** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Synka Lightroom biblioteket till iPad

Produkter
(logga in för att koppla)

melman

Medlem
som rubriken lyder har jag lite problem att synka över mitt Lightroom4 bibliotek (raw-filer) till min iPad, eller rättare sagt det verkar inte gå.

Anledningen till att jag inte får det att fungera beror helt och hållet på bildkvaliteten jag får bilderna när jag synkat över till paddan. den är förkastlig...

det enda jag kommer på är att paddan inte klarar av RAW-filer och att jag måste "exportera"- från lightroom till en mapp lixom men då borde ja ju en jävla massa dubbletter och en jävla massa onödigt jobb för mig att först "importera" till lightroom för att sen "exportera" från lightroom.

finns det någon duktig människa som kan detta utan att jag ska behöva ställa om från RAW till Jpeg.

tips och hjälp mottages varmt

//Thomas

Problemet med den låga upplösningen är att iPad:en visar den inbäddade förhandsgransknings-jpeg:en som ligger i RAW-filen (det är samma bild som visas av kameran när du bläddrar bland bilderna i den)

Jag ser på saken såhär:
Bilderna som jag har i min iPad är där för att jag skall kunna bläddra bland dem och vida dem för vänner och bekanta.
Det finns då absolut inget syfte med att ha RAW-bilder i iPad:en. Det du vill ha i iPad:en är exporterade bilder i samma upplösning som iPad:ens skärm.
Så även om du tycker att det är bökigt att exportera bilder från lightroom, så är det nog det som är det bästa sättet.
Om du inte exporterar jpeg-bilder från lightroom till iPad:en utan kopierar RAW-bilderna så kommer du ju dessutom inte få med den eventuella efterbehandling som du har gjort i LR.

Det finns dock en hel del lightroom-plugins som gör livet lättare för dig. Jag återkommer om en stund med tips...

Bra lightroom-plugins som kan exportera en hel trädstruktur är:
Folder publisher: http://regex.info/blog/lightroom-goodies/folder-publisher
Collection publisher: http://regex.info/blog/lightroom-goodies/collection-publisher

Dessutom kan jag tipsa om denna artikel:
http://regex.info/blog/lightroom-goodies/ipad-howto2
Personligen jobbar jag dock inte på samma sätt som han beskriver i denna artikel. Jag bryr mig exempelvis inte om att beskära specifikt för iPad:en.
Jag använder dessutom den interna applikationen för bildvisning.

Dessutom finns det en iPad:app som kan synka med lightroom.
Photosmith: http://www.photosmithapp.com/
Med denna kan du utföra en del av arbetsflödet du normalt gör i lightroom på din iPad. Appen synkar metadata (taggar, flaggor och betyg mm) så att du i lugn och ro kan sortera och tagga bilder på din iPad, som sen synkas till lightroom.
Låter bra i teorin, tyvärr är både applikationen och synkningen lite för långsam.

Jag använder Adobes tjänst Revel (funkar f.n. bara till Mac och I-devices). Kostar ca 6 dollar/mån. Fungerar klockrent med exportplugin till LR. Obegränsad uppladdning av bilder, delningsfunktion, redigerinsfunktion etc. Tjänsten blir bara bättre och bättre.....

Har inget vettigt att komma med vad gäller det den här tråden handlar om ;-)

Men jag (liksom Linus) använder Paddan för att visa färdigredigerade bilder och vill tipsa om ett mycket kapabelt bildvisningsprogram:

Photo Manager Pro - finns till en billig penning i AppStore.

Programmet är mycket kraftfullt när det gäller överföringen av bilder via WI-FI, organisationen av bilderna i mappar, backup mm.

Rekommenderas varmt!

Min huvudsakliga användning av Paddan vid resor är att backa upp bilderna via Camera Connection Kit.

Varför vill man bildbehandla RAW filer som är processhungrig och minneshungrig på en surfplatta? Osm dessutom tar upp enorma datamängder?

Sållar mig till personer som vill ha färdiga jpgs för att visa upp (har ingen surfplatta än).
Dock vet jag redan hur min setup kommer fungera. Allt jag vill visa upp läggs i min dropbox för att inte behöva belasta plattan.

Sen för redigering om jag måste så kopplar jag upp mig till min dator via Teamviewer som styr huvudddatorn från plattan. Här kommer jag åt hela biblioteket och Lightroom.
Bildbehandlar med presets etc här och exporterar ut dom till dropboxen.
Dropbioxen syncar automatiskt till molnet och voila, jag har den i surfplattan för att kunna dela med mig.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar