Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synka extern blixt snabbare än 1/250...gör såhär

Produkter
(logga in för att koppla)
1.
Det går att synka med snabbare slutartider genom hs läget på vissa blixtar, via denna funktion kan man sen "vidare" synka andra blixtar (via radiosändare).

2.
Prova att fota action med reflex skärmar, good luck.

3.
Snabba/starka lampor är att föredra före vanliga blixtar.
 
jamen man plåtar väl inte action med studioblixtar?

Inte? Om man vill att modellen ska hoppa eller slänga med håret, då är det redan aktion i så stora mått att bilden riskerar att bli suddig med 1/250 s.

Men finns det problem så finns det bot, iaf om du fotar i studio där du kan reglera ljuset - när du har fokuserat och är klar för att fota, släck all annan belysning (även blixtens hjälp-/modelljus), så att rummet blir helt mörklagt. Då kvittar det om du har 1/200 sekund eller 5 sekunder i slutartid (bara slutartiden är samma eller längre än x-synktiden för din kamera), för nu är det blixtens brinntid som blir "exponeringstiden" (inte riktigt sant, exponeringstiden är förstås den du har valt i kameran, men sensorn exponeras för ljus endast den tid som det tar för blixtaggregatet att bränna av en blixt).

För D-Lite är brinntiden 1/1600 s, för D-Lite 2 är den 1/1200 s och för D-Lite 4 är den 1/800 s @ Pmax. Borde räcka för att frysa de flesta rörelser en modell kan göra. Men vill man fota en avfyrad pistolkula i luften så räcker det förstås inte.
 
Inte? Om man vill att modellen ska hoppa eller slänga med håret, då är det redan aktion i så stora mått att bilden riskerar att bli suddig med 1/250 s.

Men finns det problem så finns det bot, iaf om du fotar i studio där du kan reglera ljuset - när du har fokuserat och är klar för att fota, släck all annan belysning (även blixtens hjälp-/modelljus), så att rummet blir helt mörklagt. Då kvittar det om du har 1/200 sekund eller 5 sekunder i slutartid (bara slutartiden är samma eller längre än x-synktiden för din kamera), för nu är det blixtens brinntid som blir "exponeringstiden" (inte riktigt sant, exponeringstiden är förstås den du har valt i kameran, men sensorn exponeras för ljus endast den tid som det tar för blixtaggregatet att bränna av en blixt).

För D-Lite är brinntiden 1/1600 s, för D-Lite 2 är den 1/1200 s och för D-Lite 4 är den 1/800 s @ Pmax. Borde räcka för att frysa de flesta rörelser en modell kan göra. Men vill man fota en avfyrad pistolkula i luften så räcker det förstås inte.

Ja skrev ju faktiskt att elektronblixtar har så kort brinntid att de fryser rörelsen. Dessutom är det väl så att modelleringsljuset är så svagt i förhållande till blixten att det inte spelar någon roll om det är på eller inte. Hur som helst så kan vi ju konstatera att det inte finns någon egentlig anledning att använda så kort slutartid när man blixtfotograferar i studio då slutartiden inte inverkar på exponering och rörelserna fryses av blixten.

En situation där det däremot skulle kunna vara användbart är vid upplättningsblixfotograferande (puh) i dagsljus. Men då är det knappast aktuellt att använda studioblixt då reflexskärmar borde göra jobbet. Alternativt att man använder en vanlig blixt på kameran om det är i en reportage/press situation.

M
 
...Dessutom är det väl så att modelleringsljuset är så svagt i förhållande till blixten att det inte spelar någon roll om det är på eller inte...
M

Det kan mycket väl spela roll. På sånt som blänker, tex smycken, kan det bli gula reflexer istället för vita om glödljuset är för starkt. Inget man vanligtvis tänker på och personligen tycker jag att det är snyggt. :O)
 
Det kan mycket väl spela roll. På sånt som blänker, tex smycken, kan det bli gula reflexer istället för vita om glödljuset är för starkt. Inget man vanligtvis tänker på och personligen tycker jag att det är snyggt. :O)

Jobbar du ex på 100 iso vid f 8-11 och 1/200s så påverkar ej inställningsljuset exponeringen! Det har jag provat-visat många gånger.
För att inställningsljuset ska påverka måste du ner på exponeringstider kring 1/4 -1/15.
Har du plåtat mycket smycken med studioblixt och haft problemet du hänvisar till?
 
Vad är en snabb lampa?
Måste vara något nytt som jag missat under mina 25 år som yrkesman.

/Jannenyfiken

Märka ord?

Skall vi använda det engelska ordet "strobe" istället? Nöjd?
Jag tror mkt väl att du förstår vad jag menar.
Med snabb menar jag kort flash duration.
 
Senast ändrad:
En situation där det däremot skulle kunna vara användbart är vid upplättningsblixfotograferande (puh) i dagsljus. Men då är det knappast aktuellt att använda studioblixt då reflexskärmar borde göra jobbet. Alternativt att man använder en vanlig blixt på kameran om det är i en reportage/press situation.

M

Man har ju inte i närheten samma kontroll på ljuset med skärmar.
Och skall man frysa med blixt i starkt ambient ljus så måste man ha snabbare slutare.
 
Dessutom är det väl så att modelleringsljuset är så svagt i förhållande till blixten att det inte spelar någon roll om det är på eller inte.


Det har jag aldrig tänkt på, kan vara som du säger. Får testa det nästa gång jag fotar med stor bländaröppning och ligger kring gränsen för utfrätt.
 
Efter att ha sett på filmen där det förklaras vad som försöks göras verkar det som om man försöker använda bristen av synkning som en effekt till bättre bilder.

Intresanta tekniker som att t.ex. fotografera med kameran upp och ned på för att inte få med blixtljus i övre delen av bilden då slutaren skuggar den.

http://strobist.blogspot.com/2008/10/great-video-on-overclocking-your-sync.html

Kan själv inte riktigt se när jag kommer vilja använda det men kunskap väger ju inget att bära på.
 
Med risk för att ni får skratta lite igen :=)
Nu tog jag lite nya bilder. Jag såg till att ha bakgrundsljus m.h.a. högre iso och en lampa. I övrigt är allt som tidigare post.

http://aronsson.nu/blog/2008/12/16/overklockad-synktid/

Nu är det iaf inte en svart ridå utan tonad bild som jag ville ha.
Jag ville prova för att se om det fungerade med min utrustning.
Överdelen är överexponerad men det gick inte att dra ner blixten till mer än 1/32 och det är inte det viktiga i detta försök.
Det här ska jag absolut prova utomhus någon dag när det passar.
 

Bilagor

  • IMG_6849.jpg
    IMG_6849.jpg
    30.2 KB · Visningar: 130
Klart användbar information. Jag kan tänka mig att man använder halva bilden till att med blixt belysa en mörk förgrund och samtidigt få en snyggt exponerad himmel.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar