Janne H
Aktiv medlem
Inte vanligtvis men portabla studioblixtar har ju ett syfte med att vara portabla.
Finns t.ex mycket snowboardaction fotat med just sådana.
Misstänker att du menar portabla batteriblixtar?
Mvh.
/Janne
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte vanligtvis men portabla studioblixtar har ju ett syfte med att vara portabla.
Finns t.ex mycket snowboardaction fotat med just sådana.
Misstänker att du menar portabla batteriblixtar?
Mvh.
/Janne
1.
Det går att synka med snabbare slutartider genom hs läget på vissa blixtar, via denna funktion kan man sen "vidare" synka andra blixtar (via radiosändare).
1.
3.
Snabba/starka lampor är att föredra före vanliga blixtar.
jamen man plåtar väl inte action med studioblixtar?
Inte? Om man vill att modellen ska hoppa eller slänga med håret, då är det redan aktion i så stora mått att bilden riskerar att bli suddig med 1/250 s.
Men finns det problem så finns det bot, iaf om du fotar i studio där du kan reglera ljuset - när du har fokuserat och är klar för att fota, släck all annan belysning (även blixtens hjälp-/modelljus), så att rummet blir helt mörklagt. Då kvittar det om du har 1/200 sekund eller 5 sekunder i slutartid (bara slutartiden är samma eller längre än x-synktiden för din kamera), för nu är det blixtens brinntid som blir "exponeringstiden" (inte riktigt sant, exponeringstiden är förstås den du har valt i kameran, men sensorn exponeras för ljus endast den tid som det tar för blixtaggregatet att bränna av en blixt).
För D-Lite är brinntiden 1/1600 s, för D-Lite 2 är den 1/1200 s och för D-Lite 4 är den 1/800 s @ Pmax. Borde räcka för att frysa de flesta rörelser en modell kan göra. Men vill man fota en avfyrad pistolkula i luften så räcker det förstås inte.
...Dessutom är det väl så att modelleringsljuset är så svagt i förhållande till blixten att det inte spelar någon roll om det är på eller inte...
M
Det kan mycket väl spela roll. På sånt som blänker, tex smycken, kan det bli gula reflexer istället för vita om glödljuset är för starkt. Inget man vanligtvis tänker på och personligen tycker jag att det är snyggt. :O)
Vad är en snabb lampa?
Måste vara något nytt som jag missat under mina 25 år som yrkesman.
/Jannenyfiken
En situation där det däremot skulle kunna vara användbart är vid upplättningsblixfotograferande (puh) i dagsljus. Men då är det knappast aktuellt att använda studioblixt då reflexskärmar borde göra jobbet. Alternativt att man använder en vanlig blixt på kameran om det är i en reportage/press situation.
M
Märka ord?
Skall vi använda det engelska ordet "strobe" istället? Nöjd?
Jag tror mkt väl att du förstår vad jag menar.
Med snabb menar jag kort flash duration.
Dessutom är det väl så att modelleringsljuset är så svagt i förhållande till blixten att det inte spelar någon roll om det är på eller inte.
Klart användbar information. Jag kan tänka mig att man använder halva bilden till att med blixt belysa en mörk förgrund och samtidigt få en snyggt exponerad himmel.
Jag gissar att himmeln är lite för långt bort för att kunna reflektera ljus från blixtarna.