag tycker att, har man en cpu på över 2Ghz så räcker det gott och väl åt dina PS jobb, dock skulle jag satsa på riktigt mycket snabba minne. Jag jobbar med datorer och beräkningar dagligen och har som åsikt att hellre mera minne än att få tex 500Mgz mer cpu. Men det är klart ju mer av bägge desto bättre :)
4)Ang 64bitars, som det tidigare påpekats, anser jag också att det är för tidigt att köpa det av flera skäl. Det finns dock en WinXp 64bitars baserade som är beta, men långt ifrån dina favoritprogram, vilka dem nu må vara.
5)Dell och en del andra tillverkar mycket tysta datorer, men du får byta ut fläktarna efter 1 år eller nåt, annars börjar det låta. Men det gäller vilka fläktar än ni köper, så det är inte Dell's fel egentligen.
6)Det bör kanske nämnas att om man använder för lite kylning så resulterar det i olika saker beroende på åldern på ens datorn. Allt från bränd cpu/moderkort till att cpu går långsammare och ger mindre värme ifrån sig, eller instabil system som krashar oftar eller beter sig lustigt på annat sätt.
7)Ni vet att det finns lådor som man kan stoppa sin datorlåda i, som gör datorn rätt så tyst! De har oftast en stor/tyst fläkt som ser till att datorn inte hamnar i vulkan temp. Men istället för att sitta framför datorn hela dagarna så kan ni bygga en sånn själv för småpengar, kopiera iden från redan existerande lösningar :)

Lycka till!
 
Är inte Matrox Pharelia lite "over kill"? När jag byggde ihop en dator valde jag Matrox Millenium P750 vilket har visat sig vara ett ypperligt bra val. P750 är avsevärt mycket billigare än Pharelia. Det var åtminstone en stor skillnad då.
 
Den erfarenheten av ljud och fläktar som jag har med min Dell är att det är fläkten på grafikkortet som låter mest. De andra fläktarna är inga problem med. Min Dell är visserligen 2 år gammal, så de är kanske bättre nu.
 
Problem med ljud löses med så få och tysta fläktar som möjligt (om man kör med luftkylning dvs). Tycker man temperaturen e ett problem är det bättre med ett bra genomdrag än en massa fläktar. Skaffa ett passivt grafikkort (dvs ett utan fläkt) och se till att ställa burken på ett ställe så det inte uppstår vibrationer. T.ex. Matrox fluid bearing hd:n är också tysta, om man nu tycker att hd:ns ljud är ett problem. Skulle själv rekommendera dell då de enligt min uppfattning är mycket tysta, speciellt om man drar sig lite för att bygga själv.
 
När jag själv byggde min dator strax innan jul så fick jag rådet från två olika butiker samt en god vän som jobbar med detta att hellre köpa Intel än AMD när jag skulle köra Photoshop och andra tunga program. Förklaringen de gav var nästan likadan så det måste väl stämma - tyckte jag.

Stirra dig inte heller blind på processorhastigheten. Köp lite mer internminne så att den jobbar lätt. Det är inte så stor skillnad på en 2.6 eller 3.0-processor. För den prisskillnaden får du nästan 512MB extra minne.
 
Stegge skrev:
...Stirra dig inte heller blind på processorhastigheten. Köp lite mer internminne...
Min åsikt också, jag skall ha 2G men funderar på om det finns system som klarar 3G?

Photoshop hanterar max 2G men med 3 har jag ju resurser för XP och annat.
 
Ska man arbeta me stora filer och videoredigering så är det bara en sak som gäller MYCKET MINNE! Skulle rekomendera 2GB, sen är det ju alltid bra att ha minst två snabb hårddiskar (så man slipper ha scratch disken på samma som man jobbar mot) och ska man jobba mycket vid den bör den givetvis vara ganska tyst. Resten har faktiskt mindre betydelse, själv skulle jag sattsa på en ca:1/2 år gammal processor (nu typ P4 2,8), ett standard ljud kort och ett något mindre Matrox kort med dual head. Då får du en riktigt kompettent burk som inte behöver kosta skjortan
 
Vissa intel processorer är snabbare än andra amd modeller, men bara på några typer av beräkningar.
Ingen av dem är bäst på allt och det skiljer från modell till modell.

Som Johan Dasht säger, titta mer på minne och hårddisk än CPU!

Snabbare hårddisk märks direkt genom att datorn startar snabbt, sparar bilder snabbare och flyttar filer på sekunder istället för minuter.

Köp den typ av processor som är billigast just nu.

Titta inte efter den senaste snabbaste utan ta hastigheten som kom för en månad sen det kostar hälften och är oftast bara några % långsamare.

Dell är helt ok i pris för den som inte vill bygga själv och de har bra support/service.
 
Själv körde jag med AMD Athlon XP 1600+ och 1GB minne. När jag använde Photoshop så startade jag också aktivitetshanteraren i Windows XP genom att klicka Ctrl + alt + del för att kolla var begränsningarna fanns någonstans i datorn. Tex när jag öppnade Filebrowsern i PS med mina Mark2 RAW bilder såg jag att CPU användningen låg hela tiden på 100%, den orkade helt enkelt inte. När jag väl konverterat 3 bilder till PS (började med 16bitar, ca 50MB fil) och körde lite action på dem och sparade dem till en bildvisning samt små bilder till bla Fotosidan och andra sidor så såg jag i aktivitetshanteraren under allokerat minne att toppen låg på 1.7GB, vilket indikerar att 1GB är lite lågt och PS får ju mindre minne än så dock beroende vad man ger den för minnesutnyttjande typ 50% (default) eller om man ligger på 70%,, dvs 700MB till PS och resterande 300MB till Windows och annat.

Roligare och mer effektivt med 3.0 P4 Prescott och 2GB minne
 
Antec Sonatan är en mycket bra och prisvärd låda. Den har tyst och ganska effektiv chassifläkt och gummifötter till hårddiskarna. PSUn är dessutom också tyst.

Som processorfläkt rekommenderar jag Zalmans CNPS7000A-ALCU. Mycket tyst och effektiv fläkt, men ganska stor så kolla att den verkligen ryms på ditt moderkort.

När det gäller Dell-datorer så verkar många tycka att de är tysta. Köper ni en Dimension med hög prestanda tror jag ni kommer bli mycket besvikna. Jag köpte en Dimension 8300 i våras och den lät mer eller mindre som en dammsugare under hög belastning. Då kom jag till insikt att det går inte byta ut fläktarna i datorn (annat än till likadana fläktar), eftersom Dell inte följer ATX-standarden.

Annars är det grafikkortet och hårddiskarna som brukar generera mest oljud. Passiv kylning på grafikkortet är förstås bäst om det är möjligt. Använder du DVD-spelaren ofta så kan det vara värt att välja sådana som är tysta också.
 
En fläkt räcker bra men som någon sa kan det nog vara bättre med två. Jag kör själv med en Dell 4600 som bara har en fläkt men jag har stoppat i två extra hårddiskar och det fungerar väldigt bra. Man måste ju ha lite extra rum för nedladdningar....... Man bör kolla så att chassit klarar av av driva alla komponenter men med Dell är det i alla fall inga problem. Fläktarna tar väl iofs inte så mycket power numera men det är värt att kolla upp. Min Dell är nu ett och ett halvt år och jag tycker fortfarande att fläkten är väldigt tyst. Datorn står på 24/7 och fortfarande inga tecken på att fläkten ska kollapsa.

Lycka till

H
 
mipert skrev:
Min åsikt också, jag skall ha 2G men funderar på om det finns system som klarar 3G?

Photoshop hanterar max 2G men med 3 har jag ju resurser för XP och annat.

Jag hoppas du menar minne - 2GB - annars blir detta svar helt fel.
Hur mycket minne du kan ha beror på moderkortet du har. Jag har 4 minneskortplatser men kan "bara" ha 2 GB.
Asus har ett moderkort som heter P4P 800-någonting som också har 4 minnesplatser men klarar 4GB!
Se bara till att processorn och moderkortet har 800MHz som bussfrekvens.
 
mipert skrev:
Ingen som vet om det finns begränsningar att använda 3G RAM i dagens system?

32-bitars adressering innebär ju en gräns på 4GB. Sen är det möjligt att det finns någon begränsning i Windows som gör att man inte kan använda så mycket, det vore ju inte första gången isf, men det är inget jag hört något om iaf.

Sen är det ju, som redan nämnts, beroende på moderkort.

Edit:
Tomas: Systemet verkar rätt okej. Har du råd så skulle jag köpt en lite mindre, snabbare disk, typ Western Digital Raptor 36GB att ha som systemdisk. Känner du att du har ytterligare lite pengar över så skaffa lite mer RAM åxå. 1GB klarar man sig hyfsat på, men hanterar man mycket stora filer i photoshop så äts de upp rätt fort ändå.
 
Ingen som vet om det finns begränsningar att använda 3G RAM i dagens system?
Begränsningen brukar ligga på antingen 2GB eller 4GB beroende på moderkort och chipset. Ska du ha mer än 2GB så är iaf ett moderkort som har 4 platser att rekomendera då 2GB's modular kostar borta skjorta och byxor.

Men ja, det finns kort som klarar upp till 4GB idag.

32 bitars adressering är en naturlig gräns. Iofs går den att komma förbi också, vilket dom gjort i servrar under många år, men det krävs lite tricks för det.
 
Jag byggde själv en burk men en

2.4Ghz P4
Temperaturstycd CPU-fläkt
Seagate 160Gb HD
Sunbeam Hårddiskvagga (HDn hänger i gummiband, gör så att inga vibrationer kommer ut i chassit)
Fortron Source FSP350-60PN (tyst nätagg.)
GeForce Ti4200 med "heatpipe" (ingen fläkt här inte)

I övrigt har jag inga extra fläktar.

Hur tyst blev den då? Jag har TVÅ stycken datorer i mitt vardagsrum och när allt är tyst i rummet så hörs datorerna inte.

Mitt tips är att inte köpa för snabb processor eller för snabbt grafikkort. Du behöver troligtvis inte prestandan och värmen som alstras är jobbig att leda bort.


Johan
 
WinXP och begränsning av RAM

WinXP (home/Pro) klarar max 4GB!
WinXP 64-bitars klarar max 16GB!

Dock bör det påpekas att ovanstående 4GB delas upp till två delar, 2st 2GB. Det ena är för användaren och den andra delen är för kernel. Om man har WinXP Pro så kan man ändra på detta genom att ändra i sin boot.ini och tex ge 2.8 GB till användaren och 1.2GB till kernel. Tänk på det innan du köper mer än 2GB RAM!!!
Mycket minne är trevligt så klart, men låt det inte gå till överdrift ;)

Moderkortet sätter också sin gräns på mängd minne och vilken hastighet det klarar av.
 
Tack för alla goda råd! Det blir dock lite funderande hur jag ska göra. En summering av diskussionen som ibland glidit iväg (helt ok) är väl ungefär som följer:
Mitt föslag var
Chassi: Antec sonata silent piano
Moderkort: Asus K8N-E deluxe nForce 3.....
Processor: AMD Athlon64 Newcastle 3200+ boxed
Ram: Kingstone KVR400X64.... 1GB
HD: Maxtor diamondmax plus9 200Gb 7200 rpm
Grafikkort: Maxtor Parhelia 128MB


Vad har sagts:
Ingen sågar systemet helt iaf.
Sonatan är troligen ganska tyst men en extrafläkt rekommenderas.
AMD vs Intel: P4 något snabbare för photoshop men verkar för min del vara så liten att den inte kommer att vara helt avgörande. Priset verkar vara litet plus för AMD även skillnaden inte är så stor (längre???). 64-bitar bör inte vara det som avgör valet eftersom inget stabilt system finns ännu. Om man nu vill ha kvar datorn länge då nya system är på g så kanske det kan vara värt att satsa på AMD. Det sista kanske blir avgöran de för mitt val.
Ram: minst 1 Gb helst mer. Jag börjar nog med 1 Gb och investerar senare i mer om det behövs.
HD: En större lagringsdisk och en mindre för system rekommenderas. Det ska jag kolla i förhållande till budget.
Grafik: Maxtor Parehlia möjligen over-kill. P750 har jag tänkt på som ett billigare alterntiv men gisk inte att välja vid egen konfiguration hos datorbutiken. Fördelen med Parelia är väl??? att den klara 3D hantering och spel bättre (en anpassning till ungarna i så fall....).

Kom gärna med fler synpunkter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.