Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synkspänning på studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Rainman69

Medlem
Jag har fått tag i två stycken Multiblitz Minilite 200 men kan inte hitta någon information alls om dessa på nätet. De är tydligen från ca -92.

Nu är jag väldigt osäker på om jag kan koppla in dessa till min Canon EOS 300D. Jag har en synksko så PC uttag finns samt synkkabel.

Har mätt den ena med en multimeter och fått en synkspänning på ca 7,8V. Inte speciellt mycket jämfört med många andra mycket äldre blixtar, men Canons rekomendation är väl på ca 6V?

Vill helst inte trigga dessa med den interna blixten då man förlorar kontrollen över ljuset en del.

Någon annan som har erfarenhet om dessa blixtar eller om synkspänningen är för hög?

Tacksam om någon kunde göra livet ljusare för mig ;)
 
Går det inte att använda en IR-sändare för att trigga dem då? En sådan kostar ju bara några hundralappar vilket kan ses som en billig försäkring mot att krascha kameran....
 
Det är ingen dum idé.. frågan är om dessa blixtar triggas av det.

Är det så att blixtar med fotocell klarar det?

Någon annan som har idé?
 
Okej.. jag kan väl spekulera lite själv här i min ensamhet så länge då :)

I och med att synkspänningen inte är högre än ca 7.8V så borde det vara enkelt att med ett motstånd på ett par Ohm strypa ner den till under 6V?

En tanke bara.
 
Jag har ett gammalt Broncoloraggregat (å med gammalt menar jag runt 30 år) som jag kan trigga med hjälp at en IR-sändare. Funkar inte det så finns det ju alltid IR-sensorer som triggar igång blixtarna om du kopplar dem till blixtarna. Photax har dessa, de kostar ett par hundra om jag inte minns fel..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.